خراسان رضوی و توسعه شاخص های اقتصادی در دولت سیزدهم

مشهد- ایرنا - خراسان رضوی استان میزبان مرقد مطهر ثامن الائمه حضرت رضا (ع) در سایه توجه ویژه و رویکردهای تحول آفرین دولت سیزدهم در کنار مدیریت توسعه محور مسئولان محلی در ۲ سال گذشته و از زمان فعالیت دولت مردمی شاهد تحول در شاخص های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در این باره گفت که شاخص های اقتصادی استان در ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم به ویژه در حوزه های کاهش نرخ بیکاری و اشتغال رشد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سید جمال الدین حسینی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، نرخ رشد اقتصادی استان از ۲.۴۳ درصد در پایان سال ۱۳۹۸ به ۴.۳۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید اما رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی برای استان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد که تا حدی محقق شده است.

وی به وضعیت بودجه استان خراسان رضوی در چند سال اخیر اشاره و بیان کرد: اعتبارات سال ۱۳۹۹ خراسان رضوی ۱۳ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بود اما این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ به ۲۹ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال رسید که معادل ۱۲۰.۵ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، اعتبارات سال ۱۴۰۱ خراسان رضوی ۳۲ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال و اعتبارات امسال استان ۴۴ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال است که نشان می دهد بودجه استان در دولت سیزدهم روند افزایشی طی کرده است.

حسینی شاخص های بیکاری و اشتغال خراسان رضوی در دولت سیزدهم را امیدبخش دانست و گفت: طبق آمار مرکز آمار ایران (طرح نیروی کار)، شاخص نرخ بیکاری در خراسان رضوی تقریبا روند نزولی در پیش گرفته و با وجود تمام مسایل و مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اثرهای نامطلوب آن بر بخش های مختلف اقتصادی از ۸.۳ در سال ۱۳۹۸ به ۹.۲ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ به ۶.۶ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۷.۳ درصد رسید، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان نیز از ۴۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: جمعیت شاغلان استان در سال ۱۴۰۱ معادل ۲ میلیون و هفت هزار و ۳۶۹ نفر بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۱ هزار و ۸۴۹ نفر افزایش داشت.

خراسان رضوی و توسعه شاخص های اقتصادی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، سند آمایش سرزمینی استان در اسفند سال ۱۳۹۹ توسط شورای عالی آمایش سرزمین کشور به تصویب رسید و کلیه مفاد آن برای دستگاه های اجرایی استانی و ملی الزامی است، به روز رسانی و بازنگری در سند هم به دلیل نداشتن تطابق زمانی افق سند سرزمین در سند ملی و استان در دست اصلاح است که مراحل پایانی خود را می گذراند.

حسینی بیان کرد: سند آمایش سرزمینی شامل دو بخش راهبردی و اجرایی بوده که پهنه های مستعد و نامستعد توسعه استان را از نظر استقرار جمعیت و فعالیت مشخص کرده است، همچنین بر اساس بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه در قالب برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، در استان برای یک هزار و ۷۰۴ روستا سند توسعه تهیه شده که در این اسناد مهم ترین طرح های توسعه ای پیشنهاد و ارایه شده است.

وی اظهار کرد: سهمیه ابلاغی استان خراسان رضوی برای تدوین اسناد مزبور برابر با یک هزار و ۶۴۵ روستا در پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه بوده که این سازمان توانسته است بیش سهمیه پیش بینی شده را محقق کند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: این استان در سال ۱۴۰۰ در قالب برنامه مزبور نسبت به شناسایی زنجیره های ارزش هم اقدام کرده که تعداد ۱۰ زنجیره در بخش های کشاورزی و صنعت و گردشگری مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲، خراسان رضوی به مرکزیت مشهد شامل ۳۴ شهرستان، ۸۳ بخش، ۹۶ شهر و ۱۸۰ دهستان است، این استان دارای سه هزار و ۲۲۹ آبادی دارای سکنه و چهار هزار و ۱۱۶ آبادی خالی از سکنه است.

خراسان رضوی با گستره ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع و ۶ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر به ترتیب ۷ درصد مساحت و ۸.۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

موقعیت راهبردی جغرافیای خراسان رضوی به سبب قرار گرفتن این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بازرگانی بین‌المللی و مرز مشترک با دو کشور ترکمنستان و افغانستان از دیگر بسترهای توسعه خراسان رضوی به شمار می رود به طوری که با تلاش های هدفمند و به هنگام دولت و بهره‌گیری از این بستر مناسب اکنون کالاهای خراسان رضوی به ۸۷ کشور جهان صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha