ظرفیت بازچرخانی پساب در استان اردبیل سالانه ۳۵ میلیون متر مکعب است

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: ظرفیت بازچرخانی پساب در تصفیه‌خانه‌های این استان ۳۵ میلیون متر مکعب در سال است اما کاربردی شدن آن منوط به هدایت صنایع به استفاده از بازچرخانی فاضلاب است.

علیرضا نعمت سلطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر تمامی پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان، یا به مصارف کشاورزی می‌رسد یا در حوزه‌های آب‌خوانداری مدیریت می‌شود و فعلا استفاده مدنظر از پساب در بخش صنعت صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: برای اینکه استفاده پساب در بخش صنعت عملیاتی شود، باید دستگاه‌های متولی آب از جمله شرکت آب منطقه‌ای در چارچوب قانون، با قطع آب صنایع بزرگ و هدایت آنها به استفاده از پساب همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل همچنین با اشاره به وجود صنایعی در استان از جمله پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی گفت: تخصیص پساب در استان عملا مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و فقط نیروگاه سبلان سالانه یک میلیون مترمکعب از پساب برداشت می‌کند که از یک ماه پیش شروع شده است و ۲ میلیون متر مکعب نیز برای کارخانه فولاد اسفنجی اردبیل پیش فروش شده است که به محض اجرای خط انتقال، این کار محقق خواهد شد.

نعمت سلطانی ادامه داد: مجتمع معدن مس مشگین‌شهر نیز ظرفیت استفاده از پساب را دارد و در سطح استان، امکان تامین آب مورد نیاز بخش صنعت از بازچرخانی فاضلاب را داریم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب موجود تصریح کرد: در جایی که پساب وجود دارد صنایع نباید از آب آشامیدنی برای مصارف خود برداشت کنند و باید با بازچرخابی پساب‌ به تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت، فضای سبز و کشاورزی کمک کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل یادآورشد: کاهش بارش‌ها و منابع آبی، خشکسالی و فرونشست‌ها از مشکلات جدی در تامین آب مورد نیاز بخش‌های (آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و خدمات) است و اجرای پروژه‌‎های جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در هر شهر و کشور، از شاخص‌‎های توسعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های فاضلاب در استان اردبیل خاطرنشان کرد: اجرا و بهره‌‎برداری از این طرح‌ها در بهداشت و حفظ محیط زیست اهمیت دارد و عدم مدیریت و استفاده از پساب‌ و بازچرخانی آن در بلند مدت سبب آلودگی محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

ظرفیت بازچرخانی پساب در استان اردبیل سالانه ۳۵ میلیون متر مکعب است

نعمت سلطانی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و حمایت‌های مجلس در قانون بودجه و مشارکت بخش خصوصی تلاش می‌کنیم پساب را بازچرخابی، تصفیه و در اختیار بخش صنعت، کشاورزی و خدمات قرار دهیم.

رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل افزود: رشد اقتصادی ناشی از افزایش سلامت، بهداشت و بهره‌وری استفاده از آب، جلوگیری از آلودگی جوی‌ها و معابر، افزایش ارتقای بهداشت عمومی شهروندان و کاهش هزینه‌های درمان و استفاده چندباره از آب از مزایای اجرای بازچرخانی به شمار می‌رود.

وی گفت: روش‌های مختلفی برای طراحی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد که شایع‌‎ترین آنها روش‌های مجزا و مختلط است و شبکه فاضلاب شهر اردبیل بر اساس روش مجزا طراحی شده و در این روش تنها فاضلاب خانگی جمع‌‎آوری و انتقال داده می‌شود.

نعمت سلطانی ادامه داد: در شهرهای اردبیل، پارس‌آباد ، کوثر و نیر برای تصفیه فاضلاب از شیوه هوادهی لاگون استفاده می‌شود و در تعدادی از روستاهای شهرستان نیر از روش لجن فعال استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha