مدرسه‌ای در اسلام‌آباد میزبان آیینی در باب اهمیت ماه محرم

تهران- ایرنا- پایتخت پاکستان که مردمان آن همه ساله آیین‌های عزاداری موسوم به «اسد عاشورا» را به یاد شهدای کربلا برگزار می‌کنند، میزبان آیینی در باب اهمیت ماه محرم بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کالج نمونه دخترانه مارگالا اسلام‌آباد در مقطع کارشناسی ارشد یک سخنرانی روشنگرانه در مورد «اهمیت محرم الحرام» را میزبانی کرد.

در این مراسم، عایشه کیانی مدیر کالج نمونه دخترانه مارگالا به همراه مدیران و استادان فعلی و سابق حضور داشتند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، پروفسور عفت خالد در مورد اهمیت تاریخی و مذهبی محرم سخنرانی کرد.

او بر ارزش‌های فداکاری، شفقت و اتحاد تاکید کرد.

عفت خالد هم قطعه شعری در باب محرم خواند. این مراسم با دعایی برای پاکستان به پایان رسید.

در پاکستان مسلمان‌های شیعه روز عاشورا را در روزهای نهم و دهم اولین ماه تقویم (ماه محرم) گرامی می‌دارند. هندوها، بودایی‌ها، سیک‌ها و مسیحیان پاکستان نیز جشن‌های خودشان را برگزار می‌کنند.

با آغاز ماه محرم امسال نیز شیعیان پاکستان با حضور در حسینیه‌ها و سایر مراکز اسلامی در شهرهای مختلف، مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش را برگزار کردند.

شیعیان پاکستان که تقریبا ۲۲ درصد جمعیت ۲۳۰ میلیون نفری این همسایه شرقی ایران را تشکیل می‌دهند، از شب اول ماه محرم در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسلامی مجالس عزاداری برای سید و سالار شهدا را آغاز کرده و در این ایام هر روز و هر شب به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی می‌پردازند. این آیین‌ها همزمان با ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود رسید.

عاشقان سیدالشهدا (ع) در پاکستان با سیاه پوش کردن مراکز محل تجمع شیعیان در ماتم جانکاه شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی آماده کرده و سایر مجالس عزاداری را تا هفتم ربیع الاول ادامه می‌دهند.

هیات‌های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان‌های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام‌آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد و همچنین کشمیر تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری می‌پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha