۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85187635
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش تسهیلات، بی‌تاثیر در بالا رفتن ازدواج گنابادی‌ها

گناباد- ایرنا- افزایش تسهیلات پرداختی برای ازدواج و تشکیل خانواده نیز گویا در شهرستان گناباد چندان جواب نداد و میزان ثبت ازدواج در این منطقه در یکسال گذشته کاهش یافته و آمار طلاق افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که دولت برای تشویق جوانان به ازدواج و برداشتن برخی موانع اقتصادی پیش روی این سنت اسلامی، میزان تسهیلات ازدواج را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

بنابر اعلام اداره ثبت احوال گناباد، میزان ازدواج در این شهرستان در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل از آن با ۱۵.۸ درصد کاهش به ۷۱۹ مورد رسید در حالی که در سال پیش از آن ۸۵۴ واقعه ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده بود.

این در شرایطی است که آمار طلاق نیز در همین مدت در گناباد با رشدی ۲.۹ درصدی به ۲۴۳ مورد افزایش یافته است.

۳۵ هزار نفر از جمعیت ۹۳ هزار نفری شهرستان گناباد را افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله تششکیل می دهند که نیمی از این رقم یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سن ازدواج هستند.

افزایش تسهیلات، بی‌تاثیر در بالا رفتن ازدواج گنابادی‌ها

هزینه های سرسام آور تشکیل زندگی

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها و هزینه های مورد نیاز برای تامین جهیزیه، برگزاری آیین عروسی و تامین کالاهای مورد نیاز، جوانان در سن ازدواج با مشکلات زیادی برای تشکیل خانواده مواجه هستند.

یکی از جوانان متقاضی تسهیلات ازدواج در گناباد گفت: با وجود افزایش میزان تسهیلات در سال جاری نسبت به پارسال، هزینه های زندگی و تامین کالاهای مورد نیاز نیز چند برابر شده است.

مرضیه مرادی اضافه کرد: با عنایت به افزایش قیمت لوازم خانگی و ملزومات تشکیل خانواده، تسهیلات پرداختی شاید جوابگوی تامین چند قلم محدود از کالاهای مورد نیاز برای تشکیل خانواده باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای زندگی به مانع بزرگی پیش روی زندگی مشترک جوانان تبدیل شده است، تصریح کرد: این درحالی است که علاوه بر تامین کالاها و لوازم خانگی و جهیزیه، هزینه های بالای برگزاری مراسم عروسی و تامین مسکن هم مزید بر علت شده است و در واقع تسهیلات ازدواج درد چندانی از جوانان را دوا نمی کند.

وی انتظار ۲ تا سه ماهه برای دریافت تسهیلات ازدواج را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و خواستار توجه بیشتر مسوولان برای روان سازی پرداخت این تسهیلات شد.

محمد زمانیان دیگر جوان گنابادی هم با اشاره به اینکه با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و تورم کالاهای اساسی و سایر هزینه های جانبی مانند تامین مسکن و غیره، ازدواج به یک دغدغه مهم جوانان تبدیل شده است، گفت: تسهیلات پرداختی ازدواج جوابگوی نیاز و مشکلات جوانان در شرف ازدواج و تشکیل خانواده نیست.

افزایش تسهیلات، بی‌تاثیر در بالا رفتن ازدواج گنابادی‌ها

برخورد سلیقه ای بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج

یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج در گناباد گفت: در شرایطی که بر اساس اعلام بانک مرکزی باید هر یک از بانکها یک ضامن برای دریافت تسهیلات در نظر بگیرند ولی سختگیری های برخی بانکها و مطالبه ۲ یا سه ضامن برای وام، مشکلات زیادی را برای دریافت کنندگان این تسهیلات ایجاد کرده است.

محمد پرتوی بیان کرد: باید یک شیوه واحد ضمانتی برای همه شبکه بانکی تعریف شود تا سردرگمی جوانان برای دریافت تسهیلات ازدواج کاهش یابد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعتباربخشی ضامن را ملاک اصلی بانکها در پرداخت تسهیلات ازدواج ذکر کرد و گفت: بر اساس شیوه‌نامه بانک مرکزی، بانکها باید تنها یک ضامن از متقاضیان تسهیلات ازدوالجح بخواهند مشروط بر اینکه وی در اعتبارسنجی بانک، شرایط لازم برای ضمانت را داشته باشد.

سیدحسن شریفی‌مقدم گفت: ضامنان نیز در گروه بندی بانکها به گروههای "آ" و "ب" تقسیم می شوند و اگر ضامن کارمند و یا کاسب، بر اساس فیش حقوقی و یا گردش حساب مورد نظر شرایط لازم برای ضمانت را داشته و یا قسط معوق نداشته باشد، تنها یک ضامن برای دریافت تسهیلات ازدواج کفایت می کند، در غیر این صورت باید ۲ ضامن در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم برای ازدواج آسان و حمایت از خانواده در یک سال اخیر مصوبات و اقدامات خوبی داشته اند که از آن جمله افزایش شقف تسهیلات ازدواج برای زوج های کمتر از ۲۵ سال از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاریاست که این رقم برای زوج های بالاتر از ۲۵ سال نیز از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: هزار و ۹۹۰ مورد تسهیلات ازدواج در سال گذشته و ۱۰۴ مورد تسهیلات ازدواج هم در چهار ماهه نخست امسال توسط شعب بانک های گناباد به متقاضیان پرداخت شد.

معاون فرماندار گناباد بیان کرد: مدت زمان انتظار برای دریافت تسهیلات ازدواج، با توجه به شمار پرونده های تسهیلات نزد شعب بانک‌ها متغیر است و به طور میانگین ظرف یک تا سه ماه به متقاضیان پرداخت می شود.

افزایش تسهیلات، بی‌تاثیر در بالا رفتن ازدواج گنابادی‌ها

بالا بودن اقساط تسهیلات ازدواج

یکی از شهروندان گنابادی که ۲ فرزند وی متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج هستند، گفت: با وجود افزایش میزان تسهیلات ازدواج در سال جاری، بالا بودن رقم اقساط بازپرداختی مشکلات زیادی را برای جوانان در شرف تشکیل خانواده ایجاد می کند.

علیرضا محمدی تصریح کرد: به عنوان مثال اقساط تسهیلات ازدواج ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی برای زوج های کمتر از ۲۵ سال ماهانه ۲۲ میلیون و ۲۷۳ هزار ریال است یعنی یک زوج جوان باید ماهانه در مجموع بیش از ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را قسط به مدت ۱۰ سال بپردازد.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد هم اظهار داشت: بالا بودن میزان اقساط بازپرداختی ازدواج برای زوجهایی که تازه تشکیل زندگی داده اند در کنار سایر هزینه های زندگی، مشکلات زیادی ایجاد می کند و تجربه ناموفق برخی از جوانان در این مساله در کاهش رغبت دیگر جوانان به ازدواج نقش زیادی دارد.

سیدسعید حسینی افزود: شغل و درآمد کافی یک ضرورت برای تشکیل زندگی است و با وجود افزایش تورم و نرخ خدمات، یک جوان باید حداقل ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال درآمد داشته باشد تا بتواند زندگی مشترک تشکیل دهد در حالی که بخش قابل توجهی از جوانان در شرف تشکیل زندگی، دارای سطح درآمدی بسیار کمتر از این رقم هستند.

افزایش تسهیلات، بی‌تاثیر در بالا رفتن ازدواج گنابادی‌ها

لزوم حمایت از جوانان در آستانه ازدواج

با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای قیمت کالاها و خدمات و از سوی دیگر توانایی نداشتن بخش اعظم جوانان در بازپرداخت تسهیلات ازدواج، دولت و دستگاههای اجرایی باید با ایجاد مشوق های لازم و حمایت های بیشتر مشکلات این قشر را کاهش دهند تا انگیزه سایر جوانان هم به ازدواج افزایش یابد.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ازدواج یک مقوله ایستا نیست که با برگزاری مراسم ازدواج و اخذ تسهیلات ازدواج به اتمام برسد، بلکه یک مسوولیت ۲ طرفه و سرآغاز تشکیل زندگی مشترک و خانواده است و تسهیلات کنونی نمی تواند جوابگوی همه نیاز جوانان برای آغاز یک زندگی باشد.

حسینی تصریح کرد: یکی از دلایل مهمی که زوجهای جوان بعد از ازدواج به مشکل برمی خورند و یا زندگی آنان بعد از مدت کوتاهی به طلاق می انجامد، این است که ازدواج را یک مقوله ایستا می بینند و به مسائل و مشکلات بعد از آن و اهمیت مسوولیت اجتماعی طرفین توجه نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه باید ازدواج را یک پدیده در بستر جامعه دید، اظهار داشت: ازدواج و تشکیل خانواده با بسترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در هم تنیده است و تنها با پرداخت تسهیلات ازدواج نمی توان یک زندگی را علم کرد بلکه باید در کنار آن دیگر حمایت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز توسط مسوولان و دستگاههای اجرایی از جوانان افزایش یابد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد گفت: دولت سیزدهم در راستای مصوبات مجلس برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کنار پرداخت تسهیلات ازدواج برای تشویق بیشتر جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده در شهرهایی که نرخ رشد جمعیت پایین است، تسهیلات فرزند آوری پرداخت می کند.

شریفی مقدم تصریح کرد: این تسهیلات به صورت قرض الحسنه برای فرزند نخست ۳۰۰ میلیون ریال، فرزندان دوم و سوم به ترتیب ۶۰۰ و ۹۰۰ میلیون ریال، فرزند چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و فرزند پنجم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۴۸ فقره تسهیلات فرزندآوری سال گذشته و در چهار ماهه امسال ۸۰ فقره تسهیلات به متقاضیان دارای شرایط در گناباد پرداخت شد و تسهیلات فرزندآوری هم مانند تسهیلات ازدواج در قالب تسهیلات تکلیفی پرداخت می شود و نیازی به گردش حساب فرد متقاضی نیست.

شریفی مقدم گفت: قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب کمیته های مختلف و با حضور دستگاههای اجرایی مختلف مانند دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و غیره با هدف بررسی مسائل و مشکلات جوانان در زمینه های گوناگون از جمله ازدواج، تامین مسکن و بهداشت و سلامت و مسائل اقتصادی و اجتماعی هر ۲ ماه یکبار به ریاست فرماندار گناباد تشکیل می شود که در آن راهکارهای مقتضی برای حل مشکلات اتخاذ می شود.

وی گفت: برای افزایش تمایل خانواده ها به فرزند آوری و همچنین کاهش معضل طلاق، در یک سال گذشته هشت کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی و بررسی آسیب های تک فرزندی برای خانواده ها و زوجهای جوان در شهرستان گناباد برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در نتیجه برگزاری این کارگاههای آموزشی و اقدامات موثر مرکز نفس که برای جلوگیری از سقط جنین در گناباد تشکیل شده است، میزان سقط جنین و آمار انصراف از این مساله طی یک سال قبل در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در این شهرستان به ترتیب هفت درصد و ۱۲۰ درصد کاهش یافته است.

رییس اداره ورزش و جوانان گناباد هم گفت: با توجه به افزایش هزینه های زندگی، تسهیلات ازدواج شاید تنها کفاف بخش کوچکی از مخارج زوجها برای تشکیل خانواده را بدهد و پرداخت این تسهیلات به تنهایی در ایجاد رغبت در جوانان برای تشکیل خانواده چندان موثر نیست.

علی اصغر اکبری از جمله موانع پیش روی ازدواج جوانان را افزایش هزینه های ازدواج، بیکاری و نبود شغل مناسب، فقدان حمایت کافی از سوی خانواده ها و ضعف انگیزه نزد جوانان، افزایش توقع های زوجها در زمان ازدواج های دیرهنگام و کاهش اعتماد به نفس جوانان دانست.

وی ادامه داد: باید در کنار اقدامات حمایتی دولت در قالب پرداخت تسهیلات ازدواج، با برگزاری دوره های آموزشی آگاهی های زوجین قبل، هنگام و بعد از ازدواج نیز افزایش یابد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha