۱۰۱ هکتار توقفگاه برای استقرار خودروهای زائران در قصرشیرین فراهم شده است

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: ۱۰۱ هکتار توقفگاه برای خودروهای زائران اربعین در این شهرستان آماده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد نجفی» روز دوشنبه در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این توقف گاه ها در ۱۰ نقطه قصرشیرین واقع شده که از قبل آماده‌سازی و بخشی از آن‌ها در مسیر کمربندی قصرشیرین قرار گرفته و تعدادی نیز در داخل شهر و مرز خسروی ایجاد شده است که از مجموع این توقف گاه ها ۲۰ هکتار آن مربوط به بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد: تمامی این توقف گاه ها به امکانات و تجهیزات حفاظتی و دوربین، امکانات بهداشتی و رفاهی مجهز و زیرساخت‌های لازم از جمله نگهبان، ایمنی و روشنایی برای این توقفگاه ها فراهم شده و زائران می توانند با اطمینان خاطر از این مجموعه برای استقرار خودروهای خود استفاده کنند و عازم این سفر زیارتی و معنوی شوند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: توقف گاه های موجود در این شهرستان ظرفیت ۵۰ هزار خودرو را دارد ضمن اینکه هزینه پارک هر خودرو نیز در توقف گاه ها ۲۵۰ هزار ریال است.

نجفی ادامه داد: همچنین پارکینگ های اختصاصی برای اتوبوس هایی که کار جابجایی زائران را از قصرشیرین به مرز خسروی انجام می‌دهند و همچنین توقف گاه اتوبوس ها برای جابجایی زائران تا حسینیه عراق نیز با هماهنگی طرف عراقی در مرز منذریه آماده شده است.

وی با اشاره به ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی، همچنین از افزایش شمار زائران خبرداد و گفت: هم اکنون به طور میانگین شاهد حضور ۲هزار زائر برای عزیمت به عراق و کربلای معلا در قصرشیرین هستیم که از این تعداد یک هزار نفر وارد کشور و یک هزار نفر از مرز خارج می شوند که با نزدیک شدن به اربعین رفته رفته بر شمار و تعداد زائران افزوده می شود.

وی گفت: هم اکنون ۱۲۰ گیت در مرز خسروی برای پذیرش زائران فعال است و تعداد گیت های عراقی نیز به منظور سرعت در تردد زائران در مرز منذریه نیز طی هفته جاری فعال می شود.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: بخش نخست گیت های پیش ساخته وارد مرز منذریه عراق(نقطه مقابل مرز خسروی) شد و عملیات اجرایی نصب پایه های سایبان این گیت ها از روز ابتدای هفته جاری آغازی شده است.

او ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات در تردد زائران در مرز خسروی در اربعین سال گذشته، تعداد کم و جانمایی نادرست گیت های عراقی بود که امسال با پیگیری استانداری کرمانشاه و حمایت وزارت کشور و سازمان راهداری، ۱۲۰ گیت جدید با جانمایی کارشناسی در حال نصب است.

وی افزود:با تکمیل این اقدام تا پایان مرداد ماه روند تردد زائران از مرز خسروی سرعت چشمگیری خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه ی زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha