۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 5478
کد خبر: 85189418
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح ملی واکسیناسیون جمعیت دامی سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- ایرنا- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری در استان آغاز و به مدت ۲ ماه جمعیت دامی علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

ویدا معزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر هست که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می‌شود و گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس هستند.

وی ادامه داد: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی هست و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلاء (عفونت های ثانویه ) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار، سبب شده که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی،‌ جزء مهمترین بیماری های ویروسی دام محسوب شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.

به گفته وی؛ برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲به صورت رایگان و همزمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریور ماه به مدت ۲ ماه است.

معزی افزود: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری از اول مرداد ماه در استان آغاز و به مدت ۲ماه جمعیت دامی تحت پوشش مایه کوبی خواهند شد.

وی بیان کرد: در این فاز واکسیناسیون پیش بینی می‌شود بیش از ۷۵ هزار راس دام سنگین و بیش از یک میلیون و ۸۰۰راس دام سبک واکسینه شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی از دامداران خواست به منظور ایجاد پوشش ایمنی مناسب حداکثر همکاری را با ادارات دامپزشکی شهرستان داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha