منابع طبیعی سمنان درباره احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها ناشی از گرما هشدار داد

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: گرما و دمای فزاینده تابستانی احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها وعرصه‌های منابع طبیعی را افزایش داده و مراقبت از منابع طبیعی وظیفه‌ای همگانی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز چهارشنبه به رسانه‌ها با اشاره به افزایش دمای هوا در استان سمنان به رسانه‌ها ابراز کرد: حفظ منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع جزو اولویت‌ها است.

وی افزود: حفاظت، صیانت و مدیریت به هنگام و شایسته از انفال در ایام مختلف به‌ویژه در سال جاری به لحاظ افزایش دما و احتمال بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع سراسر استان جزو وظیفه همگانی است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم آب و هوایی استان سمنان بهره مند از مواهب متعدد خدادادی است و تنوع این منابع ارزشمند الهی، استان سمنان را متمایز کرده است و از سویی، حفظ و نگهداری صحیح و بهره برداری اصولی از این نعمات ، جزو وظایف عمومی محسوب می شود.

مرادی حقیقی ادامه داد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و دریافت اخطارها و کاهش رطوبت در سطح عرصه های جنگلی و مراتع استان و وزش بادهای گرم، لازم است نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی ، همیاران طبیعت و جوامع محلی با پیش بینی های لازم ، برنامه های موثری برای حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی استان اتخاذ کنند تا کوچک ترین بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به رعایت ایمنی سبب آسیب و خسارت مهیب نشود.

وی تصریح کرد: تلفن شبانه روزی ۱۳۹و۱۵۰۴ کد امداد جنگل ومرتع است که شهروندان در سراسر استان سمنان به محض وقوع هر حادثه ای اعم تخریب منابع طبیع، حریق در جنگل ها و مراتع را گزارش کنند تا نیروهای یگان حفاظت که به صورت شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی در تمام نقاط استان هستند، در اسرع وقت نسبت به اطفا حریق و کنترل بحران وارد عمل شوند.

هواشناسی استان سمنان از افزایش متوسط دما تا چهار درجه سانتیگراد تا پایان هفته در این استان خبر داد به طوری که دما در بیشتر نقاط به بالای ۴٠ درجه سانتیگراد می‌رسد.

از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha