محسن قندهاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناوگان اتوبوسرانی تربت حیدریه با عمر نزدیک به ۱۴ سال به نسبت سایر شهرهای کشور فرسوده تر است که باید نوسازی شود.
وی عمده ترین دلیل تاخیر در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تربت حیدریه را زیان ده بودن آن عنوان کرد و گفت: ۲۹ دستگاه اتوبوس کار جابجایی مسافر را در سطح شهر تربت حیدریه و حومه انجام می دهند که از این تعداد ۱۴ دستگاه متعلق به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: سازمان حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه زیان اتوبوس های بخشی خصوصی را از طریق پرداخت یارانه به آنها جبران می کند.
وی علت اصلی زیان دهی سازمان اتوبوس رانی تربت حیدریه را استقبال کم شهروندان عنوان کرد و گفت: در بیشتر خطوط اتوبوسرانی تربت حیدریه تعداد مسافران به ۲۰ نفر هم نمیرسد.
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه ادامه داد: مردم این شهر برای تردد بیشتر به وسیله نقلیه شخصی اعم از خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه متکی هستند و در صورت استفاده از وسایط نقلیه عمومی؛ تاکسی را ترجیح می دهند.
قندهاری میانگین هزینه تمام شده حمل هر مسافر در خطوط اتوبوسرانی تربت حیدریه را پنج هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اما نرخ بلیت برای هر نفر هزار و ۷۵۰ تومان تعیین شده است بر این اساس به ازای هر دستگاه اتوبوس بخش خصوصی ماهیانه حداقل پنج میلیون تومان یارانه نقدی و غیر نقدی (لوازم یدکی) پرداخت می شود.
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری تربتحیدریه به غیر فعال بودن سازمان اتوبوسرانی در تعطیلات سه روزه جاری اشاره کرد و گفت: اگرچه این موضوع به سبب تصمیم سراسری تعطیلی بود ولی با توجه به تعطیل شدن ادارات و نیمه فعال بودن بازار شهرستان؛ تقاضا برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خیلی پایین است.
گفتنی است پیش از این فرخ تبار شهردار تربت حیدریه به ایرنا گفته بود: درآمد پایین شهرداری و در مقابل انباشت هزینه های ناشی از طرحهای عقب مانده عمرانی باعث شده است این نهاد در اجرای بیشتر برنامه های خود از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توانمندی لازم را نداشته باشد.
برابر آخرین آمار سرشماری چند سال پیش جمعیت تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد افزون بر ۲۲۵ هزار نفر است که حدود ۷۰ درصد آن از شهرداری مرکزی خدمات دریافت می کنند.
نظر شما