۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85191255
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلماسی «کریکت» میان همسایگان اتمی؛ تیم ملی پاکستان به هند اعزام می‌شود

اسلام‌آباد - ایرنا - تصمیم تازه پاکستان برای اعزام تیم ملی کریکت به هند، دو کشوری که در چهار سال گذشته پایین‌ترین سطح روابط دیپلماتیک را تجربه می‌کنند، می‌تواند گام جدیدی برای تنش‌زدایی و تعامل میان همسایگان اتمی شبه‌قاره با استفاده از «دیپلماسی کریکت» باشد.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور تصمیم گرفت در جام جهانی کریکت ۲۰۲۳ که قرار است به میزبانی هند برگزار شود، شرکت کند. بر همین اساس تیم ملی کریکت پاکستان به همسایه شرقی خود یعنی هند اعزام خواهد شد.

تصمیم دولت پاکستان تازه‌ترین اقدام میان همسایگان اتمی و رقبای سنتی شبه‌قاره مبنی بر هرگونه تعامل یا اعزام هیات به کشورهای یکدیگر با وجود تداوم تنش‌های عمیق سیاسی و پایین‌ترین سطح روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود.

کریکت، پرطرفدارترین ورزش مردم پاکستان و هند، در طول تاریخ روابط پرتنش دو کشور در بیش از هفت دهه گذشته، بارها موجب کاهش تنش ها شده و به عنوان یک ابزار دیپلماسی، به کمک دولتمردان دو همسایه آمده است.

به دلیل اختلاف های شدید سیاسی میان هند و پاکستان به ویژه از چهار سال گذشته، رقابت های دوجانبه کریکت میان دو کشور به شدت تحت الشعاع این دعواهای سیاسی قرار گرفته و حتی هند از حضور در پاکستان برای رقابت‌های کریکت جام ملت‌های آسیا خودداری کرد.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اسلام‌آباد همواره تاکید کرده که ورزش نباید با سیاست مخلوط شود. بنابراین، تصمیم گرفته شد که تیم کریکت پاکستان برای شرکت در جام جهانی کریکت آتی ICC ۲۰۲۳ به هند اعزام شود.

در این بیانیه آمده است: پاکستان معتقد است که وضعیت روابط دوجانبه با هند نباید مانع از اجرای تعهدات بین المللی مرتبط با ورزش این کشور شود.تصمیم پاکستان رویکرد سازنده و مسوولانه این کشور را در قبال نگرش ناسازگارانه هند نشان می دهد، زیرا این کشور از اعزام تیم کریکت خود به پاکستان برای جام ملت های آسیا خودداری کرده بود.

دولت پاکستان در عین حال نگرانی عمیقی خود را در مورد امنیت تیم کریکت این کشور در سفر به هند ابراز کرد و تصمیم دارد تا این نگرانی ها را به شورای بین المللی کریکت و مقامات هندی منتقل می کند.

در ماه های اخیر تشدید تنش‌های سیاسی و بالا گرفتن جنگ لفظی میان پاکستان و هند باعث شد تا مسابقات کریکت به عنوان پرطرفدارترین ورزش در این دو کشور اتمی، به شدت تحت الشعاع این اختلاف ها قرار گیرد؛ ورزشی که سیاستمداران پاکستانی و هندی بارها تلاش کرده اند تا از آن به عنوان یک دیپلماسی برای کاهش تنش ها استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha