کاهش هفت درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی در ۲سال گذشته

شیراز-ایرنا-رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: در ۲سال گذشته هفت درصد نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی در کشور کاهش یافت.

سید محمدهادی سبحانیان روز چهارشنبه در سفر یک روزه به شیراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین دغدغه دولت از همان شروع فعالیت‌هایش تاکنون، توجه‌ ویژه به امر تولید بوده و بدون شک حوزه مالیاتی هم می‌تواند کمک شایانی به تسهیل فضای تولید در کشور کند.

ضرورت شفافیت و داده مبنا بودن در مالیات‌ستانی

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه در ۲سال گذشته هفت واحد درصد نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی در کشور کاهش یافت، افزود: اگر «شفافیت و داده مبنا بودن» را اساس مالیات ستانی و گفتگو با اصناف و مشاغل و فعالیت‌های تولیدی قرار دهیم همه سوء تفاهم‌ها برطرف خواهد شد و می‌توانیم در فضای کاملا شفاف و عادلانه از فعالیت‌های اقتصادی مالیات‌ستانی کنیم.

سبحانیان با بیان اینکه هدف سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از فعالان بزرگ اقتصادی است، گفت: در همه جای دنیا بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت‌ها از مالیات‌ستانی از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی تأمین می‌شود.

وی ابراز کرد: امیدواریم زمینه حقوقی در مجلس شورای اسلامی در قوانین مالیاتی پیاده‌سازی شود تا شرایط مطلوب‌تری برای مالیات‌ستانی از فعالان بزرگ اقتصادی فراهم شود.

مالیات بر مصرف مهمترین پایه مالیاتی

سبحانیان با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا یکی از مهمترین پایه‌های مالیاتی، مالیات بر مصرف است، گفت: مبنای این نوع مالیات‌ستانی این است که هر کسی که قدرت مصرف بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند و مشارکت بیشتری برای تأمین منابع دولت داشته باشد.

وی اضافه کرد: بدون شک هر کس توانایی پرداخت بیشتر و توانایی مصرف بالاتری دارد بایستی مالیات بیشتری پرداخت کند.

او مالیات بر درآمد را از دیگر پایه‌های مالیاتی دانست و گفت: افراد باید بخشی از درآمدهای خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند و این نوع مالیات‌ستانی هم در همه جای دنیا ساری و جاری است؛ البته دنیا دارد به سمتی می‌رود که تمرکز و سهم بیشتر درآمدهای مالیاتی را بر پایه مالیات مصرف بگذارد.

سبحانیان افزود: در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست بلند بالایی از معافیت‌ها را به ویژه برای اقلام مصرفی سبد خانوارهای ضعیف‌تر داریم، لذا اگر بخواهیم به سمت اتکای بیشتر بر مالیات مصرف حرکت کنیم این کار را بدون هر فشاری بر سفره اقشار ضعیف و متوسط جامعه انجام خواهیم داد.

شناسایی ۲میلیون مؤدی جدید در ۲سال گذشته

وی در رابطه با شناسایی مؤدیان جدید گفت: همکاری بسیار خوبی با مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی برای شناسایی مؤدیان شکل گرفته است؛ در طول ۲سال گذشته بالغ بر ۲میلیون‌ مؤدی جدید شناسایی شده است.

سبحانیان عنوان کرد: با نهادهای امنیتی و نهادهایی که داده‌های اقتصادی فعالان اقتصادی را در اختیار دارند برای شناسایی فراریان بزرگ مالیاتی همکاری و تعامل خوبی داشته‌ایم.

وی گفت: بخش قابل توجهی از مودیان شناسایی شده‌اند و بدون شک مالیات حقه را برای اینکه حق ملت را استیفا کنیم از آنها می‌گیریم.

۳۰ میلیون تومان، متوسط مالیات پرداختی یک پزشک در سال

او در خصوص با فرار مالیاتی پزشکان گفت: برای سازمان امور مالیاتی کشور هیچ صنف، رسته و یا شغلی متفاوت از شغل و صنف دیگری نیست و برای اخذ مالیات هیچ فرقی بین اصناف مختلف وجود ندارد.

سبحانیان با بیان اینکه صنف پزشکی جزو صنوفی است که در حال حاضر بیشترین میزان مالیات را در کشور نسبت به سایر مشاغل پرداخت می‌کند، گفت: البته میزان مالیاتی پرداختی پزشکان عدد بالایی نیست و متوسط مالیاتی که یک پزشک در سال پرداخت می‌کند حدود ۳۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: این مبلغ حتی ممکن است کمتر از مالیاتی باشد که بسیاری از کارمندان پرداخت می‌کنند بنابراین هیچ تمرکز ویژه‌ای برای این صنف در نظر نگرفته‌ایم اما به دلیل ملاحظات قانونی و اجتماعی زیادی که وجود دارد قانون گذار هم حساسیت‌هایی روی این موضوع داشته است.

وی افزود: در حال حاضر شاید برای بسیاری از اصناف تکلیفی جهت استفاده از کارت‌خوان تعریف نشده باشد اما به دلیل مسائل و حساسیت‌هایی که وجود دارد قانونگذار تکلیف کرده که پزشکان باید حتما در مطب‌ها از دستگاه کارت خوان استفاده کنند.

درآمدهای مالیاتی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

سبحانیان سال گذشته ۱۰۴ درصد از منابعی که برای درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده بود محقق شد، گفت: امسال درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، این در حالیست که درآمدهای مالیاتی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

رشد سه برابری خوداظهاری مشاغل و اصناف

سبحانیان یادآوری کرد: مالیات ستانی از اصناف و مشاغل یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی به شمار می‌رود که خوشبختانه امسال با همکاری بسیار خوبی که با مجموعه اصناف، مشاغل و بازاریان در سراسر کشور رقم خورد توانستیم سال کم‌نظیری را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد:امسال با اتکا به خود اظهاری بسیاری از اصناف و مشاغل تلاش شد تا مالیات‌ستانی را از این قشر دنبال شود.

رئیس سازمان مالیاتی کشور اضافه کرد: خوداظهاری اصناف و مشاغل در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است، مالیات بیش از ۵۰ درصد از اصناف و مشاغل در سال گذشته صفر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha