۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85188948
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرکز بهداشت دزفول نسبت به گرمازدگی کودکان هشدار داد

دزفول – ایرنا - رئیس مرکز بهداشت دزفول با هشدار نسبت به آسیب پذیری بیشتر کودکان در برابر گرمازدگی گفت: کودکان از جمله آسیب پذیرترین گروه‌های سنی در مقابل گرمازدگی هستند و ضروری است والدین در این روزهای گرم نسبت به مراقبت بیشتر از کودکان خود اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت دزفول، محمدعلی شفیعی‌نیا روز جمعه با تاکید بر اینکه میزان تاب آوری کودکان در برابر گرمازدگی بسیار پایین تر از سایر گروه‌های سنی است، افزود: پایین بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات، ناآگاهی و ناتوانی در مراقبت از خود، مصرف برخی‌ داروها و همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها موجب شده تا کودکان در مقابل گرمازدگی آسیب پذیری بالایی داشته باشند.

وی گرمازدگی را یک فوریت پزشکی خواند و ادامه داد: علائم گرمازدگی در کودکان شامل افزایش دمای بدن، داغی و قرمزی پوست، فرو رفتگی چشم‌ها، استفراغ، اسهال، کم شدن میزان ادرار، نبض ضعیف، تنفس تند، گریه، بی‌قراری، تحریک پذیری، بی‌حالی و کاهش سطح هوشیاری است.

رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: والدین درصورت مشاهده هر کدام از این علائم باید هرچه سریعتر کودک را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهند یا با فوریت‌های پزشکی (۱۱۵) تماس بگیرند.

وی با برشمردن اقدام‌های اولیه در مواجهه با کودک گرمازده افزود: انتقال کودک به محیط خنک، کاهش لباس‌های کودک، دادن مایعات خنک در صورت هوشیاری و گذاشتن کیسه یخ روی گردن، کشاله ران و زیر بغل از کمک های اولیه‌ای هستند که تا زمان رسیدن نیروهای امدادی به کاهش دمای کودک کمک می‌کند.

شفیعی نیا با تاکید بر لزوم پرهیز از ترددهای غیرضروری، فعالیت در ساعات اوج گرما و همچنین رها کردن کودک در فضاهای بسته مانند خودرو، تصریح کرد: والدین باید برای کودک خود از لباس‌های گشاد، نخی و رنگ روشن استفاده کنند و کودکان خود را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهند.

وی ادامه داد: به همراه داشتن بطری آب و مصرف مداوم نوشیدنی‌های خنک از دیگر راهکارهای مقابله با گرمازدگی است که باید والدین در این روزهای گرم رعایت آنها را مورد اهتمام قرار دهند.

به گزارش ایرنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز گذشته (۱۲ مرداد) از جان باختن یک کودک ۲ و نیم ساله در یکی از شهرهای خوزستان بر اثر گرمازدگی خبر داد. به گفته دکتر حبیب حی‌بر، این کودک ۲ ساعت در خودرو تنها مانده بود که دچار عوارض گرمازدگی شد و جان خود را از دست داد.

با پبش بینی رکوردزنی شدت گرما، هیات دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته موافقت کرد. بر این اساس به دلیل شدت گرما در خوزستان ادارات و بانک‌های این استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری همچون سراسر کشور تعطیل شد.

همزمان با این افزایش کم سابقه هوا و افزایش مخاطرات گرمازدگی شهروندان نیروهای اورژانس در خوزستان در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

در سه روز گذشته هشت شهرستان خوزستان دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha