ایران و پاکستان مصمم به تبدیل مرزهای امنیتی به تجاری هستند

اسلام‌آباد- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: مصمم هستیم با فاصله گرفتن از امنیتی ماندن مرزها، آن را به مرزهای تجاری و محلی برای رفت و آمدهای ملی و استانی تبدیل کنیم و حجم تبادل تجاری خود را به دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری ضمن تشکر از میزبانی و دعوت همتای پاکستانی خود، بار دیگر حادثه تروریستی در این کشور را محکوم کرده و با بازماندگان و دولت و ملت پاکستان ابراز همدردی کرد.

وزیر امور خارجه افزود: از دو روز قبل معاون دیپلماسی اقتصادی کشور همراه با هیأتی اقتصادی از وزارتخانه‌های مختلف، مذاکراتی مهم و نتیجه بخش را با همتایان خود در اسلام آباد داشته است که منجر به امضای اسناد جدید، تمدید و پیگیری برخی از اسناد گذشته شد.

تکمیل پروژه گازی، در راستای منافع ملت ایران و پاکستان است

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما درباره خط لوله گاز انتقال ایران به پاکستان(طرح آی-پی)  گفت‌وگوهای سازنده‌ای با پاکستان داشتیم. تکمیل این خط لوله در راستای منافع دو ملت است و آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد.

وی تاکید کرد: ما همچنین در خصوص مشکلات پولی و بانکی و راه حل‌های آن در چهارچوب حقوق بین الملل گفت و گو کردیم.

وزیر خارجه گفت: در جریان سفر سال گذشته همکارم آقای بوتو توافقاتی را در خصوص بازارچه مرزی و توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر داشتیم. ما آماده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد در منطقه مرزی ریمدان‌ هستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اخیرا بازارچه مرزی مند-پیشین با حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان افتتاح شد.  

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: دو طرف مصمم هستیم از امنیتی بودن مرزها فاصله بگیریم و مرزهای دو کشور را به مرزهای تجاری و اقتصادی و رفت و آمدهای ملی و استانی تبدیل کنیم و حجم تبادل تجاری خود را به دو برابر و ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اتفاق نظر داریم در سریع ترین زمان ممکن مجرمان و متهمان با یکدیگر تبادل شوند و لنج‌های توقیف شده ماهیگیران آزاد شوند.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: نظر داریم فرمت‌های مشارکت در روابط اقتصادی و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را به اجرا در آوریم. مکانیسم همکاری‌های ایران، چین و پاکستان و مکانیسم همکاری ایران ترکیه و چین از جمله همین موارد است.

وی با اشاره به حضور نمایندگان پارلمان دو کشور و روسای گروه دوستی ایران و پاکستان گفت: مشارکت پارلمانی در توسعه روابط نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص بحران اوکراین و مساله افغانستان گفت‌گو و رایزنی کردیم گفت: هر گونه تحول در افغانستان بر همسایگان به خصوص ایران و پاکستان تاثیر می‌گذارد. ما چهارچوب ابتکارات منطقه ای را بهترین روش برای حل و فصل موضوع افغانستان‌ می‌دانیم‌ و به حمایت از مردم افغانستان به عنوان وظیفه انسانی و دینی تاکید داریم و ثبات و امنیت افغانستان را مورد توجه قرار داده ایم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما راه حل بحران اوکراین را جنگ نمی‌دانیم و تسلیح بیشتر اوکراین توسط آمریکا و کشورهای غربی را نگران کننده می‌دانیم. تسلیح طرفین جنگ نتیجه‌ای جز کشتار و ویرانی نخواهد داشت.  

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم مردم پاکستان و ایران یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت‌ هستند. ما امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار پاکستان درباره امنیت در افغانستان و دستیابی به مکانیسم مشترک بین سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان برای مقابله با تروریسم با اشاره به اینکه حسن کاظمی قمی نماینده عالی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در این نشست حاضر بوده و گفت‌وگوهای مهمی را در این خصوص انجام داده است، گفت: نمایندگان نظامی و امنیتی در هیات ایرانی حضور دارند که توافقاتی را در خصوص ثبات و امنیت منطقه به انجام رساندند. همچنین بخش مهمی از دیدار اخیر فرمانده ارتش پاکستان از ایران به توافقات مرزی اختصاص داشت.

وی ادامه داد: ما فرمت‌های فعال و پویا در مورد افغانستان را ضروری‌ می‌دانیم و حل این مساله را در فضای منطقه جست‌وجو می‌کنیم.

همگرایی منطقه‌ای پاکستان با سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی هم‌خوانی دارد

«بلاول بوتو زرداری» ضمن خوش آمدگویی به وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه گفت: ۱۵ ماه قبل ما کار خود را در دولت جدید پاکستان شروع کردیم و ایران از اولین کشورهایی بود که به آن سفر کردم و در این مدت پیشرفت‌های بسیار زیادی در روابط دو کشور داشتیم.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: بسیار خرسندم که در روزهای پایانی دولت میزبان وزیر امور خارجه ایران هستم.  

زرداری افزود: می‌توان نمونه پیشرفت روابط دو کشور در افتتاح بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق ایران به پاکستان با حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف دید.  

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های گفته شده نشان دهنده تعهد جمعی دوکشور برای یافتن راه حل‌هایی به نفع دو کشور است و گام اول توسعه روابط چند بعدی و به خصوص روابط اقتصادی بین دو کشور است.

زرداری گفت: امروز مدارس، بیمارستان‌ها، و مکان‌های زیادی به لطف انتفال برق ایران در کویته روشن هستند.

وزیر خارجه پاکستان با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون سرمایه گذاری دو کشور تصریح کرد: در روزهای اخیر پیشنهادات زیادی در مورد تقویت روابط اقتصادی و انرژی داشتیم و توانستیم اسناد زیادی را امضا کنیم که سرآمد آن امضای برنامه تجارت راهبری از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ بود. در این رایزنی‌ها توسعه روابط به سطح ۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم در نتیجه این اسناد به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنیم. در صحبت‌های انجام شده با همتای خودم در خصوص مسائل گوناگون به توافق دست یافتیم و همچنین درباره تحولات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی رایزنی شد و در این موارد شاهد همگرایی بالا هستیم. هر دو کشور بر این نظر هستیم که صلح و ثبات به نفع کل منطقه است.

زرداری تاکید کرد: ما به دنبال همگرایی منطقه‌ای هستیم که این با سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی هم‌خوانی دارد. ما به دنبال افتتاح پنج بازارچه هستیم و اعتقاد داریم سازمان اکو می‌تواند نقش کلیدی در توسعه روابط اقتصادی ایفا کند.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات درباره تبادل زندانیان و آزادی ماهی گیران و لنج‌های دو طرف به توافق رسیدیم و بر ثبات و صلح در مرزهای دو کشور تاکید کردیم.  

وزیر خارجه پاکستان گفت: ما در گفت‌گوهای خود از موضع ایران در خصوص کشمیر حمایت و قدردانی کردیم. همچنین در خصوص افغانستان ما تفاهم داریم که مساله معیشت و رفاه مردم این کشور برای دو کشور اهمیت دارد. دو کشور همچنین در خصوص مقابله اسلام هراسی و مقابله با آن نیز تفاهم داشتیم.

زرداری در خصوص سوالی مربوط به اسلام هراسی و هتک حرمت‌های اخیر گفت: هتک حرمت به قرآن طراحی شده است و ما با ایران تماس‌های متعددی در این خصوص داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون حقوق بشر تلاش کردیم و قطعنامه‌ای در سازمان ملل به تصویب رساندیم و همچنین  توانستیم روزی را با عنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی نام گذاری کنیم. ایران و پاکستان می‌توانند در این خصوص داشته باشند. ما در جلسه اخیر سازمان همکاری اسلامی با ایران همکاری خوبی داشتیم و خواستار مقابله با این عمل شنیع‌ بودیم.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان ظهر پنجشنبه در دیدار بلاول بوتو زرداری درباره آخرین مسائل دو جانبه سیاسی، اقتصادی و دفاعی از جمله توسعه روابط تجاری، تبادل زندانیان دو کشور و امنیت مرزها رایزنی کردند.

روز گذشته هم مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با همتایان خود گفت‌وگو کرده بود.

تفاهمات و اسناد بدست آمده در جریان این گفت‌وگوها به امضا خواهد رسید.

وزرای امور خارجه دو کشور پس از دیدارهای دو جانبه خصوصی و عمومی در نشست خبری حاضر خواهند شد.

این اولین سفر دو جانبه حسین امیرعبداللهیان به پاکستان است. در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان با نخست وزیر، رئیس مجلس و فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha