تابلوی ایست مقابل ویروس مهلک!

تهران - ایرنا- مستندات موجود گواه آن است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم، ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که از افزایش بیش از پنج برابری ثبت سفارش واکسن‌ها در مقایسه با دولت قبل حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، از همان ابتدای استقرار دولت سیزدهم با تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی و با پیگیری و حمایت‌های رییس جمهور و فعالیت جهادی مدیران و پرسنل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستاورد ملی در دیپلماسی واکسن کرونا به ظهور رسید.

دولت مردمی در شرایطی تشکیل شد که شمار مبتلایان به کرونا روزانه پنج هزار نفر و شمار فوتی ها بیش از ۷۰۰ نفر گزارش می‌شد، در چنین وضعیتی با وجود تحریم‌ و فشارهای کشورهای غربی، تلاش دولت برای فراهم کردن واکسن مورد نیاز کشور و واکسیناسیون سراسری چندبرابر شد؛ به طوری که شخص رئیس جمهور رایزنی ها را با رؤسای دیگر کشورها برای ورود گسترده واکسن به کشور آغاز کرد.

تزریق واکسیناسیون کرونا که از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در ایران برای کادر سلامت، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و دارای نقص ایمنی شروع شد، اما تعداد واکسن به حدی پایین بود که حتی دز اول به دست این افراد هم نمی‌رسید، گویی داغ سنگین کرونا با نبود واکسن موردنیاز همخوانی داشت، چون هرچه تعداد واکسن کمتر به کشور وارد می‌شد، مرگ‌ها بیشتر می‌شد و در عین حال ادعایی برای ثبت سفارش واکسن در دولت دوازدهم به گوش می‌رسید و اینکه آمار زیادی از واکسن‌های خارجی برای تزریق وارد ایران می‌شود اما براساس آمارهای موجود صحت نداشت، آمار واردات و ثبت سفارش نتیجه‌ای درست نداشت.
تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بود و حال آن که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسید.

همزمان با تلاش دولت برای واردات انواع واکسن، تولید واکسن داخلی هم افزایش پیدا کرد و تعداد پایگاه ها و مراکز واکسیناسیون هم بیشتر شد تا مراجعه‌کنندگان در صف انتظار نمانند و با سرعت و در کوتاه‌ترین زمان واکسیناسیون انجام شود. همین تلاش های شبانه روزی باعث شد در کمترین زمان، میزان واکسیناسیون به ۱۶۰ میلیون دز برسد. این موضوع زمینه ساز کاهش آمار مرگ و میر کرونا در کشور و رسیدن آمار فوت ناشی از این بیماری در کمتر از یکسال به تک رقمی و در برخی از مقاطع به صفر بود.

تابلوی ایست مقابل ویروس مهلک!

نخستین روز بدون فوتی کرونا در سراسر کشور در ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۱ با واکسیناسیون سراسری و با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ثبت شد، همزمان با این رویداد، صفحه رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی نیز با انتشار بیانات معظم له، به این موضوع مهم واکنش نشان داد و از قول رهبری آورده بود: «ملت ما، مسئولان ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند و در تولید واکسن علیه کرونا به خودکفایی رسیدیم.

البته آیت الله رییسی، نیز در روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در پیامی اعلام کرد «پس از سپری شدن بیش از ۲ سال از مواجهه کشور و ملت با ویروس منحوس کرونا و سویه‌های مختلف آن، امروز در سایه همراهی شما مردم فهیم و تلاش و همت دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مدیریت همه جانبه کرونا، شاهد صفر شدن آمار فوتی های ناشی از کرونا در سطح کشور هستیم.

در کنار این گشایش عظیم در واردات واکسن و حجم انبوه استفاده از آن، وزارت بهداشت به واردات اکتفا نکرد و مسیر حمایت از تولید ۶ واکسن داخلی را نیز که به همت دانشمندان جوان، مؤمن و انقلابی کشورمان حاصل شد، پیمود؛ محصولاتی که علاوه بر تامین نیاز داخلی و جلوگیری از مرگ و میر هموطنان عزیز، حتی به کشورهای دیگر نیز صادر شد و همچنان آمادگی برای صادرات و فروش آن وجود دارد.

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۲۵۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۹۲۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۸۱۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۹۹۰ دُز رسید.

تابلوی ایست مقابل ویروس مهلک!

به مدد عزم دولت سیزدهم در واردات و تولید واکسن کرونا در ۲ سال اخیر، دیگر از همه گیری شیوع کووید ۱۹ در کشور خبری نیست و از ابتدای امسال تاکنون شمار روزهای بدون فوتی ناشی از این بیماری افزایش یافته است، بطوریکه مجموع جان باختگان این بیماری، ۱۴۶ هزار و ۳۱۱ نفر بوده است.

در همین حال هفته گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا کرونا از پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند.
همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه ای کووید۱۹ گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha