معجزه‌ای به نام و حرمت «شیر مادر»

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبر: 85186393
معجزه‌ای به نام و حرمت «شیر مادر»

سمنان- ایرنا- «شیر مادر» از نظر ارزش غذایی در رفع نیازهای نوزاد معجزه‌ای بدون جایگزین محسوب می‌شود و دریغ کردنش از نوزاد ستم بر جسم و جان و حتی می‌توان گفت نوعی «کودک‌آزاری» پنهان است و انتظار می‌رود مادران دوران طلایی رشد و سلامتی کودک را با شیردادن به نوزادشان تضمین کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کسی از دوران نوزادی خود به یاد ندارد که انسان پس از ورود به این دنیا چقدر با این دنیا غریبه و جهان به چشمش بیگانه است. در آن لحظات آدمی فقط یک پناهگاه دارد «آغوش مادر» چیزی که برای هر نوزادی به صورت غریزی نمادی از امنیت و در امان ماندن تا رسیدن به رشد لازم است. آنچه آغوش مادر را برای نوزاد دلنوازتر می‌کند بهترین منبع تغذیه برای نوزاد است یعنی «شیر مادر» معجزه‌ای که جایگزینی ندارد.

یکم آگوست برابر با دهم مرداد ۱۴۰۲ به عنوان روز جهانی «شیر مادر» نامگذاری شده و هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود با این موهبت الهی است.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر فرصتی است تا خانواده‌ها و مردم را از مزایای تغذیه بهنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کرد، اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده و به تنهایی در ۶ ماه نخست پس از تولد، برای شیرخوار یک غذای کامل و کافی است و نادیده گرفتن حقوق کودک مانند خودداری از شیردادن به او به بهانه‌هایی مانند حفظ تناسب اندام و حفظ رژیم غذایی، بی‌شک نمونه بارز کودک آزاری است.

بسیاری از روایات وارده در دین اسلام و در میان متون فقهی و علمی، مدت شیردهی به کودک ۲ سال مشخص شده و پزشکان نیز می گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، برخوردارند.

آموزش به مادران برای اهتمام در شیردهی به نوزاد یک هنر واجب و ضروری است. چرا که باید به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیردادن هستند و باید این باور در مادران تفهیم شود و از طرف دیگر، حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران در تحقق این مهم اهمیت ویژه دارد.

آموزش کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در آموزش و پاسخگویی به مادران به گونه صحیح در ۲ تا سه هفته اول تولد نقشی مهم و موثر در ترغیب و اهتمام مادران به شیردهی نوزادشان دارد، چون که اگر ناآگاهانه به مادری پاسخ داده شود، ممکن است ماجرا نتیجه عکس به خود بگیرد.

متخصصان کودک با تاکید بر ضرورت تغذیه کودک با شیر مادر توصیه می کنند که مادران تنها در صورت ابتلا به بیماری خاصی که پزشک شیردهی را برای مادر یا کودک مضر بداند، از جایگزین دیگری برای تغذیه فرزند خود استفاده کنند. دین مبین اسلام نیز سفارش های فراوانی در زمینه تغذیه کودک با شیر مادر دارد.

امکان تغذیه با شیر مادر حتی در غیاب مادر

شیر مادر به صورت های مختلف و در مدت زمان های متفاوت در فضای اتاق، یخچال و فریزر قابل نگهداری است که این امر امکان تغذیه نوزاد را در نبود مادر را هم فراهم می کند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت(WHO)، در صورت تغذیه با شیر مادر تا ۲۳ ماهگی، زندگی حدود ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال حفظ می‌شود و طبق کنوانسیون حقوق کودک، تمام کودکان حق بهره‌مندی از تغذیه سالم و مناسب از جمله شیر مادر را دارند. تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایایی که بر سلامت جسم و ذهن کودک دارد، از لحاظ اقتصادی برای خانواده و جامعه بسیار به صرفه است.

سازمان جهانی بهداشت، تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا ۶ ماهگی برای تضمین سلامت و رشد جسمی و ذهنی نوزاد توصیه کرده است. پس از ۶ ماهگی نیز شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا ۲ سالگی ادامه یابد. این سازمان شروع شیردهی را در یک‌ ساعت نخستین تولد توصیه کرده است.

۲ سال اول زندگی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تغذیه مناسب در این دوران علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش داده و در رشد کلی موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha