۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85189739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دولت ارائه شده است

همدان-ایرنا- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ۱۰ بند پیشنهادی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دسترسی به کتاب ارائه شده است که مراحل میانی را طی می‌کند تا به تصویب دولت برسد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان "مهدی رمضانی" در دومین مجمع سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به میزبانی همدان افزود: این نهاد مشتاق استفاده از نظرات و ظرفیت اساتید دانشگاه به صورت واقعی و حقیقی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در واقع نهاد کتابخانه‌های عمومی به دنبال اقدام شکلی و نمایشی به معنای منفی آن، نیست بلکه تلاش می‌کند آنچه در کتابخانه‌های عمومی امکان وقوع دارد از یک پشتیبانه علمی برخوردار و از نظرات و ظرفیت‌های دانشگاه، از ظرفیت و تفکر اساتید و از نقد منصفانه، مشفقانه و پیش برنده اساتید بهره‌مند شود.

بیشترین اعضای انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران همدانی هستند

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران نیز در این نشست گفت: بیشترین اعضای انجمن اهل استان همدان هستند و به همین دلیل این نشست به میزبانی همدان برگزار شد.

"منصور کوهی‌رستمی" اظهار داشت: ۲ سال پیش انتخابات دومین هیات مدیره برگزار شد و همه اعضا تعهد حرفه‌ای، اخلاقی و علمی دارند که فعالیت‌هایی متنوعی را رقم زنند که به توسعه کتابخانه‌های عمومی و ارتقای کتابداران منجر شود.

وی افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی با ماهیت علمی، از نظر قوانین باید بر اساس اساسنامه حرکت کند، ما نیز تلاش کردیم که فعالیت‌های خود را در این راستا دنبال کنیم.

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ادامه داد: عمده برنامه‌های ما در حوزه آموزش، پژوهش، توانمندسازی، اجرای رویدادهای ملی، همایش ‎های ملی، ارتباط با اندیشمندان داخلی و اندیشمندان خارجی است.

کوهی‌رستمی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با همکاری کتابداران در نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده است افزود: ارتباط خوبی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن حفظ استقلال خود داریم به طوری که در برنامه‌های ما حضور پررنگی داشتند.

وی گفت: در حال حاضر ۷۴۸ عضو پیوسته، ۲۷۲ عضو وابسته، ۶۱ عضو دانشجویی و در مجموع هزار و ۸۱ عضو در انجمن فعالیت می‌کنند به طوری که در بین انجمن‌های علمی کشور یک انجمن پر عضو محسوب می‌شود.

کوهی رستمی با اشاره به اینکه عمده متون علمی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی توسط پیشکسوتان تدوین شده است ادامه داد: در سال گذشته از دکتر عصاره و دکتر فرج‌پهلو قدردانی شد و امسال هم از دکتر فامیل روحانی تقدیر خواهیم کرد.

کتاب تضمین کننده امنیت انسان‌هاست

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: امنیت را انسان‌های آگاه رقم می‌زنند نه نظامی‌ها بنابراین هیچ چیز جایگزین کتاب نخواهد شد.

"حمیدرضا حاجی‌بابایی" اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده است اما باید با سرمایه‌گذاری در این بخش، کارهای گسترده‌تری انجام ‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم باید با کتاب و کتابخوانی بیشتر انس بگیرند گفت: دوستی کودکان و نوجوانان با کتاب، امنیت آنها را تضمین می کند و آنها را از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه می دارد.

۱۰ پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دولت ارائه شده است

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز تصریح کرد: چند سند بالادستی را در دولت و مجلس پیگیری‌ می‌کنیم که دربرگیرنده مواردی شامل سند خواندن، برنامه هفتم توسعه، اصلاح آیین نامه اجرایی نهاد و مصوباتی که بر اساس دستورات رئیس جمهور است.

"سیدباقر میرعبداللهی" گفت: ارتباط نهاد کتابخانه‌ها با انجمن‌های علمی مانند رابطه همه نهادهای جامعه ساز و جامعه پذیر با یکدیگر است، که ضعف یا نبود هر یک دیگری را تا حد تشکل یا سازمان صرف تقلیل می‌دهد.

۱۰ پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دولت ارائه شده است

علی اکبر فامیل روحانی پدر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در استان همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز درباره این استاد پیشکسوت اظهار داشت: دکتر علی اکبر فامیل روحانی پدر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در استان همدان است.

عاطفه زارعی افزود: فعالیت‌های علمی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی بسیار و درخشانی در طول عمر خدمات ایشان به یادگار مانده است و راهنمای همه دانشجویان و اساتید در گروه علم مدیریت اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است.

وی افزود: سیدعلی‌اکبر فامیل‌روحانی در سال ۱۳۶۶ دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را راه اندازی کرد، در سال ۱۳۷۴ مشاور کتابخانه مجلس شورای اسلامی و در سال ۱۳۷۷ معاون فنی کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: ۲ دوره عضویت در شورای اسلامی شهر همدان، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان همدان، مدیرعامل موسسه نهج البلاغه، راه اندازی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، تأسیس و راه اندازی نشریه محراب در دهه ۸۰ بخشی از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجرایی این استاد پیشکسوت است.

زارعی گفت: دکتر فامیل روحانی عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عضو هیات امنای انجمن کتابخانه ساز استان همدان است و بیش از ۶۰سال در حوزه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی فعالیت دارند و به زبان های عربی، فرانسه و انگلیسی مسلط است.

در این نشست از سید علی‌اکبر فامیل روحانی، استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی به خاطر بیش از ۶۰ سال فعالیت علمی و فرهنگی تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha