بالاترین ضریب نفود مکانیزاسیون بخش کشاورزی زنجان در زیر بخش زراعت غلات است

زنجان- ایرنا- رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بالاترین ضریب نفود مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان در زیر بخش زراعت و بویژه در زراعت غلات است.

مهدی بنده‎‌ای روز جمعه در گفت‎ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث کشاورزی در استان زنجان، مکانیزه کردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه هر سال بودجه مشخصی برای مکانیزه کردن ابزارآلات کشاورزی از سوی وزارت‌خانه به استان و در نتیجه به شهرستان‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کند، گفت: طبق آمار در استان زنجان، سلطانیه، خدابنده و ایجرود بیشترین میزان ضریب مکانیزاسیون را دارند.

رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع استان زنجان رتبه پنجم را در حوزه مکانیزاسیون ابزار آلات کشاورزی دارد، اضافه کرد: بالاترین ضریب نفود مکانیزاسیون در زیر بخش زراعت و بویژه در زراعت غلات است که درجه مکانیزاسیون حدود ۹۷ درصد را شامل است.

وی اضافه کرد: مکانیزاسیون کشاورزی به معنای اتوماتیک کردن کلیه امور کشاورزی و باغداری در زمان کاشت، داشت و برداشت است و با این کار و با کمک گرفتن از ماشین آلات و ابزار پیشرفته، به کارگیری کارگران و نیروی انسانی به حداقل ممکن خواهد رسید.

بنده‌ای با اشاره به اینکه وجود روش‌های مکانیزه و ماشین آلات، در بخش کشاورزی در مقایسه با روش های سنتی و قدیمی، از سرعت و عملکرد بالاتری برخوردار هستند، افزود: علاوه بر آن در روش های مدرن، مصرف بذر به دلیل توزیع یکنواخت و منظم بذرها در زمان کشت، به شدت کاهش پیدا کرده و در هزینه ها به حد چشمگیری صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت و کمیت محصولات از دیگر مزایای مکانیزه کردن کشاورزی است، اضافه کرد: از طرف دیگر به کمک دستگاه های پیشرفته راندمان کار افزایش پیدا کرده و مبارزه با آفات و امراض با سرعت بیشتر و به موقع انجام خواهد گرفت.

رئیس مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: افزایش بازدهی کار و تولید، کاهش هزینه برداشت محصول و قیمت تمام شده آن به دلیل حذف نیروهای انسانی و دستمزد آنها، کاهش وقفه های زمانی و مشکلات احتمالی در حین کار، افزایش دقت و جلوگیری از هدر رفت محصولات نیز از دیگر مزایای مکانیزاسیون کشاورزی است.

به گزارش ایرنا،۸۱۰ دستگاه کمباین بومی فعال در سطح استان وجود دارد که تراکتور، کمباین و دروگر تیلر و ادوات دنباله بند شامل ماشین کاشت، برداشت، سمپاش‌ها و بذرپاش‌ها از جمله آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha