کاهش نرخ بیکاری نویدبخش روزهای خوش در آذربایجان غربی

ارومیه - ایرنا - بررسی وضعیت اشتغال در استان‌ آذربایجان غربی طی فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این استان‌ کاهش یافته تا نویدی برای حرکت به سمت بهبود شرایط اقتصادی و معیشت شهروندان باشد.

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، عمده‌ترین شاخص‌های بازار کار و تغییرات آن در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ ارائه شده‌ که یکی از این شاخص‌ها نرخ بیکاری است.

این نرخ یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس این گزارش امسال به ۹ و دو دهم درصد رسید و تک‌رقمی ماند.

طبق اطلاعات موجود، آذربایجان غربی به تبعیت از کشور با احصای نرخ یاد شده توانسته‌ است خبرهای نویدبخشی برای شهروندان دارد که بیانگر عزم دولت برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و در ذیل آن نرخ بیکاری است.

بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، این استان در نرخ بیکاری از ۱۲ و هشت دهم درصد سال ۱۴۰۰ به ۶ و هفت دهم درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده‌ یعنی به میزان ۶ و یک دهم درصد کاهش نرخ بیکاری ثبت شده‌ و از رتبه ۲۶ به رتبه پنج یعنی کمترین نرخ بیکاری بین استان‌های کشور در ۲ سال اخیر دست یافته‌ است در حالیکه نرخ بیکاری استان در مقایسه با میانگین کشور هشت و دو دهم درصد یعنی ۲ و نیم دهم درصد کمتر بوده‌ است.

همچنین در نرخ مشارکت اقتصادی نیز آذربایجان غربی از ۴۳ و دو دهم درصد سال ۱۴۰۰ به ۴۶ و یک دهم درصد در بهار ۱۴۰۲ رسید یعنی سه درصد افزایش، با این شرایط از رتبه ۱۲ به رتبه چهار در میان استان‌های کشور دست یافته‌ که در مقایسه با میانگین کشوری ۳۷ و هشت دهم درصد، استان هشت درصد بیشتر از میانگین رشد داشته‌ است.

این استان با همت مضاعف مسوولان در تحقق مطالبات دولت در نرخ اشتغال نیز از ۸۶ و نیم دهم درصد سال ۱۴۰۰ به ۹۱ و چهار دهم درصد در سال ۱۴۰۲ با پنج درصد رشد و از رتبه ۲۵ به رتبه ۱۵ کشور و نسبت اشتغال نیز از ۳۸ و یک دهم درصد سال ۱۴۰۰ به ۴۳ و یک دهم درصد بهار ۱۴۰۲ با پنج درصد رشد، از رتبه ۱۲ به رتبه چهار کشور یعنی پنج و دو دهم درصد بیشتر از نسبت اشتغال کشور رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید:

کاهش نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۱

در کنار تمام این تلاش‌ها رسیدن به نرخ‌ بیکاری تک‌رقمی در فصول مختلف سال گذشته، کسب رتبه سوم در اشتغال بخش خصوصی در کشور و تحقق ۱۰۹ درصدی تعهدهای اشتغال در سال گذشته در استان از جمله موفقیت‌هایی است که نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

این استان هم اکنون بر روی ریل توسعه قرار گرفته و به جرات می‌توان گفت آثار برنامه‌های مدیریتی در دولت سیزدهم در توسعه آذربایجان غربی مشهود است.

در کنار این آمارها، دیگر آمارهای اقتصادی مرتبط با اشتغال نیز در آذربایجان غربی وجود دارد که نویدبخش روزهایی خوش برای آذربایجان غربی به ویژه در حوزه فرصت‌های شغلی هستند؛ آذربایجان غربی طبق گزارش مرکز آمار سومین استان کشور در سهم اشتغال بخش خصوصی است.

در این استان، سهم اشتغال بخش خصوصی به ۸۹ درصد می‌رسد در حالیکه این رقم در متوسط کشوری حدود ۸۵ درصد است و این نشان از حال خوب بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری و سرمایه پذیری دارد که به اشتغال منجر می‌شود.

همچنین سال گذشته که قرار بود یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود و سهم آذربایجان غربی از آن چیزی بیش از ۵۰ هزار نفر بود، خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۵۷ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد که در زمینه بهبود نرخ بیکاری و آمارهای نظیر این، اثرگذار بود و توانست زمینه اشتغال جوانان این استان را فراهم کند.

البته با توجه به تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، این گمان می‌رود که نرخ بیکاری در آذربایجان غربی، دست کم در تابستان امسال هم به سمت ثبت یک رکورد مثبت جدید حرکت کند و شاید هم تنه به تنه ۶ درصد بزند، امری که در تاریخ استان تقریبا بی سابقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha