کودتای نیجر نگرانی‌ها از وابستگی اروپا به اورانیوم را افزایش داد

تهران- ایرنا- کودتا در نیجر نگرانی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه را نسبت به آینده واردات اورانیوم برای نیروگاه‌های هسته‌ای این کشورها افزایش داده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نیجر ۱۵ درصد از اورانیوم مورد نیاز فرانسه را تامین کرده و یک پنجم مجموع واردات اورانیوم اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد. یک سخنگوی «اورانو» شرکت فرانسوی تولید کننده سوخت هسته‌ای در ایمیلی به نشریه پولیتیکو اعلام کرد: این شرکت در نیجر فعال است و وضعیت را نظاره می‌کند. اولویت ما حفظ امنیت کارکنانمان در این کشور است.

کارشناسان انرژی و دولت فرانسه به سرعت تاکید کردند که تنش‌ها هیچ تاثیر فوری بر نیازهای اورانیوم فرانسه نخواهد داشت زیرا استخراج این ماده همچنان ادامه دارد و اگر متوقف شود هم ذخیره‌های موجود می‌تواند تقریبا نیاز دو سال را تامین کند.

یک مقام وزارت انرژی فرانسه به پولیتیکو گفت: پاریس به هیچ سایت، شرکت یا کشوری در جهت تامین امنیت عرضه برای نیروگاه‌های برق خود وابسته نیست. وضعیت در نیجر هیچ خطری برای امنیت عرضه اورانیوم طبیعی فرانسه ندارد.

اما دستگیری محمد بازوم رئیس جمهور نیجر توسط نظامی‌ها می‌تواند یک چالش برای نیازهای اورانیوم اروپا در دراز مدت محسوب شود، درحالیکه این قاره از سوی دیگر در تلاش برای کاهش وابستگی خود به روسیه به عنوان دیگر تامین کننده اورانیوم مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا است.

به گفته فوک وین نویِن کارشناس انرژی در موسسه «ژاک دولور» در پاریس، تنش‌ها در نیجر می‌تواند اتحادیه اروپا را در مورد اینکه تحریم‌هایی علیه بخش هسته‌ای روسیه اعمال نماید، بیشتر دلسرد کند.

بر اساس گزارش آژانس «تامین» سازمان اروپایی انرژی اتمی (اوراتم) در سال ۲۰۲۱، نیجر اولین تامین کننده اورانیوم اتحادیه اروپا بود و قزاقستان و روسیه در رده‌های بعدی قرار داشتند.

وین نوین گفت: این می‌تواند پیامدهایی در سطح اتحادیه اروپا داشته باشد. اورانیوم و انرژی هسته‌ای در کل، هنوز هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است. اگر وضعیت در نیجر بدتر شود، این قطعا اعمال تحریم‌ها علیه اورانیوم روسیه در کوتاه مدت را پیچیده خواهد کرد.

در همین حال، نظامی‌ها در نیجر روز دوشنبه فرانسه را به برنامه ریزی حملات برای آزادی کردن محمد بازوم متهم کردند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که پاریس هیچ حمله‌ای به فرانسه و منافعش را تحمل نخواهد کرد.

شرکت اورانو پیش از این تحولات اعلام کرده بود که با دولت نیجر برای استخراج در یک سایت اورانیوم در منطقه «آرلیت» در شمال این کشور آفریقایی در حال کار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha