گلستان رتبه ۱۲ کشوری در ثبت اشتغال/ خروج طرح گردشگری آشوراده از بن‌بست ۲۵ ساله

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: این استان در ثبت اشتغال طی سال ۱۴۰۱ رتبه ۱۲ کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد دهنوی امروز شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزهم در این استان تاکنون با توجه به افزایش حقوق و دستمزد کاری، ۱۷ هزار شغل بیمه شده تامین اجتماعی ایجاد شده در حالی که طی هشت سال دولت قبل ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده بود.

به گفته وی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم، این استان ۵۴۱ هزار و ۸۶۴ هزار جمعیت فعال اعلام که ۴۱ هزار و ۴۵ هزار نفر آن جمعیت بیکار بودند.

پیگیر کد آی آر برای صادرات مستقیم میگو گلستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: با جدیت پیگیر دریافت کد آی آر برای صادرات مستقیم میگو از این استان به کشورهای روسیه و چین هستیم و تلاش می‌شود تا قبل از برداشت محصول سال جاری این مطالبه عملیاتی شود.

دهنوی ادامه داد: از سال گذشته پیگیر هستیم بازدیدی از سوی کارشناسان کشور چین و روسیه انجام داده تا قبل از برداشت محصول میگو از مزارع استان، مشکل صادرات به این کشورها به صورت مستقیم از استان گلستان حل شود.

به گفته وی کاهش فاصله خام‌فروشی محصولات تولیدی در گلستان یکی از برنامه‌های مهم در حوزه اقتصادی استان بوده که با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: سال قبل تولید میگو در استان گلستان به سه هزار و ۸۰ تُن رسید.

زمین‌های شهرستان گمیشان در شمال غرب گلستان از مناطق مستعد پرورش میگو در شمال کشور به شمار می‌رود.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعت استان گلستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان گلستان گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد و توسعه صنعت اعم از صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای این استان بسیار ضروری بوده و در دولت سیزدهم توجه صرف نبوده بلکه با برنامه مسیر موانع در دست پیگیری برای حل و جذب سرمایه‌گذاران است.

دهنوی ادامه داد: شهرک هزار هکتاری اترک، یکی از ظرفیت‌های توسعه صنعت این استان شمالی به شمار می‌رود که از لحاظ زیرساختی از جمله هیچی ندارد و برای حل تامین برق و آب آن تلاش می‌شود.

به گفته وی خط انتقال برق شهرک هزار هکتاری اترک از نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول آغاز شده است.

مطابق گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، مصوبه کمک به احداث پست برق شهرک صنعتی اترک و اینچه‌برون و خط انتقال از نیروگاه علی‌آباد (فاصله ۴۵ کیلومتری) با اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال در مصوبات سفر بهمن سال ۱۳۹۷ هیات دولت به گلستان قرار گرفت و به شرکت برق منطقه‌ای ابلاغ شده است.

براساس این مصوبه تامین اعتبار مورد نیاز اجرای آن به صورت ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت نیرو، ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت صنعت، ۵۰۰ میلیارد ریال استانداری و ۵۰۰ میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و تا میانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتباری بالغ بر ۴۰۶ میلیارد ریال به اجرای پروژه تخصیص داد که با توجه به اعتباری تخصیصی، خرید سیم هادی خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت خط دومداره تغذیه کننده انجام شد.

راه‌اندازی شهرک صنعتی اترک در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب‌ماندگی‌ بخش صنعت استان گلستان به تصویب رسید و زیرساخت‌هایی برای استقرار واحدهای تولیدی فراهم شده است.

معرفی اعضای هیات مدیره مجتمع پتروشیمی گلستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: چند روز آینده اعضای هیات مدیره مجتمع پتروشیمی گلستان معرفی خواهند شد که هیچکدام از اعضای حقوقی قبلی نیستند.

وی در خصوص تامین آب مجتمع پتروشمی گلستان افزود: برای این مورد توافق شده که پتروشیمی خلیج فارس، از محل تصفیه فاصلاب شهر گرگان برای تامین آب موردنیاز مجتمع اقدام شود.

به گفته وی مقدمات در وزارت نیرو در حال پیگیری بوده و طی ۱.۵ سال آینده ، آب به مجتمع پتروشیمی گلستان با لوله گذاری به طول ۳۴ کیلومتر طبق برآورد اولیه صورت می‌گیرد.

با تکمیل و بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد که با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای این استان را برآورده کند.

مازاد تولیدات این واحد پتروشیمی می‌توانند نقش موثری در افزایش صادرات گلستان ایفا کرده و براساس برآوردها ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.

علاوه بر اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی گلستان با بهره‌برداری از این واحد درآمد سرانه خانوارهای گلستانی هم به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

آغاز عملیاتی اجرایی ۵۰۰ مگاوات سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: عملیات اجرایی ۵۰۰ مگاوت سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول به زودی و به احتمال زیاد مصادف با سفر دور دوم رییس جمهور به استان، آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: اکنون قرارداد عملیات اجرایی و تامین اعتیار این طرح انجام شده و بهره‌برداری از آن کمتر از ۲ سال برنامه ریزی شده که به ۵۰۰ مگاوات به زنجیره تولید برق استان افزوده می‌شود.

دهنوی از سرمایه‌گذاری در تولید برق برای استان در طرح‌های کوچک مقیاس زیر ۱۰ مگاوات هم خبر داد و گفت: در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم برای جذب منقاضیان پیگیری و انجام خواهد شد.

استقبال ۲ سرمایه‌گذار برای خرید هواپیما
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان از استقبال ۲ شرکت و سرمایه‌گذار این استان برای خرید هواپیما ایر لاین خبر داد و گفت: این متقاضیان قرار است ۷۰ درصد هزینه خرید هواپیما را خودشان پرداخت کرده و بقیه را از طریق مشارکت بانکی تامین کنند.

به گفته وی رایزنی برای عملیاتی شدن خرید هواپیما در سطح ملی در دست پیگیری است.

استان گلستان دارای یک فرودگاه فعال به نام بین المللی شهدای گرگان وفرودگاه قدس کلاله آماده فعالیت دارد.

تاثیرگذاری آغاز به کار هیات مدیره منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: با آغاز به کار اعضای هیات مدیره منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، تاثیرگذاری و رضایت‌بخش بودن این طرح بزرگ در اقتصاد خود را نشان خواهد داد.

دهنوی اضافه کرد: طرح جامع اینچه‌برون دیده شده و راه‌اندازی پایانه مرزی آن در سفر دور دوم رییس جمهور را خواهیم داشت.

اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه‌برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

خروج طرح گردشگری آشوراده از بن‌بست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: طرح گردشگری آشوراده جزو طرح‌های مهم استان به شمار می‌رود که با پیگیری استاندار طی دو سال اخیر از بن‌بست ۲۵ ساله خارج و آماده سرمایه‌گذاری برای توسعه خواهد شد.

دهنوی خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاری در این طرح مهم استفاده از ظرفیت صندوق بازنشستگی یکی از برنامه‌های است .

به گفته وی این طرح ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برآورد شده و نقشه‌های سرمایه‌گذاری آن هم آماده شده است.

رفع موانع اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر به عنوان یکی از مطالبات مردم و مسوولان گلستان در سفر سران قوا به این خطه از سال‌های گذشته مطرح بود و حتی سال ۱۳۹۳ در سفر استانی هیات دولت، مصوبه ای برای اجرای آن به تصویب رسید ولی اقدام موثری صورت نگرفت.

موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت رییس جمهور در سفر استانی ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ به گلستان مطرح و بر حل موانع آن در سطح ملی تاکید شد.

در این نشست، مدیران کل اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و رییس شورای هماهنگی بانک‌ها، شرکت داشتند و گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی در حوزه‌های کاری در افزایش اعتبارات، جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت شغلی، مسکن، جذب تسهیلات و رونق تولید در واحدها خود طی ۲ سال اخیر و مقایسه با مدت مشابه گذشته ارائه دادند.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است و صنعت و خدمات در رتبه‌های بعدی سرمایه‌گذاری قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha