۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85186184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش اقتصادی صنعت نوغانداری خراسان شمالی سالانه ۶۶۰ میلیارد ریال است

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نوغانداری در سال‌های اخیر در این استان رشد مناسبی داشته است و ارزش اقتصادی این صنعت استان سالانه ۶۶۰ میلیارد ریال است.

مهدی شکاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال نوغانداران این استان بیش از ۲۸۷ تُن پیله تر ابریشم در این خطه تولید کردند که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافت.

به گفته وی؛ نوغانداران در سال زراعی گذشته۲۵۹ تُن پیله کرم بریشم تولید و ۶۴۵ میلیارد ریال پیله تر ابریشم فروش داشتند.

به گزارش ایرنا، قیمت پیله تر ابریشم در خرید تضمینی در سال زراعی جاری به ازای هر یک کیلوگرم ۱۵۶ هزار تومان اعلام شده است و این در حالی است که نوغانداران این استان در سال گذشته قیمت پیله تر ابریشم را به ازای هر کیلوگرم تا حدود ۲۵۰ هزار تومان فروخته بودند.

افزایش فعالیت نوغانداران

شکاری با بیان اینکه فعالان صنعت نوغانداری در این استان رو به افزایش است گفت: پارسال سه هزار و ۲۵۹ نفر در نوغانداری فعالیت داشتند که در سال جاری تعداد بهره برداران این صنعت به سه هزار و ۵۷۱ بهره بردار رسید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این فعالیت در استان سابقه بسیار طولانی دارد و دانش نوغانداری در این خطه بومی است.

وی کمک های دولتی سازمان های مربوطه در راستای رونق نوغانداری، توزیع نهال های توت رایگان، ایجاد باغ های توت، تکمیل زنجیره نوغانداری، آموزش و ترویج را از دیگر دلایل افزایش فعالیت نوغانداری در استان عنوان کرد.

شکاری گفت: بر اساس آخرین ارزیابی های انجام شده، نوغانداران استان رتبه نخست بهره‌وری پیله کرم ابریشم در کشور را کسب دارند و در شاخص تولید نیز در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: به طور میانگین نوغانداران این استان از هر جعبه ۴۲.۷ کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم تولید می کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گسترش نوغانداری را یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: در این راستا ۴۹ هزار اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغانداران استان به منظور توسعه توتستان‌ها و رونق صنعت نوغانداری توزیع شد.

وی اضافه کرد: اختصاص ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت سردخانه و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد توتستان، تولید نهال و خرید تجهیزات مورد نیاز نوغانداری از جمله کمک های دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان در کنار کار کشاورزی و دامپروری به فعالیت نوغانداری می پردازند و این حرفه در فصل بیکاری آنان انجام می شود که فرصت خوبی برای درآمد زایی این قشر است.

به گزارش ایرنا، شرایط آب و هوایی و نیز استقبال و گرایش رو به افزون ساکنان شهرستان رازوجرگلان به پرورش کرم ابریشم به عنوان منبع درآمد باعث شده تا این منطقه به یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی و توت نوغان تبدیل شود.

نوغان، باغ‌های توت، کرم ابریشم، پیله و بعد ناگهان چرخ نخ‌ریسی سنتی فرایندی است که از سال ها پیش مردمان منطقه مرزی جرگلان را از ابتدای اردیبهشت تا اواخر تابستان درگیر خود می کرد، اگرچه نخ ریسی سنتی مدت ها است که به خاطره ها پیوسته، ولی با واردات بی رویه نخ های ابریشم از کشورهای دیگر و اشباع شدن بازار ابریشم، بدون شک در آینده تنها تصویری محو از مناظر زیبای توتستان ها در یادها خواهد ماند.

نوغان‌داری یکی از صنعت های رایج در این شهرستان مرزی و به گفته اهالی آن تنها دلخوشی بیش از هزار خانوار جرگلانی برای کسب درآمد و عاملی برای رفع محرومیت از این منطقه کم برخوردار است که با کسب رتبه اول کشوری در کیفیت و میزان بهره وری پیله ابریشم، توانمندی خود را در این صنعت آبا و اجدادی به اثبات رسانده است.

در گذشته پیله های ابریشم با دستان توانمند زنان این منطقه رشته و از آن در بافت فرش های منحصر به فرد با رنگهایی زیبا استفاده می شد ولی هم اکنون فرایند تولید ابریشم با خام فروشی پایان می گیرد به گونه ای که اندک شمار بانوان هنرمند ترکمن، برای خلق آثار زیبای خود، نخ های ابریشم را از استان های همجوار همچون خراسان رضوی تامین می کنند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha