۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85187958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خزانه داری آمریکا: کاهش رتبه اعتباری کشور غیر قابل توجیه است

تهران-ایرنا- جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه گفت، کاهش رتبه اعتباری کشور توسط آژانس فیچ "کاملاً غیرقابل توجیه" بود.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از "دیجیتال ژورنال", روز گذشته, آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ (Fitch) ، رتبه اعتباری آمریکا را به +AA کاهش داد.

یلن در ویرجینیا گفت: این تصمیم آژانس فیچ با توجه به قدرت اقتصادی آمریکا, گیج کننده است.

وی با استناد به بازگشت اقتصاد آمریکا پس از همه گیری کرونا و روند بازار کار قوی و کاهش تورم، تاکید کرد که مسئولیت مالی برای وی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اولویت دارد.

یلن افزود: اوراق بهادار وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان امن‌ترین دارایی و نقدینگی جهان است.

به گزارش ایرنا, آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ روز سه‌شنبه رتبه اعتباری دولت آمریکا را کاهش داد؛ این اقدام با واکنش خشمگینانه کاخ سفید و شگفتی سرمایه‌گذاران مواجه شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا این اقدام را «خودسرانه» نامید. این اقدام در حالی صورت گرفت که بحران سقف بدهی آمریکا دو ماه پیش حل و فصل شد.

واکنش فوری معامله‌گران این بود که در جست‌وجو برای پناهگاهی امن، سرمایه خود را به جای بازار سهام به اوراق قرضه دولتی و دلار منتقل کنند.

فیچ رتبه اعتباری آمریکا را از AAA به +AA کاهش داد و دلیل این اقدام را وخامت وضعیت مالی این کشور در سه سال آینده و مذاکرات مکرر بر سر سقف بدهی، که توانایی دولت را برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش تهدید می‌کند، ذکر کرد.

فیچ ابتدا احتمال کاهش رتبه را در ماه مه اعلام کرده بود و سپس در ماه ژوئن، پس از حل بحران سقف بدهی، نظر خود را اعلام کرد و گفت قصد دارد آن را در سه‌ماهه سوم سال جاری نهایی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha