سفر رئیس جمهور با ۲۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار آغار مسیر تحول در همدان

همدان- ایرنا- سی اُمین سفر استانی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به همدان در مرداد سال ۱۴۰۱ با ۲۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب در حوزه های گوناگون را باید نقطه عطف و آغاز مسیر تحول و توسعه همه جانبه این دیار دانست که با جذب کامل اعتبار مصوب شده مسئولان و مردم این دیار بیش از پیش امیدوار به رفع چالش ها و مشکلات انباشته شده از گذشته هستند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهور اسلامی ایران پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سی‌امین سفر استانی به دیار الوند سفر کرد؛ سفر رییس جمهور ۲۴۰ هزار میلیارد ریال رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش های مختلف به ویژه در حوزه اشتغال و ازدواج جوانان است.

دستاوردها و رهاورد مثبت سفر استانی رئیس جمهور به استان همدان در بسیاری از حوزه ها و رفع برخی مشکلات و بحران ها ظرف همین مدت یک سال به خوبی نمایان شده است؛ مصداق بارز آن را باید در حل بحران آب همدان دانست که با تزریق ۱۵ هزار میلیارد ریال با دستور مستقیم شخص رئیس جمهور و تلاش های شبانه روزی متولیان امر این چالش ۱۸ ساله مرتفع شد و شهروندان همدانی طعم شیرین این خدمت ماندگار را با بهره مندی از آب شرب سالم و پایدار در همین تابستان امسال نیز چشیده اند.

طرح آبرسانی به همدان از طریق سد تالوار روندی فرسایشی و طولانی مدت پس از حدود ۱۸ سال را طی می کرد و تبدیل به گره کور و بحرانی اجتماعی شده بود اما با عزم و اراده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به ویژه در سفر مردادماه ۱۴۰۱ آن ابرچالش به دستاوردی عظیم و خدمتی ماندگار برای الوندنشینان تبدیل شده است.

سفر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به استان همدان را می توان سرآغاز تحول و شتاب بخشی این ابر پروژه و پایانی بر بحران آبی در این خطه قلمداد کرد.

سفر رئیس جمهور با ۲۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار آغار مسیر تحول در همدان

فضای موجود آن روزهای بحران آب در همدان پرآب و وضعیت بغرنج و نگرانی شهروندان همدانی از قطعی های مکرر و کمبود محسوس آب آشامیدنی مساله ای نبود که به همین آسانی و بدون یک دستور قاطع از سوی شخص آیت الله رئیسی حل شود و یا امید چندانی به بهبود شرایط در آن روزها به اذعان مسئولان و متولیان امر برای آن متصور شد.

دولت سیزدهم حتی کمترین نقش و سهمی دربروز این بحران و فرسایشی شدن طرح را نداشت اما با تعهد و احساس مسئولیت توانست از این بحران عبور کند و با حرکتی جهادی و شبانه روزی میزان پیشرفت ۳۰ درصدی پس از ۱۸ سال را به این وضع کنونی یعنی به پیشرفتی بالای ۹۰ درصد در طول هشت تا ۹ ماه برساند.

در همان مرداد سال ۱۴۰۱ با سفر رییس جمهور و صدور دستورمبنی بر آبرسانی به همدان ظرف مدت ۲ ماه، کار با شتاب چند برابری انجام و فاز اضطراری این طرح در همان اوایل مهر ماه ۱۴۰۱ وارد مدار بهره برداری شد .

۲۰ طرح شاخص و روند پرشتاب توسعه همدان

در همان مرداد سال ۱۴۰۱ با سفر رییس جمهور و صدور دستورمبنی بر آبرسانی به همدان ظرف مدت ۲ ماه، کار با شتاب چند برابری انجام و فاز اضطراری این طرح در همان اوایل مهر ماه ۱۴۰۱ وارد مدار بهره برداری شد .۲۰ طرح عمرانی نیمه تمام در حوزه های گوناگون و در سفر مرداد ۱۴۰۱ رئیس جمهور به همدان به عنوان طرح های شاخص و توسعه محور با میزان اعتبارهای لازم مصوب شد که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همدان، بهره برداری کامل آنها نقطه آغاز تحول و پیشرفت این استان خواهد بود.

«تورج الوانیان» روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: اجرا و تکمیل ۱۸۶ طرح با ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس جمهور در سال گذشته به استان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات مصوب سفر هیات دولت باید تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل اختصاص یابد توضیح داد: یکی از ابتکارهای همدان در سفر رییس جمهور، تجمیع طرح ها بود برای نمونه تکمیل سالن ورزشی بانوان به عنوان یک طرح معرفی شد در حالیکه پنج طرح زیر مجموعه آن است.

الوانیان ادامه داد: شاخص ترین طرح های مصوب سفر هیات دولت به استان همدان شامل آبرسانی از سد تالوار با یک هزار میلیارد تومان، تکمیل سد خرم رود با پنج هزار میلیارد ریال ، کنارگذر شرقی و غربی همدان با چهار هزار میلیارد ریال، نگهداری و ایمنی راه ها با سه هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال، تکمیل بیمارستان اکباتان با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای مسیر همدان- گل تپه- علیصدر با سه هزار میلیارد ریال و رفع نقاط حادثه خیز نیز با سه هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: اجرای کریدور شمال استان با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ، سامانه های نوین آبیاری با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ، راه آهن همدان - ملایر و ایستگاه راه آهن همدان هر کدام هزار میلیارد ریال ، کنارگذر اسدآباد، سایت جدید صدا و سیما، احیای قنوات، احداث گلخانه، تقویت زیر ساخت های کشاورزی، تکمیل پست های برق، انتقال پساب، تکمیل تصفیه خانه چاه های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه و شبکه فاضلاب همدان را از دیگر طرح های مهم استان بر شمرد.

وی گفت: اجرای کریدور شمال استان با ۲۶۰ میلیارد تومان، سامانه های نوین آبیاری با ۲۵۰ میلیارد تومان، راه آهن همدان - ملایر و ایستگاه راه آهن همدان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان، کنارگذر اسدآباد، سایت جدید صدا و سیما، احیای قنوات، احداث گلخانه، تقویت زیر ساخت های کشاورزی، تکمیل پست های برق، انتقال پساب، تکمیل تصفیه خانه چاه های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه و شبکه فاضلاب همدان را از دیگر طرح های مهم استان برشمرد.رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی در استان توضیح داد: به دنبال سرمایه گذاری ۱.۲ میلیون دلاری خارجی ها در ۲ طرح و بهره برداری از آنها برای ۳۶۸ جویای کار فرصت شغلی ایجاد شد.

الوانیان بیان کرد: از این تعداد اشتغال ۱۷۳ فرصت شغلی با سرمایه گذاری شرکت اماراتی در شرکت قطعه سازان رزن است.

وی اضافه کرد: این شرکت همچنین با سرمایه گذاری در شرکت قطعه سازان شوکت زمینه ایجاد ۱۹۵ فرصت شغلی را فراهم کرده است.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان به دنبال مذاکرات صورت گرفته و انعقاد قراردادها، سرمایه گذاری ۶.۲ میلیون دلاری برنامه ریزی شده است.

الوانیان با بیان اینکه تاکنون ۱.۶ میلیون دلار سرمایه گذاری محقق شده است اظهارداشت: ۶۰۰ هزار دلار در شهرک صنعتی رزن، ۶۰۰ هزار دلار برای شرکت قطعه سازان شوکت، ۴۰۰ هزار دلار شرکت میوه های شادمان الوند سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات عمرانی استان

وی تصریح کرد: با تلاش دولت ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبارات طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) استان برای سال جاری ابلاغ شد که در مقایسه با ابتدای سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: از این مبلغ بیش از پنج هزار میلیارد ریال از محل تملک استانی، پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت، سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل توازن، ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از محل توازن و مابقی نیز از محل ارزش افزوده است.

الوانیان ادامه داد: اعتبارات استانی بین همه برنامه ها و همه شهرستانها توزیع می شود و اعتبارات نفت در مناطق محروم که بر اساس بخش نامه وزارت کشور مشخص شده است توزیع خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان اظهار داشت: سال گذشته ۶۸ درصد از اعتبارات عمرانی اختصاص یافت و ویژگی بارز آن پرداخت نقدی ۹۴ درصدی این اعتبارات بود.

الوانیان گفت: اعتبارات توازن نیز برای ارتقای شاخصه های شهرستان هایی که زیر متوسط کشور هستند پیش بینی شده که برای برخی برنامه ها و برخی شهرستان ها قابل توزیع است.

وی تاکید کرد: توزیع اعتبارات بر اساس فصل، برنامه و شهرستانها آماده می شود و با هماهنگی مدیران ارشد استان پس از تصویب در کمیته برنامه ریزی شهرستانها به ریاست فرمانداران توزیع می شود.

مهمترین اولویت توزیع اعتبارات امسال تکمیل طرح های نیمه تمام

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان افزود: اعتبارات بر اساس ۳۰ فصل و ۱۰۰ برنامه توزیع می شود و برای هر برنامه یک شاخص برنامه ریزی شده است.

الوانیان مهمترین اولویت توزیع اعتبارات امسال را تکمیل طرح های نیمه تمام عنوان کرد و ادامه داد: طرح هایی که سال جاری و سال آینده با هماهنگی فرمانداران به بهره برداری می رسد در اولویت توزیع اعتبارات قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری سعی شده از شروع پروژه های جدید جلوگیری شود و تاکید بر ایجاد طرحهای مورد نیاز در مناطق محروم است تا نفع آن زودتر به مردم برسد و روند رشد اقتصادی تسهیل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: بیمارستان اکباتان، مرکز جامع سرطان، محور گل تپه علیصدر، کنار گذر همدان، راه آهن همدان - ملایر، ایستگاه همدان و راه دسترسی به آن از جمله طرح های اولویت دار برای تکمیل در سال جاری است.

تامین اعتبار ۲ هزار پروژه نیمه تمام

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: حدود ۲ هزار پروژه نیمه تمام برای سال جاری تامین اعتبار می شود که البته طرح های دیگری متناسب با نیاز و شرایط استان هم آغاز خواهد شد.

الوانیان افزود: سال ۱۴۰۱، هزار و ۸۰۰ طرح تامین اعتبار شده داشتیم که با بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال مبادله موافقت نامه شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان اظهار داشت: با توجه به تاکید استاندار همدان در شورای برنامه ریزی جذب اعتبارات عمرانی سریع انجام و طرحها آغاز شد.

الوانیان تصریح کرد: انضباط بودجه یکی از بحث های مهم و مورد تاکید دولت است که از سال قبل آغاز شده و امسال با قوت بیشتری پیگیری می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: دولت هزینه درآمد را متعادل می کند و به دنبال این نیست که برای خود منابع درآمد غیرمطمئن در نظر بگیرد که در بحث هزینه ها دچار مشکل شود.

الوانیان ادامه داد: تخصیص اعتبارات نقدی در انتهای سال گذشته با وجود همه مشکلات و تحریم دولت در سالهای اخیر از جمله کارهای بزرگ انجام شده بود که محقق شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان افزود: اعتبار بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۷۰ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۱ نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

وی اظهار داشت: در بودجه ملی استان همدان ۵۵ طرح با عنوان ملی وجود دارد که حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی اعتبار برای امسال شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha