۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 85191355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از خاک چهارمحال و بختیاری اگر گندم برآید

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85191355
از خاک چهارمحال و بختیاری اگر گندم برآید

شهرکرد- ایرنا- یک راننده کامیون در حال رانندگی در کنار یک مزرعه فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است و از خوبی‌های این منطقه روی فیلم به مخاطبان خود می‌گوید:" بابا بیاید چهارمحال و بختیاری را از نزدیک ببنید؛ چه آب و هوای دارد، کشاورزان اینجا دارند گندم برداشت می‌کنند، ما که همان ماه اول سال گندم برداشت کردیم و تحویل دادیم".

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری به دلیل سردسیر بودن برخی از مناطق، برداشت محصول دیرتر از استان‌های دیگر است و حتی تا شهریور و مهرماه ممکن است طول بکشد، با این وجود کیفیت محصولات این استان نیز مرغوب است.

کشاورزان چهارمحال و بختیاری می‌گویند هر سالی که بارندگی به ویژه برف ببارد زمین در این استان محصول "پر برکت" می‌دهد اما امان از سال‌های خشکسالی که رمق زمین را می‌گیرد.

از سوی دیگر کشت قراردادی گندم در سال‌های اخیر باعث افزایش بهره‌وری در این بخش شده است و به عقیده کارشناسان بخش کشاورزی کشت قراردادی باعث افزایش توان اکولوژیک زمین می‌شود که در چارچوب توان محیطی و سازگار با اقلیم‌های حیاتی و همچنین تغییرات منابع ناپایدار محیط (به ویژه آب و خاک)، توسعه متعادل و متوازن فعالیت کشاورزی در گستره کشور به وجود آید.

گندم با برکت امسال

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برداشت گندم در استان امسال ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: هم‌اکنون ۳۸ هزار هکتار اراضی دیم و ۲۱ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته است.

روح الله سعیدی با اشاره به ارقام کشت شده گندم در این استان افزود: از مهمترین ارقام گندم کشت شده می‌تواند به رقم‌های حیدری، میهن، سرداران، باران و آذر ۲ ارقام تولیدی گندم اشاره کرد.

این مسوول سازمان جهادکشاورزی استان گفت: متوسط عملکرد گندم آبی ۴.۲ تن در هکتار و گندم دیم یک تن در هکتار است.

ضمانت در خرید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خرید تضمینی گندم در این استان تاکنون (۱۵ مردادماه) ۱۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

سیروس بیک‌بکان تاکید کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون خرید تضمینی و توافقی از کشاورزان استان بیش از ۲۹ هزار تن است که ۱۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از ۴۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان چهارمحال و بختیاری به‌صورت تضمینی خرید می‌کند.

بیک‌بکان تصریح کرد: طرح کشت قراردادی از سال‌زراعی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۱ با هدف حمایت از تولید پایدار به‌ویژه در محصول راهبردی گندم در چهارمحال و بختیاری اجرایی شد.

وی یادآور شد: از سطح ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتاری گندم آبی چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار زیرپوشش کشت قراردادی قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کاهش ۲۰ درصدی حق بیمه کشاورزان در پاییز سال گذشته، کسر پول بیمه از ارزش گندم تحویلی، تخفیف ۵۰ درصدی بهای کودهای فسفاته و پتاسه در پاییز سال گذشته و یک میلیون ریال کمک‌هزینه به‌ازای هر تن گندم برای انتقال به سیلو جزو مشوق‌های کشت قراردادی گندم در استان به‌شمار می‌رود.

وی گفت: کشت قراردادی گندم گندم و جو آبی و دیم و کلزا برای سال‌زراعی جدید ادامه دارد.
بیک‌بکان تاکید کرد: خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری از اوایل تیرماه سال‌جاری شروع شده و تا اواخر شهریورماه امسال ادامه دارد.

این مسوول جهادکشاورزی استان افزود: علاوه بر بارش‌های مطلوب تابستان سال گذشته اما در بهار سال‌جاری بارش‌های مناسبی برای محصولات کشاورزی مانند گندم نداشتیم.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha