تاکید روسیه و اکوواس بر عدم دخالت نظامی در نیجر

تهران-ایرنا- وزیران دفاع کشورهای عضو «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به «اکوواس» و وزارت خارجه روسیه در اظهارنظرهای جداگانه، بر عدم دخالت نظامی در نیجر تاکید کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد: لازم است از دخالت در نیجر خودداری شود. مردم نیجر خودشان باید مساله را حل کنند.

این مقام روس که نخواست نامش فاش شود گفت: کودتای نظامی در نیجر، مساله داخلی این کشور است.

این در حالی است که «محمد بازوم» رئیس جمهوری مخلوع نیجر در یادداشتی در یک رسانه آمریکایی خواستار دخالت آمریکا و جامعه بین الملل برای پایان دادن به کودتا در این کشور آفریقایی شده بود.

براساس گزارش رسانه های بین المللی، وزیران دفاع کشورهای عضو «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به «اکوواس» نیز در بیانیه ای، دخالت نظامی در نیجر را رد اما بر تشدید تحریم ها علیه کودتاچیان تا زمان آزادی بازوم تاکید کردند.

سران کودتای نیجر بامداد جمعه اعلام کردند که به هرگونه دخالت نظامی در این کشور پاسخ قاطع خواهند داد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha