۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85187163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حدود ۱۷ هزار بیمار دیابتی در خراسان‌شمالی شناسایی شدند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: حدود ۱۷ هزار فرد مبتلا به دیابت از ابتدای سال جاری تاکنون در مناطق شهری و روستایی استان شناسایی شدند و زیرپوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند.

دکتر محمدرضا اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این بیماران پس از اجرای طرح خطرسنجی مربوط به بیماری های غیرواگیر ویژه افراد ۳۰ سال همزمان با سراسر کشور در استان شناسایی و در سامانه سیب ثبت شدند.

وی افزود: بی تردید تعداد بیماران بیش از این است به گونه ای که یا به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده اند و یا اینکه در جریان بیماری خود نیستند.

اکبری با بیان اینکه نوع تغذیه و شیوه زندگی در ابتلا به دیابت موثر است، خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای چرب، بی‌تحرکی و افزایش استرس های روزمره از جمله عادت های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع دیابت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی اضافه کرد: همچنین این بیماری محدود به سن و سال خاصی نیست و بی‌توجهی و کنترل نکردن آن موجب مرگ خاموش مبتلایان می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: تمامی بیماران دیابتی می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت محل سکونت خود اطلاعات بیماری دیابت خود را در سامانه سیب (سیستم یکپارچه بهداشت) ثبت کنند تا در صورت لزوم توسط پزشک مرکز به سطوح بالاتر ارجاع شوند.

وی یادآور شد: اینک طرح خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام و افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، دیابت به دو نوع یک و ۲ تقسیم شده است که دیابت نوع یک در سنین نوجوانی با علائمی مانند پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن خود را نشان می‌دهد و دیابت نوع ۲ نیز به دلیل نداشتن سبک زندگی سالم در بین افراد جامعه در حال افزایش است.

به عقیده محققان پزشکی، افراد با اصلاح سبک زندگی خود می توانند از ابتلا به دیابت پیشگیری کرده و خود را در برابر عوارض ناشی از آن محافظت کنند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha