۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85190458
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هیروشیما؛ از میزبانی صاحبان بمب‌های هسته ای تا مراسم سالگرد جنایت اتمی آمریکا

تهران- ایرنا - شهر هیروشیما که چندی پیش میزبان نشست سران گروه هفت از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و صاحبان سلاح های اتمی و مرگبار جهان بود، امروز میزبان مراسمی برای قربانیان جنایت اتمی سال ۱۹۴۵ آمریکاست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از کیودو، هیروشیما امروز مراسم بزرگداشت هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران هسته ای از سوی آمریکا را در حالی برگزار می کند که در ماه مه سال جاری میلادی این شهر میزبان اجلاس گروه ۷ بود و رئیس جمهوری آمریکا به عنوان کشوری که مردم ژاپن هرگز جنایت اتمی سال ۱۹۴۵ آن در کشورشان را فراموش نخواهند کرد ، در این اجلاس حضور داشت.

کازومی ماتسو شهردار هیروشیما در اعلامیه صلح سالانه که در این مراسم در پارک "یادواره صلح" برگزار شد ، به سیاست گذاران کشورش گوشزد کرد که این ایده را که سلاح های هسته ای می توانند نقش بازدارندگی از جنگ را ایفا کند، رها کنند.

وی در ادامه افزود : « سران کشورها در سراسر جهان باید با این واقعیت مواجه شوند که تهدیدهای هسته ای اکنون از سوی برخی سیاست گذاران با تئوری و بهانه بازدارندگی هسته ای در حال گسترش است. این افراد باید فورا گام هایی ملموس در راستای اجتناب از خطرات حال حاضر و حرکت به سمت دنیای ایده آل بردارند.

یک دقیقه سکوت در ساعت ۸:۱۵ صبح امروز به وقت محلی که زمان دقیق پرتاب بمب اورانیومی از بمب افکن آمریکایی انولاگی در تاریخ ۶ اوت ۱۹۴۵ بر روی هیروشمیا بود و به احترام ۱۴۰ هزار نفری که در این فاجعه کشته شدند برقرار شد.

فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نیز در سخنرانی این مراسم گفت مسیر خلع سلاح هسته ای به دلیل افزایش تقسیم بندی و جدایی های بین المللی و تهدیدهای هسته ای از سوی روسیه بیش از پیش مخاطره آمیز شده است. بنابراین ضروری است تا تفاهمنامه بین المللی درباره جهانی بدون سلاح های هسته ای بار دیگر تجدید شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد دیدار از هیروشیما به سران کشورهای جهان اجازه می دهد تا با واقعیت بمب اتم رو به رو شوند.

نخست وزیر ژاپن در جلسه ای که پس از مراسم با نمایندگان گروه های نجات یافته بمب اتم برگزار شد به درخواست آنها برای پیوستن ژاپن به پیمان منع استفاده از سلاح های اتمی که در ژانویه ۲۰۲۱ تصویب شد پاسخی مشخص نداد. ژاپن همچنان از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای حمایت می کند.

در بیانیه ای که توسط ایزومی ناکامیتسو نماینده ارشد امور خلع سلاح های هسته ای سازمان ملل خوانده شد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت سران بیشتری از کشورهای جهان باید از هیروشیما بازدید کنند چرا که صدای طبل های جنگ هسته ای بار دیگر شنیده می شود.

در میان ۵۰ هزار نفری که در مراسم امروز یادبود هیروشیما شرکت کردند نمایندگانی از ۱۱۱ کشور و اتحادیه اروپا حضور داشتند که بالاترین رقم تا امروز بوده است. باوجود این مانند سال گذشته روسیه و بلاروس به دلیل جنگ اوکراین به این مراسم دعوت نشدند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.

در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که به ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر منجر شد. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که ۲۰ هزار نفر از آنان را نظامیان ژاپنی و بقیه را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست دادند.

هدف اصلی آمریکا از این حمله به پایان رساندن سریع تر جنگ و عدم شراکت با شوروی در اشغال ژاپن بود زیرا شوروی مدتی پیش از بمباران اتمی به ژاپن اعلام جنگ داده بود و به مواضع ژاپن در منچوری حمله برده بود.

پس از بمباران اتمی شهر هیروشیما (۶ اوت ۱۹۴۵) آمریکا به منظور وادار کردن دولت ژاپن به تسلیم در جنگ، شهر ناگازاکی (۹ اوت ۱۹۴۵) را نیز بمباران اتمی کرد و مدت کوتاهی پس از آن، امپراتور وقت ژاپن، در سخنانی اعلام کرد به منظور حفظ نسل مردم کشورش، به صلح بدون قید و شرط با متفقین گردن نهاده است تا به این صورت بزرگترین جنایت علیه بشریت را متوقف کند.

جنایتی که سرهنگ پل تیبت خلبان نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم که بمب های اتم را بر روی ژاپن انداخت، درباره آن گفت: مثل جهنم سیاه بود و نور و رنگ هم داشت، درونش سفید بود و خاکستری و بالایش شبیه درخت کریسمس بود؛ در یک هزارم ثانیه، شهر هیروشیما دیگر وجود نداشت.

بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است و یکی از بزرگترین فجایع در تاریخ بشر به شمار می آید.

جنگ جهانی دوم، اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی با حمله آلمان به لهستان آغاز شد و تا دوم سپتامبر ۱۹۴۵ بین متفقین و متحدین ادامه داشت. جنگ جهانی دوم در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی کشورهای متمرکز، به‌ویژه قدرت‌های بزرگ را درگیر خود کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha