استفاده از تجربیات بین‌المللی برای کنترل گونه‌های مهاجم دریاچه نئور اردبیل

 اردبیل - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تورریزی ۵۶ هزار متر از ابتدای سال جاری برای پاکسازی نئور از گونه مهاجم کاراس خبر داد و گفت: برای مقابله و کنترل گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم این تالاب از تجربیات و توان علمی کارشناسان و متخصصی ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

حسن قاسم‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل برای حفاظت و احیای تالاب نئور اظهار کرد: سال گذشته نقشه راه احیای تالاب نئور با تاکید برای کنترل گونه مهاجم کاراس تهیه شد و اقدامات اداره کل برای صیانت از تالاب نئور در چهارچوب این نقشه راه در دستور کار قرار گرفت.

وی پاکسازی ضایعات گیاهان ناشی از یخبندان زمستان سال گذشته در فروردین ماه سال جاری را از اقدامات این اداره کل ذکر کرد و گفت: همه ساله بعد از پایان فصل سرما ضایعات گیاهان ناشی از یخبندان زمستانی توسط کارکنان سازمان محیط زیست پاکسازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: سال گذشته با استفاده از توان محیط‌بانان و جوامع محلی با تورریزی ۴۸ هزار متر در مدت زمان ۲۲ روز کاری ماهیان مهاجم کاراس از تالاب پاکسازی شد.

قاسم‌پور ارزیابی میدانی تنوع زیستی تالاب (گونه گاماروس و سایر بنتوزها) با همکاری اداره‌کل شیلات استان را از دیگر اقدامات اجرا شده برای حفظ تالاب نئور ذکر کرد و گفت: نمونه‌برداری و آنالیز پارامترهای تالاب نئور به صورت فصلی حاکی از روند وضعیت نسبتاً خوب آن در مقایسه با سال قبل است.

وی اضافه کرد: با توجه به رشد گیاهان مهاجم آبزی تالاب ، برداشت گیاهان مهاجم تالاب در مرداد و شهریورماه با استفاده از تجهیزات و دروگر مکانیکی در دستور کار سازمان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اجرای فراخوان و واگذاری صید و پاکسازی گونه مهاجم ماهی کاراس از تالاب را از دیگر برنامه‌های این سازمان ذکر کرد و گفت: علاوه بر این مدیریت چرا و کنترل دامداری در حوضه اطراف و حریم تالاب و مدیریت حوضه آبریز و اجرای برنامه کنترلی تمامی مواد مغذی و رسوبی ورودی به تالاب همچنان ادامه خواهد داشت.

قاسم‌پور همچنین از اجرای کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی برای جوامع محلی ، بهره‌برداران مراتع حوضه تالاب، دامداران و ساکنان اطراف تالاب نئور برای هم‌افزایی و صیانت از تالاب ارزشمند نئور خبر داد.

به گفته قاسم‌پور ، نصب تابلوها و علایم هشداردهنده برای جلوگیری از ورود دام به حریم تالاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ذینفعان تالاب و برگزاری نشست هم‌اندیشی با اساتید انجمن علوم زیستی کشور از دیگر اقدامات محیط زیست برای صیانت از تالاب نئور بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha