تکاپوی چین برای تسریع اجرای توافق تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس

تهران-ایرنا- یک رسانه چینی در گزارشی با اشاره به تحولات و توافق های همکاری اخیر میان چین و کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس نوشت که پکن برای تسریع در اجرای توافق تجارت آزاد با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تکاپو افتاده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به تازگی در تماس تلفنی با شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود، خواستار تسریع اجرای توافق تجارت آزاد با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد .

وی افزود : چین آماده ارتقای هماهنگی راهبردی با امارات در صحنه جهانی، حمایت مشترک از چندجانبه گرایی واقعی، مخالفت با یکجانبه گرایی و قلدری برخی دولت ها است.

پس از اولین نشست سران چین و شورای همکاری خلیج فارس در دسامبر ۲۰۲۲، همکاری های بین چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گسترش یافت.

براساس همین گزارش، همکاری چینی با امارات و عربستان در ماه های اخیر نیز در زمینه های مختلف افزایش یافته است.

روزنامه گلوبال تایمز در اسفند ۱۴۰۱ گزارش داد که چین از امارات گاز مایع (LNG) با ارز یوان خریداری می کند.

این رسانه چینی همچنین درخرداد ماه گزارشی در خصوص امضای سه سند راهبردی بین شرکت انرژی هسته ای امارات با سازمان انرژی هسته ای چین داد.

چین و امارات نیز علاوه بر افزایش همکاری های اقتصادی، همکاری های نظامی را گسترش داده اند.

وزارت دفاع ملی چین هم با صدوربیانیه ای در روز دوشنبه (نهم مرداد) اعلام کرد که اولین رزمایش هوایی آموزشی «سپر فالکون۲۰۲۳» بین چین و امارات متحده عربی، تابستان امسال در استان سین کیانگ چین برگزار می شود.

روزنامه گلوبال تایمز با اشاره به گسترش همکاری چین با عربستان، نوشت : در دهمین نشست تجاری چین و اعراب درماه ژوئن، ده ها سند همکاری در زمین های فناوری های نوین، انرژی های پاک، کشاورزی، مواد معدنی، گردشگری و بهداشت بین چین و عربستان امضا شد.

این روزنامه افزود: «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی درحاشیه این نشست با اشاره به انتقاد از اظهارات آمریکا نسبت به روابط ریاض و پکن، گفت : چین به عنوان یک کشور پیشتاز در زمینه های گوناگون، در حال پیشرفت است و به این مسیر ادامه خواهد داد. ما مجبور نیستیم با چین رقابت کنیم بلکه باید با چین همکاری کنیم.

علاوه بر گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان چین و کشورهای عربی، منابع خبری چین به تازگی از راه اندازی دو خط پروازی مستقیم دیگر بین چین و عربستان خبر داده اند که این موضوع ، خود یکی از نشانه های اراده پکن و ریاض برای گسترش بیش از پیش همکاری ها محسوب می شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد : نماینده های بورس‌های چین و عربستان سعودی در حال مذاکره هستند تا به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اجازه دهند سهام خود را در بازار های بورس‌ یکدیگر عرضه کنند که این موضوع یک اقدام قابل توجه در همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد بود.

علاوه بر این، وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای از برگزاری ششمین نمایشگاه اکسپو چین و کشور های عربی در روز پنجم شهریور تابستان جاری در شهر ینچوان چین خبر داده است. این نمایشگاه، نشانه دیگری از افزایش همکاری بین کشورهای عربی با چین است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha