فالوده یزدی ثبت ملی شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۹
کد خبر: 85186475
فالوده یزدی ثبت ملی شد

یزد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از ثبت پنج اثر استان از جمله روش تهیه فالوده یزدی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا، عبدالمجید شاکری شمسی درباره 5 اثر ثبت ملی شده استان یزد، توضیح داد: این آثار شامل بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه پالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان یزد تعداد زیادی از آیین‌ها، رسوم، رشته‌ها، فنون و غذاهای باارزش را در خود جای‌داده است، ادامه داد: آداب‌ورسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع‌دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیرمذهبی که درگذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می‌شوند.

شاکری با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

صدور موافقت اصولی برای ۲۰ طرح سرمایه‌گذاری در یزد

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از صدور ۲۰ فقره موافقت اصولی برای ایجاد و احداث تأسیسات گردشگری در جلسه کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منابع استان خبر داد.

محمد میرشمسی افزود: در چهارمین جلسه کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منابع استان از بین پرونده‌های واصله تعداد ۲۰ فقره پرونده پیشنهادی سرمایه‌گذاری بررسی و با نظر موافق تصویب و تائید شد.

وی اظهار کرد: این موافقت‌ها با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان از سوی بخش خصوصی، صادر شده است.

میرشمسی با اشاره به اینکه در صورت ایجاد و تکمیل این واحدها، زمینه اشتغال برای ۷۴ نفر فراهم خواهد شد ادامه داد: موافقت اصولی‌های تائید شده در قالب احداث هتل، مجتمع گردشگری، مرکز اقامتی و سرگرمی، کمپ کویری و اقامتگاه بوم گردی در سطح استان است که از طریق سامانه mcth.ir توسط کارشناسان مربوط صادر خواهد شد.

۶۰۰ اماکن و تأسیسات گردشگری در استان یزد فعالیت می کند.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است .

استان یزد یکهزار و ۹۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha