گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود عمل کرده‌ایم

تهران- ایرنا- رئیس دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه، معاونت علمی فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه مهاجرت ایران عمل کرده است، گفت: مدیر رصدخانه مهاجرت به دنبال فضاسازی رسانه‌ای است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دهم مردادماه جاری بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران که ذیل پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف است در بخشی از سخنان خود در نشستی در موسسه اطلاعات با موضوع مهاجرت نخبگان که با حضور علی حسینی معاون مرکز تعاملات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همراه بود، اعلام کرد «بارها درباره روند مهاجرت نخبگان با ارائه مدرک سخن گفته‌ایم اما متاسفانه با ما برخورد شده است. به تازگی هم علاوه بر قطع بودجه مورد نیاز رصدخانه، حکم تخلیه از ساختمان این رصدخانه نیز صادر شده است»؛ سخنانی که البته به سرعت حاشیه‌ساز شد و بازتاب برخی سایت های خبری از جمله خارج از کشور را به دنبال داشت.

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

بر اساس آنچه که در سایت رصدخانه مهاجرت ایران آمده است این رصدخانه، اولین نهاد پژوهشی کشور در زمینه تحلیل داده‌های مهاجرتی است. نهادی که با هدف ارائه داده‌ و تحلیل‌های به‌روز و قابل‌ اعتماد در زمینه انواع مهاجرت در سال ۱۳۹۷، ذیل پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد. کارگروه‌های جابه‌جایی تحصیلی و دانشجویی، مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی، مهاجرت‌های اقتصادی از گروه‌های پژوهشی رصدخانه مهاجرت‌اند که با مدیریت بهرام صلواتی، پژوهشگر ارشد حوزه مهاجرت فعالیت می‌کند.

اما بر اساس اظهارات جدید روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری رصدخانه مهاجرت ایران مجموعه ای است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری نمی کند، بلکه یک مجموعه است که پروژه ای کار می کند و زیر نظر دانشگاه شریف است.

وی اعلام کرده است که رصدخانه دارای هیات امنا است و این رصدخانه به عنوان یک مجموعه تحقیقاتی و طبق اساسنامه موجود، اعضای آن باید همانطور که در دنیا نیز مرسوم است، اطلاعات و دیتا را منتشر کنند. این رصدخانه دارای هیات امنا است و با تصمیم هیات امنا و پس از ارزیابی و صحت سنجی انجام شده تصمیم گرفته می شود که چه اطلاعاتی منتشر شود و چه اطلاعاتی منتشر نشود.

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

دهقانی تاکید کرده است که این اطلاعات بیشتر برای استفاده در تصمیم گیری ها است و انتشار اطلاعات از سوی رصدخانه مهاجرت ایران طبق موافقت نامه با آنها یک تخلف محسوب می شود چراکه اطلاعات مربوط به رصدخانه هر کشوری اطلاعات محرمانه است.

تهیه گزارش مهاجرت بدون دسترسی به گذرنامه‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌ها به کشور

البته پیش از این هم معاون علمی رییس جمهور به آمار اعلام شده رصدخانه مهاجرت ایران در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی نقدهایی داشته و آن را غیرشفاف اعلم کرده بود.

دهقانی در اسفندماه سال گذشته در واکنش به خبری از سوی برخی سایت های خبری مبنی بر ممنوع المصاحبه شدن مدیر این رصدخانه ضمن رد این مساله گفته بود که واقعا نمی‌دانم این ممنوع‌المصاحبه شدن را چه کسی و چرا مطرح کرده است.

وی اعلام کرد: این مؤسسه به آمارهای رسمی در خصوص گذرنامه‌ها و مدارک دانشگاهی و ورودی‌ها و خروجی‌ها دسترسی ندارد و در چنین شرایطی داده‌های ارائه شده از سوی این رصدخانه شفاف نیست و همانطور که این رصدخانه اعلام کرده، آمارهای این رصدخانه رسمی نیست.

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

دهقانی در آن زمان نیز تاکید کرده بود باید آگاه بود که نتایج پژوهشی این رصدخانه، در قالب و جایگاه خودش مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک آمار از یک نهاد دولتی یا حاکمیتی تلقی نشود.

حالا و بعد از چند ماه صحبت های مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در نشست روزنامه اطلاعات حاشیه ساز شد.

مدیر رصدخانه مهاجرت به دنبال فضاسازی رسانه‌ای است

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پس از صحبت های اخیر بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در نشست موسسه اطلاعات با ارسال یادداشتی به ایرنا اعلام کرد: مدیر محترم رصدخانه به جای اینکه وقت خود را برای ملتهب کردن فضا و بازی و جریان های رسانه ای قرار دهد، بهتر است که تمرکز خود را بر افزایش دقت و کیفیت گزارش‌ها و تحلیل داده‌ها بگذارد.

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

در یادداشت محمد خاکساری تاکید شده است: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه مهاجرت ایران عمل کرده است.

وی همچنین در ادامه یادداشت خود با طرح این پرسش می گوید: چگونه است که اعلام می شود بودجه رصدخانه مهاجرت ایران قطع شده اما در ۲۸ خردادماه امسال یک موافقت نامه ۲ میلیارد تومانی با این مجموعه بسته شده و در کمتر از یک ماه، نیمی از آن مبلغ پرداخت شده است. آیا این به معنای قطع بودجه رصدخانه است؟

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

خاکساری با تاکید بر اینکه، روند حمایتی معاونت علمی از رصدخانه مهاجرت ایران فراتر از تعهدات خود بوده و ادامه‌دار است، تصریح کرد: طبق اسناد منتشره نیز مجموعا مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از ابتدای سال ۱۴۰۲ به رصدخانه پرداخت شده که این مبلغ جدا از حمایت‌های دیگری همچون فضا و امکانات ارائه شده است.

وی همچنین اعلام کرده است: حتی در برهه‌ زمانی که از طرف مدیر این مجموعه درخواست ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار فوری شده بود، معاونت علمی ریاست جمهوری پس از درخواست مدیر این مجموعه بلافاصله و بدون نامه‌نگاری و مکاتبات مرسوم این مبلغ را به حساب ایشان واریز کرد.

گزارش رصدخانه مهاجرت شفاف نیست/فراتر از تعهدات خود در قبال رصدخانه عمل کرده‌ایم

در یادداشت خاکساری به ایرنا در خصوص ادعای مدیر رصدخانه مهاجرت ایران مبنی بر صدور حکم تخلیه ساختمان این رصدخانه نیز ضمن رد این ادعا، آمده است: یک فضا بلااستفاده در اختیار این رصدخانه بوده است که با اطلاع قبلی از طرف پژوهشکده دانشگاه شریف تنها از آنها درخواست شد به صورت موقت این فضا را برای استفاده مجموعه‌ای قرار دهند و مجددا این فضا در اختیار رصدخانه قرار داده می‌شود که معاونت علمی در آن نقشی نداشته است و تصور نمی کنم این به معنای حکم تخلیه و تعطیلی آن باشد.

وی تاکید کرده است که امروز رصدخانه بیش از هیاهو و جنجال، نیازمند تمرکز و ارائه‌ اطلاعات و تحلیل‌های دقیق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha