۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85189291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همبستگی مردم پاکستان با کشمیر، زخمی کهنه میان رقبای شبه‌قاره

اسلام‌آباد - ایرنا - تظاهرات ویژه حمایت از مردم کشمیر امروز در شهرهای مختلف پاکستان برگزار شد، مناقشه‌ای که با گذشت بیش از هفت دهه همچنان یک مانع جدی در حل تنش‌های عمیق پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی شبه‌قاره به شمار می‌رود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، امروز پنجم اوت(۱۴ مرداد) مصادف با چهارمین سالگرد لغو امتیازات ویژه منطقه "جامو و کشمیر" تحت کنترل دولت هند است، اقدامی که به ادعای دولت پاکستان غیرقانونی و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. در عین حال هند بحث کشمیر را یک موضوع کاملا داخلی تلقی کرده و هرگونه موضع اسلام‌آباد درباره آن را مردود می‌داند.

پس از اجرای قوانین ویژه کشمیر توسط دولت هند در ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ -پنجم اوت ۲۰۱۹-، "روز استحصال" به ابتکار دولت پاکستان برای حمایت از مردم کشمیر در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌شود.

به همین مناسبت امروز مقامات و مردم پاکستان در حمایت از مردم کشمیر یک دقیقه سکوت کردند، تردد وسایل نقلیه در شهر اسلام‌آباد نیز برای ۳۰ دقیقه متوقف و مردم با حضور در خیابان‌ها، با مردم مسلمان کشمیر ابراز همبستگی کردند.

شهرهای پاکستان امروز همچنین شاهد راهپیمایی، نصب پلاکاردها و تصاویری در حمایت از مردم کشمیر، بود.

همبستگی مردم پاکستان با کشمیر، زخمی کهنه میان رقبای شبه‌قاره

«عارف علوی» رییس جمهور و «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، روسای مجالس سنا و ملی در محکومیت لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر بیانیه‌هایی صادر کرده و ضمن تاکید بر تداوم حمایت‌های دیپلماتیک، سیاسی و اخلاقی پاکستان از مردم کشمیر، خواستار حل و فصل این مناقشه‌ مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شدند.

براساس این گزارش، وزرا و رهبران سیاسی پاکستان به جمع گردهمایی مردم در اسلام‌آباد پیوستند و طی سخنرانی گفتند: پاکستان از حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک از مبارزات مردم کشمیر برای رسیدن آزادی و حق تعیین سرنوشت، دست برنخواهد داشت.

فرمانده ارتش پاکستان نیز طی پیامی گفت: صلح پایدار در منطقه تنها از طریق حل عادلانه مساله کشمیر قابل تحقق است و جامعه بین الملل باید نقش خود را در راه ایفا کند.

مقامات پاکستانی همچنین از عملکرد ضعیف سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی برای کمک به حل تنش‌ها در شبه قاره هند و کمک به رفع محدودیت‌های اعمال شده در کشمیر انتقاد کردند.

پس از استقلال پاکستان در روز ۲۲ مرداد ۱۳۲۶ شمسی، قرار بر این شد که تمام مناطق مسلمان نشین کشمیر جزو خاک این کشور محسوب شود، اما "مهاراجا" (حکمران وقت) کشمیر اعلام کرد که سرزمین مسلمان نشین کشمیر جز خاک هند است. او در ابتدا خواستار دولت مستقل در کشمیر بود، اما مردم این منطقه خواستار پیوستن به پاکستان و یا دولتی مسلمان نشین شدند که در نهایت این حاکم طی توافق نامه‌ای کشمیر را به هند واگذار کرد و ریشه اختلاف میان هند و پاکستان را پدید آورد.

از آن سال تاکنون، موضوع کشمیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین مناقشات میان هند و پاکستان محسوب می‌شود و دولت پاکستان ضمن اعلام آمادگی برای انجام مذاکره با هند برای حل اختلافات میان دو کشور همسایه، در عین حال تاکید دارد که هرگونه مذاکره، منهای موضوع کشمیر را به رسمیت نخواهند شناخت و موضوع این سرزمین حتما باید جزو اصلی‌ترین محورهای مذاکره میان دو کشور باشد.

امروز شنبه چهارمین سالگرد تصمیم هند در لغو امتیازات ویژه جامو و کشمیر است. بند ۳۷۰ که در اکتبر ۱۹۴۹ ضمیمه قانون اساسی هند شد، ایالت جامو و کشمیر را از شمول قانون اساسی این کشور مستثنی می‌کند و به این ایالت اجازه می‌دهد قانون اساسی خودش را تدوین کند. این بند همچنین به مجلس جامو و کشمیر این اختیار را می‌دهد تا ساکنان این ایالت و امتیازات آن‌ها را تعیین کند.

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۴۷، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha