چگونه آتش سوزی منطقه حفاظت شده دنا در کمتر سه ساعت خاموش شد؟

یاسوج - ایرنا - گزارش یک طبیعت دوست و واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت منطقه حفاظت شده دنا باعث شد تا آتش سوزی جنگل های این منطقه در کمتر از سه ساعت خاموش شود.

به گزارش ایرنا، اطفای حریق در جنگل های منطقه حفاظت شده دنا در مدت زمانی کوتاه با کمترین خسارت به عرصه های طبیعی تجربه شیرینی است که می تواند الگویی برای موارد مشابه شود.

تجربه ای که نجات درختان بلوط به عنوان سرمایه طبیعی کشور، پیشگیری از آسیب رسیدن به خاک به عنوان پیش نیاز توسعه پایدار و جلوگیری از سوختن حیات وحش جانوری و گیاهی از حداقل مزایای آن است.

از آنجا که کارشناسان همواره اقدام در زمان طلایی را بهترین راهکار برای به حداقل رساندن خسارت های آتش سوزی های سرمایه های طبیعی جنگل ها و مراتع می دانند مسوولیت پذیری شهروندان برای اطلاع رسانی و اقدام به موقع مسوولان در این حادثه نجات بخش طلای سبز در این بخش از کشورمان شد.

جزییات آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : با حضور به موقع یگان حفاظت محیط زیست استان آتشی که در منطقه حفاظت شده دنا در محل میمند شعله ور شده بود خیلی زود مهار شد تا خسارت این حادثه جزیی باشد.

اسلام جاودان خرد افزود:این حادثه که شب گذشته بعد از تونل شماره ۱۱ جاده یاسوج به اصفهان رخ داد با واکنش سریع تیم واکنش اطفای حریق محیط زیست استان مواجه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد : خوشبختانه در همان ابتدای شروع آتش سوزی ، فرد طبیعت دوستی که در حال عبور از این محل بود طی تماس تلفنی به سامانه ۱۵۴۰ موضوع را به یگان حفاظت محیط زیست گزارش داد.

وی عنوان کرد: تیم واکنش سریع یگان حفاظت پارک ملی دنا، ضمن هماهنگی با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای همجوار، تشکل های زیست محیطی مردم نهاد و نیروهای مردمی جوامع محلی با تجهیزات کامل از جمله دمنده ،آتشکوب و فلاکسی بگ در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : خوشبختانه با واکنش سریع نیروهای حاضر در صحنه ، آتش قبل از آنکه شعله ور و مهار آن از توان امدادگران خارج شود خاموش شد .

جاودان خرد ضمن قدردانی از همه افرادی که در مهار این آتش نقش آفرینی کردند گفت : ماموران پس از سه ساعت تلاش بی وقفه در زمان طلایی مهار، موفق شدند از گسترش شعله ها جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: هم اکنون شماری از امدادگران در منطقه محل وقوع آتش سوزی حضور دارند تا ضمن پایش منطقه از روشن شدن آتش زیر خاکستر پیشگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این آتش به علت عوامل انسانی در منطقه حفاظت شده دنا روشن شد.

منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه جانوری است، در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha