۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85186455
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منابع طبیعی گلستان ملزم به حفاظت از رویشگاه طبیعی پسته مراوه‌تپه شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- رییس کل دادگستری گلستان گفت: مسوولان منابع طبیعی استان ملزم به انجام اقدامات حفاظتی و حراست برای حفظ رویشگاه طبیعی پسته در مراوه‌تپه شدند.

به گزارش دادگستری گلستان، حیدر آسیابی روز سه‌شنبه با تاکید بر ساماندهی بهره‌برداری از یکی از بزرگترین رویشگاه پسته وحشی کشور ادامه داد: رویشگاه پسته وحشی در منطقه‌ای به وسعت هفت هزار هکتار در محدوده قازانقایه شهرستان مراوه تپه قرار دارد که سال‌هاست بخش‌هایی از آن در قالب تعاونی، توسط بومیان منطقه بهره برداری می‌شود.

رییس کل دادگستری گلستان تاکید کرد: مسوولان منابع طبیعی استان ملزم شدند همزمان با کمک به اقتصاد بومیان منطقه، اقدامات حفاظتی و حراست برای حفظ این رویشگاه را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، شرایط آب و هوایی مراوه‌تپه که در مجاورت ترکمنستان واقع است با تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد سبب شده تا به گفته کارشناسان از ۸۰۰ سال قبل، شرایط برای رویش درخت پسته وحشی در این منطقه مناسب شده و هزاران هکتار از اراضی این دیار به رویشگاه این محصول تبدیل شود.

طبق اعلام کارشناسان جهادکشاورزی وسعت رویشگاه پسته وحشی در مراوه‌تپه به سبب برداشت زود هنگام محصول، چرای بی‌رویه دام و قطع درختان در ۶۰ سال گذشته از ۵۰ هزار هکتار به حدود هفت هزار هکتار کاهش یافته که بخشی از آن توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای حفظ، احیا و بهره‌برداری در اختیار شرکت تعاونی بصیرت این شهرستان قرار گرفته است.

فصل برداشت پسته وحشی در مراوه‌تپه از دهه دوم مردادماه شروع می‌شود و معمولا یک ماه ادامه دارد.

شهرستان مراوه‌تپه با سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت، افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha