مدیریت زباله رهاشده در جاده اصلی یاسوج کدام سازمان است؟

یاسوج - ایرنا - انبوهی زباله روزانه در کنار جاده اصلی یاسوج و قبل از ورود به سایت پسماند این شهر رها می شود که شهرداری مسوولیت آن را دهیاری ها دانسته و دهیاری ها هم شهرداری و برخی ها هم بخشداری ها را متولی می دانند.

به گزارش ایرنا، سایت پسماند یاسوج در "پُشتهِ "دشت روم" ۱۷ کیلومتری شهر یاسوج در یک مکان مرتفع نامناسب واقع شده که به گفته کارشناسان خطرات زیانباری برای آب آشامیدنی شهر و محیط زیست دارد.

رها شدن زباله ها در کنار جاده یاسوج را از مدیر عامل پسماند شهر یاسوج جویا شدم که وی پاسخ داد: «دهیاری ها کم کاری می کنند و لازم است برای انتقال زباله ها به سایت همکاری کنند» این درحالی است که معاون پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمع کردن زباله های رها شده در کنار جاده اصلی ارتباطی به دهیاری ندارد چرا که دهیار مسوول پسماند "دِه" است، همچنین این وظیفه درشهر، شهرداری و در جاده های مواصلاتی و منطقه ای با بخشداری مرکزی است.

"رحمت الله جهانشاهی" با اشاره به زباله های رها شده گفت: ابتدای جاده سایت پسماند که به جاده اصلی شهر یاسوج وصل می شود در ابتدای آن و کنار راه اصلی انبوهی از زباله های رها شده وجود دارد که نه تنها منظره خیلی زشتی دارد بلکه اثرات زیانباری برای بهداشت و محیط زیست دارد.

جهانشاهی ادامه داد: در روستای "دشت روم" خانه های ویلایی زیادی هست که علاوه بر ساکنان این منازل، گردشگران آن منطقه زباله های خود را تا ابتدای راه پسماند حمل می کنند و کنار جاده ورودی سایت پسماند یاسوج قرار می دهند تا مدیریت و جمع آوری شود.

راهکار مدیریت زباله های رها شده در ابتدای جاده پسماند شهر یاسوج

وی گفت: بارها جمع آوری این زباله ها به شهرداری پیشنهاد شده و این سازمان زیر بار پسماند رها شده در کنار جاده نمی رود و متولی آن را دیگر سازمان ها می داند.

معاون پایش اداره کل محیط زیست یادآور شد: به شهرداری پیشنهاد شد که باکس های چرخ دار و قابلیت حمل در مکان یاد شده جانمایی شود تا رهگذران زباله ها را داخل آن قرار داده و روزانه توسط شهردرای به سایت پسماند منتقل و تخلیه شود.

جهانشاهی تاکید کرد: با وجود باکس چرخ دار هر طبیعت گردی و رهگذری زباله خود را داخل آن قرار می دهد چرا که همین افرادی زباله ها را به صورت پراکنده رها نمی کنند مطمنا در جایگاه پیش بینی شده و قابل دسترسی قرار می دهند.

وی اظهار کرد: استان ما چهار فصل و گردشگرپذیر است اما در بخش مدیریت پسماند و تفکیک زباله ها، رسانه ها، نهادهای ناظر مثل محیط زیست و نهادهای متولی (مثل شهرداری، دهیاری، بخشداری و فرمانداری شهر یاسوج) به خوبی عمل نکردند.

معاون پایش اداره کل محیط زیست تصریح کرد: شهرداری بدرستی در مدریت پسماندها عمل نکرده است همینطور مدیریت پسماند تلاشی برای تفکیک زباله از مبدا و جدایی زباله خشک از تر تاکنون انجام نداند.

جهانشاهی به مصوبات کارگروه پسماند اشاره کرد و گفت: از تعداد مصوبات زیادی که صورت گرفت مهمترین خدماتی که انجام دادیم، توانستیم پسماند مراکز درمانی شهر یاسوج را ساماندهی کنیم.

زباله های عفونی بیمارستانی شهر یاسوج پس از استریل شدن به سایت پسماند منتقل می شوند

وی گفت: جمع آوری زباله های مراکز درمانی قبلا توسط شهرداری انجام شد که نامناسب و تخلفاتی هم صورت گرفت اما برای اینکار شخصی را انتخاب کردیم که پسماند حدود ۱۴۰ شهر استان را مدیریت می کند.

معاون پایش اداره کل محیط زیست اظهار کرد: پسماندها ی عفونی بیمارستانی در حال حاضر بعد از جمع آوری در "اتوکلاو" ) وسیله‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی) در مرکزی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج حرارت داده می شود که پس از بی خظر شدن به پسماند عادی تبدیل شده و به سایت پسماند شهر یاسوج منتقل می شوند.

به گزارش ایرنا،مشاهدات نشان می دهد موضوع مهم بازیافت زباله(طلای سیاه) در این استان گردشگرپذیر مغفول مانده چراکه به نظر کارشناسان مدیرت پسماند ها یکی از مشکلات اساسی این خطه است.

با حضور میدانی و بازدید خبرنگار ایرنا از سایت پسماند جایگاه دفن زباله این سایت وضعیت نامطلوبی دارد و لازم است دستگاه های نظارتی و ارشد استان برای مدیریت پسماند همه شهرستان ها به خصوص شهر یاسوج اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha