استاندار گلستان: جلوگیری از بحران‌های ارزشی نیازمند معرفی مفاخر است

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: برای جلوگیری از بحران‌های ارزشی در نسل جوان نیازمند شناسایی و شناساندن مفاخر و مشاهیر منطقه و کشور به این نسل هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی‌محمد زنگانه عصر شنبه در اولین جلسه رسمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان در دولت سیزدهم اظهار کرد: در یک برنامه‌ریزی همه چیز جز معیارهای ارزشی قابل تغییر است و هر ملت، دولت و نظام می‌تواند به عنوان یک ناظر به این معیارهای ارزشی تکیه کند.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه جنگ بسیار پیچیده از سوی دشمن علیه ارزش‌ها، فرهنگ و مفاخر کشور قرار داریم افزود: معیارهای ارزشی ما می‌تواند پشتوانه عظیمی در این جنگ باشد.

استاندار گلستان گفت: توجه به مباحث مواریث فرهنگی، آثار مفاخر، فیلسوفان، اطبا، بزرگان و سایر بخش‌ها می‌تواند پشتوانه ما در این جنگ تمام عیار پیچیده باشد و همه ما وظیفه داریم با تمامی توان برای ارزش‌های نظام از هیچ کوششی فروگذار نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه تصریح کرد: باید در یک برنامه عملیاتی نسبت به اجرایی شدن طرح‌ها با توجه به زیست بوم فرهنگی استان، جهاد تبیین و توجه خاص به نسل نوجوان و جوان، اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

زنگانه افزود: برپایی نمایشگاه نسخ خطی، برپایی ماهیانه نشست معرفی مفاخر در هر شهرستان، همایش‌های ملی و بین‌المللی، اهتمام جدی پروژه چهارباغ و ارایه طرح موزه مفاخر و مشاهیر از سوی این انجمن با توجه جابجایی‌های پادگان تیپ ۲۳۰ گرگان (لشکر ۳۰ سابق)، اداره دخانیات و حتی اداره ثبت احوال مرکز استان و نیز ایجاد گنجینه مفاخر استان با همکاری اداره کل ثبت احوال گلستان باید در رئوس برنامه‌های انجمن قرار گیرد.

استاندار گلستان همچنین بر تولید فیلم‌های بلند مشاهیر و مفاخر استان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در گام نخست پروژه ساخت فیلم مختومقلی فراغی را با موافقیت اخذ شده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز خواهیم کرد.

استاندار گلستان: جلوگیری از بحران‌های ارزشی نیازمند معرفی مفاخر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم ضمن ارائه گزارشی مبسوط از فعالیت‌های انجام شده در حوزه آثار و مفاخر فرهنگی و نیز رویدادهای مرتبط با این حوزه و نیز برخی از طرح‌های پیشنهادی برای برپایی همایش‌های علمی در استان و میزبانی از برخی از رویدادهای ملی گفت: همچنان منتظر اجرایی شدن حمایت‌های انجمن آثار و مفاخر کشور در خصوص المان میرشریف جرجانی در گالیکش و محمدرضا لطفی در گرگان هستیم.

محمد رعیت افزود: آمادگی خود را از میزبانی همایش علمی پژوهشی معماری ایران با توجه به وجود چهره‌هایی همچون ایرج اعتصام و انتشار کتاب پژوهشی استاد لطفی اعلام می‌کنیم.

"حمیدرضا مطیع" مدیرکل ثبت احوال استان گلستان هم به طور اجمالی درباره «پروژه گنجینه مفاخر این استان» همراه با ارائه نمونه‌های تصویری مطالبی را ارائه کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مفاخر، پشتوانه فرهنگی هر سرزمین هستند گفت: کشورهای زیادی به دنبال ساختن تاریخ و مفاخر کاذب برای خود بوده اند در حالی که ما مفاخر بسیاری داریم و جا دارد به این گنجینه ارزشمند توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

غلامرضا منتظری برپایی و میزبانی همایش‌های بین‌المللی مرتبط با مشاهیر و نمایشگاه نسخ خطی، همایش‌های ماهیانه مفاخر در سراسر استان با هدف موج آفرینی و فرهنگ‌سازی به خصوص برای نسل جوان را پیشنهاد کرد و افزود: در راستای راه‌اندازی طرح چهار باغ (محل ساختمان اداره دخانیات) بهتر است این محل تبدیل به باغ موزه مفاخر و مشاهیر استان گلستان شود.

همچنین در این جلسه "محمود شالویی" رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور احکام اعضای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان را به آنان اعطا کرد.

براساس این احکام آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان‌ امام جمعه گرگان، علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و امانقلیچ شادمهر دبیر مجمع نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای حقوقی و ابوذر خسروی‌سلیمان (محقق و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان) به همراه سعید مهری (عضو هیات علمی دانشگاه جامعه المصطفی)، (محمد درزی عضو هیات علمی دانشگاه جامعه المصطفی) و ابوالفضل نجف‌زاده (کارشناس مسپول امور پژوهشی) به عنوان «کارشناس دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان» در احکامی جداگانه به عنوان عضو هیات امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گلستان منصوب شدند.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه توسط رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و استاندار گلستان، سند همکاری در قالب تفاهم نامه‌ای به امضا رسید.

این تفاهم نامه با هدف بازشناسی و معرفی مفاخر فرهنگی استان، بازشناسی ظرفیت‌های مادی و معنوی استان در راستای توسعه فرهنگ محور، فراهم‌سازی مشارکت‌های مردمی در ترویج و الگوسازی مشاهیر و مفاخر برجسته استان، ارتقای هویت ملی و تلاش در جهت پیوندهای بین نسلی با بهره‌گیری از معاصر قدیم و معاصر ایران اسلامی و حفظ و احیای سنت‌ها و آیین‌های فکری و معنوی با تکیه بر ظرفیت‌های استانی امضا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha