۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85187691
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست اردوغان از پوتین برای گشایش دوباره کریدور غلات

تهران- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه خواستار مساعدت و موافقت وی با فعالیت و گشایش دوباره کریدور انتقال غلات اوکراین و روسیه از طریق دریای سیاه شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، اردوغان در این تماس تلفنی همچنین خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در طول جنگ روسیه و اوکراین شد و بر اهمیت فعالیت کریدور غلات دریای سیاه تاکید کرد و این اقدام را «پل صلح» نامید.

وی تاکید: کرد: تعطیلی طولانی مدت کریدور غلات دریای سیاه به نفع کسی نخواهد بود و کشورهای نیازمند غلات، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

رییس جمهوری ترکیه کاهش ۲۳ درصدی قیمت غلات طی سال گذشته را از آثار مثبت فعال شدن کریدور غلات دریای سیاه ذکر کرد و ادامه داد: طی دو هفته اخیر که فعالیت این کریدور متوقف شده، قیمت جهانی غلات دوباره ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: ترکیه به تلاش‌ها و دیپلماسی فشرده برای تداوم کریدور غلات دریای سیاه را ادامه خواهد داد.

رهبران دو کشور در حالی که درباره فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه مذاکره کردند که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد روسیه بعد از تحقق شرایط خود، برای تسهیل صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه آماده بازگشت به توافق غلات است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

اردوغان همچنین در این گفت وگوی تلفنی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای سفر به ترکیه دعوت کرد و طرفین در این زمینه به توافق رسیدند.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، رییس جمهوری ترکیه ضمن مذاکره با پوتین درباره روابط دوجانبه، از اقدام وی در اعزام ۲ فروند هواپیمای آتش نشانی آبی خاکی برای مبارزه با آتش سوزی های جنگلی ترکیه قدردانی کرد.

بنا به گزارش این رسانه، طرفین در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به علاقه روزافزون گردشگران روسی برای سفر به ترکیه، خواستار مشارکت و همکاری مشترک در توسعه مناسبات در حوزه گردشگری شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha