تجهیزات موکب‌های هفت استان از طریق مرز خسروی وارد عراق می‌شود

اراک - ایرنا - مدیر امور استان‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: تجهیزات مورد نیاز موکب‌های هفت استان کشور در اربعین امسال از طریق مرز خسروی وارد خاک عراق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سلیمان شکری روز شنبه در جلسه ستاد اربعین استان مرکزی افزود: تجهیزات این استان‌ها سال گذشته از طریق مرز مهران به خاک عراق وارد شد که امسال از طریق مرز خسروی ارسال می‌شود و نیاز است موکب داران از تدابیر پیش بینی شده توسط ستاد اربعین کشور تبعیت کنند.

وی گفت: ۱۹ کمیته در سطح کشور وظیفه خدمت رسانی به زائران اربعین امام حسین (ع) را برعهده دارند که کمیته اسکان و تغذیه از پر کارترین کمیته‌هاست.

مدیر امور استان‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: چهار استان امسال به عنوان پیش قراولان به کشور عراق اعزام می شوند که استان مرکزی یکی از این استان‌ها است.

او گفت: بخشی از مشکلات موکب داران باید در کشور حل شود و برخی مشکلات در استان‌ها برطرف شود که رفع این مشکلات در دستور کار است.

شکری اظهار کرد: گرمای هوا و وضعیت اقتصادی مردم از جمله مشکلات پیش رو کشور است که باید در این زمینه تدابیر لازم انجام شود.

وی با یادآوری جذب مشارکت‌ها توسط ستاد اسکان و تغذیه افزود: استان مرکزی از ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعت برخوردار بوده و نیاز است از این ظرفیت به منظور جذب مشارکت‌ها برای موکب استفاده شود.

مدیر امور استان‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: امسال قرارگاهی برای جذب مشارکت‌ها در ستاد اسکان و تغذیه راه اندازی شده‌ است.

وی تسهیل در ارایه خدمت به موکب‌ها را از جمله برنامه‌های اولویت دار ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور عنوان کرد و گفت: نیاز است سوخت و کپسول مورد نیاز موکب‌ها در داخل استان‌ها تهیه شود تا در ۱۰ روز اربعین حسینی از بروز مشکل برای مواکب در خاک عراق جلوگیری شود.

شکری اظهار کرد: انتقال بار موکب‌ها از دیگر دغدغه‌های این ستاد بوده و نیاز است ادارات کل راه و شهرسازی از نظر تامین کامیون به این افراد کمک‌های لازم را داشته‌ باشند.

وی یادآور شد: ۴۳ موکب استان مرکزی تاکنون تغییرات لازم برای دریافت مجوز را انجام نداده‌اند که باید این تغییرات را برای ارسال محموله به خاک عراق انجام دهند ۴۶ موکب استان نیز مجوز لازم را دریافت کرده‌اند و می توانند گام‌های لازم را برای ارسال محموله انجام دهند.

تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های استان مرکزی در اختیار ستاد اربعین قرار گیرد

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید تمامی ظرفیت‌ها و تلاش خود را برای افزایش رضایتمندی در بین زائران ابا عبدالله الحسین (ع) به کار گیرند.

فرزاد مخلص الائمه افزود: اگر نارضایتی در زمینه خدمت رسانی به زائران اربعین وجود داشته باشند مربوط به دستگاه‌های دولتی بوده و دستگاه‌های دولتی باید رفع این مشکل را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده وزارت نفت هزینه‌های شهر مهران را برعهده گرفته و نیاز است بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به موکب‌های این شهر، به موکب‌های بین راهی اختصاص یابد.

استاندار مرکزی افزود: سلامت و امنیت زائران و خادمان امام حسین (ع) از برنامه‌های اولویت دار استانداری بوده و با توجه به اینکه این استان از جمله استان‌های پرتردد کشور به شمار می رود نیاز است نشست سوانح و تصادفات استان برگزار و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی یادآور شد: با توجه به برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در سراسر استان، نیاز است ساز و کار لازم برای برگزاری این مراسم در استان توسط دستگاه‌های مربوطه اندیشیده‌ شود.

مخلص الائمه از اخذ موافقت‌های اولیه برای پرواز اربعین در این استان خبر داد و گفت: با اخذ این مجوز برخی از زائران ابا عبدالله الحسین (ع) از طریق این پرواز به کشور عراق منتقل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در اربعین باید آمادگی لازم برای اسکان زائران را داشته‌ باشند.

ایران پرچمدار برگزاری مراسم اربعین است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: امروز پس از ۴۴ سال جمهوری اسلامی پرچمدار برگزاری مراسم اربعین امام حسین (ع) ‌ است.

بهنام نظری افزود: استان مرکزی در سال‌های گذشته به عنوان استان معین ایلام افتخار آفرینی کرده و موکب‌ها در این حوزه نقش اصلی و کلیدی داشته‌ است.

وی با بیان اینکه این نشست با هدف رصد مشکلات سال‌های گذشته و رفع آنها برگزار شده‌ است گفت: گرما و اتفاقات و هتاکی‌هایی که سال گذشته اتفاق افتاد از جمله موضوعاتی است که باید اربعین امسال پررنگ تر به آن پرداخته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: اتفاقی که روز تاسوعا در بهشت زهرای اراک افتاد با افرادی که در این روز دچار خطاب راهبردی شده بودند برخورد قانونی می شود.

وی با یادآوری برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در پایان سال‌ جاری افزود: دشمنان اسلام و قرآن امروز ضربه زدن به ۲ ستون اربعین حسینی و انتخابات را در دستور کار قرار داده و نیاز است با هماهنگی و اتحاد، توطئه دشمن مانند گذشته نقش بر آب شود.

نظری اظهار کرد: برگزاری انتخابات پرشور، با سلامت و حضور حداکثری در دستور کار بوده و نیازمند مشارکت موکب داران در این زمینه‌ است.

وی گفت: ۱۰۰ نیروی انسانی، ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری، ۴۰ خودرو حمل و تانکر، ۲۰ دستگاه خودرو سواری، سه دستگاه مه پاش از استان مرکزی به شهر مهران اعزام می شود همچنین ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی، اتوبوس آمبولانس به شهر مهران و استقرار نیروی بهداشتی در دو راهی شازند از دیگر اقدامات ستاد اربعین استان مرکزی است.

معاون استاندار مرکزی گفت: ۱۲۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام زائران به مهران و شهرهای غربی کشور تامین شده‌ است و تمامی ظرفیت‌های استان در زمینه خدمت رسانی به زائران باید پای کار بیاید.

وی افزود: ۲۱ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال شهرداری‌های استان مرکزی متعهد شده‌اند که به موکب داران استان پرداخت کنند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۷۲ موکب در این استان ثبت شده که ۱۵ موکب در نجف اشرف، ۱۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۲۰ موکب در کربلا و یک موکب در سامرا مستقر می شوند.

رحیم غلامی افزود: ۲۲ موکب نیز در کشور مستقر می شوند و خدمت رسانی به زائران را در دستور کار دارند.

وی گفت: ۲ هزار و ۲۸ نفر از برادران و هزار و ۱۲ نفر از خواهران همراه ۵۰ موکب در این مدت به کشور عراق اعزام می شوند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی گفت: ۷۴۷ نفر از برادران و ۴۱۸ نفر از خواهران نیز در اربعین امام حسین (ع) وظیفه خدمت رسانی به زائران را در داخل کشور برعهده‌ دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha