اولین سالروز نبرد «وحدت میدان‌ها»؛ درس سختی که مقاومت به اشغالگران داد

تهران - ایرنا- امروز شنبه ۱۴ مرداد مصادف با اولین سالروز نبرد «وحدت میدان‌ها» است که مقاومت فلسطین به‌ویژه «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین علیه دشمن صهیونیست انجام داد. 

به گزارش ایرنا، مقاومت فلسطین در این نبرد درس های سختی به رژیم صهیونیستی داد و نقشه های دشمن برای جداسازی میدان های نبرد از یکدیگر یا برخورد یکجانبه با هریک از این میدان ها را به شکست کشاند.

در سایه فداکاری بزرگ مقاومت و مردم فلسطین به ویژه شهادت تعدادی از فرماندهان مقاومت و در صدر آنها شهید تیسیر الجعبری، این نبرد باعث تثیبت معادلات بازدارندگی و تاکید دوباره بر درستی راه مقاومت و شکست تصورات و پروژه های دشمن صهیونیست شد.

نبرد وحدت میدان ها چگونه آغاز شد

حوالی ساعت پنج بعدازظهر پنجم اوت سال ۲۰۲۲، نیروهای اشغالگر تیسیر الجعبری فرمانده منطقه شمال در سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را با حمله هوایی به آپارتمانش در طبقه هفتم ساختمان «برج فلسطین» واقع در خیابان شهدا در غرب شهر غزه ترور کردند و ساعت ۹ شب بود که سرایا القدس پاسخ این ترور را با شلیک دهها موشک ها به سرزمین های اشغالی داد و آغاز نبرد وحدت میادین را اعلام کرد.

اولین سالروز نبرد «وحدت میدان‌ها»؛ درس سختی که مقاومت به اشغالگران داد

اشغالگران با ترور فرمانده جعبری فکر می کردند که می توانند وضعیت بازدارندگی خود را که سرایا القدس به آن صدمه وارد کرده بود، بازیابی کنند و ضربه ای پیش دستانه را در چارچوب «حمله نظامی» خود برای حذف جنبش جهاد اسلامی و تحریک پایگاه مردمی آن و انزوای این جنبش در صحنه فلسطین وارد کنند.

اما جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی آن با وجود اقدام رژیم صهیونیستی در ترور خالد منصور فرمانده منطقه جنوب سرایا القدس در حمله هوایی روز بعد در شهر رفح در جنوب نوار غزه ایستادگی کرد و در پاسخ به این ترور بر شدت حملات راکتی و موشکی خود به اهداف صهیونیستی در سرزمین های اشغالی افزود و عملکرد نظامی و مدیریت میدانی نبرد را از خود نشان دادند؛ به گونه ای که حملات موشکی و خمپاره ای در طول ۵۶ ساعت ادامه یافت و سراسر سرزمین های اشغالی زیر تیررس سرایا القدس بود. تمرکز حملات راکتی روی شهرک های صهیونیست نشین اطراف منطقه نوار غزه بود و همه ۵۸ شهرک صهیونیست نشین در اطراف این منطقه همراه با مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در طول مرز سرزمین هاش اشغالی با غزه هدف قرار گرفت.

اولین سالروز نبرد «وحدت میدان‌ها»؛ درس سختی که مقاومت به اشغالگران داد

این نبرد پس از میانجیگری عربی، به ویژه میانجیگری مصر، متوقف شد. این میانجیگری به توافقی بین جنبش جهاد اسلامی و رژیم اشغالگر منجر شد که بر آزادی عواده و السعدی دو اسیر فلسطینی و گشوده شدن گذرگاههای مرزی تاکید داشت. اشغالگران شروط را اجرا کردند اما درخصوص بند آزادی السعدیُ آن را نقض کردند.

اشغالگران در روزهای تجاوز نظامی خود به نوار غزه، قتل عام هایی را علیه مردم فلسطین به ویژه در حملات به مناطق شمالی و جنوبی این منطقه مرتکب شدند. از جمله آنها، قتل عام «قبرستان الفالوجه» بود که در جریان آن ۴۹ فلسطینی از جمله ۱۷ کودک شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

اولین سالروز نبرد «وحدت میدان‌ها»؛ درس سختی که مقاومت به اشغالگران داد

در حالی که اشغالگران با سانسور نظامی رسانه‌ها تلاش می‌کردند تلفات و خسارات ناشی از موشک‌های سرایا القدس به بسیاری از مواضع خود را لاپوشانی کنند، اما چند روز پس از نبرد، کشته‌شدن حدود ۱۳ صهیونیست افشا شد؛ هرچند اشغالگران مدعی شدند که آنها در تصادفات رانندگی کشته شده اند.

اشغالگران به هدف اصلی خود یعنی (تضعیف محبوبیت جنبش جهاد اسلامی و مقاومت) نرسید. جهاد اسلامی مراسم بزرگداشت شهدای خود را به طور همزمان در بسیاری از مکان ها (غزه، جنین، بیروت، دمشق) با حضور توده های گسترده مردم برگزار کرد که به منزله همه پرسی روشنی در تایید رویکرد و راه جنبش جهاد اسلامی و گزینه مقاومت فلسطین بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha