هدررفت آب و انشعابات غیرمجاز در روستاهای ری/ ۱۵۰۰ حلقه چاه آب در جنوب تهران

شهرری- ایرنا- مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران - شهرری - گفت: هدررفت بسیار آب شرب و انشعابات متعدد غیرمجاز در روستاهای ری بیداد می‌کند و در زمینه قطع این انشعابات به اطلاعات مردمی نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن حقیقی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کشور ما در منطقه نیمه خشک و خشک جهان است و منطقه جنوب تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ که برای نمونه از قدیم دشت فشافویه به دشت طلایی معروف بوده ولی در حال حاضر به منطقه ای کم آب تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای بی‌رویه نیز درسالهای اخیر به شدت رشد پیدا کرده  و شرایط  تامین آب شرب در جنوب تهران را بحرانی تر کرده است.

به گفته حقیقی، گسترش شهرک های صنفی و صنعتی در ری و کشاورزی های که با آب غیرمجار انجام می شود، باعث شده شرایط سفره های زیرزمینی شهرستان ری مطلوب نباشد.

وی افزود: در جنوب تهران تعداد زیادی چاه آب غیرمجاز داریم؛ که این موضوع به شدت به سفره های زیرزمینی آسیب زده است.

حقیقی این را هم گفت که ۷۲روستا در شهرری زیر نظر ما هستند که فقط یکی ازاین روستاها به نام  مرتضی گرد در حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در جنوب تهران تعداد زیادی چاه آب غیرمجاز داریم؛ که این موضوع به شدت به سفره های زیرزمینی آسیب زده استوی افزود:یکی از مشکلات ما در این زمینه شبکه آبرسانی فرسوده و غیر اصولی  این روستاهاست که به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و ارائه خدمات مناسب‌تر به اهالی این روستاها، بازسازی شبکه آبرسانی فعلی با جدیت در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
به گفته وی، از سوی دیگر انشعاب غیرمجازی که در مسیر روستاها و حاشیه آنها  کشیده شده از دامداری تا کشاورزی مشکلات زیادی به وجود آورده که جمع آوری آنها نیز به راحتی امکان پذیر نبوده است و تعداد زیادی از این نوع  انشعابات بعد از قطع، مجددا وصل شده اند که البته اخیراً با همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی و عوامل نیروی انتظامی تعداد زیادی از این نوع انشعابات در بخش‌های خاوران مرکزی قلعه نو و کهریزک شناسایی و به طور کامل قطع و جمع آوری شده‌اند.

وی تصریح کرد: علاوه برشناسایی و قطع انشعاب غیرمجاز اقدامات فنی دیگری در حال اجرا است که برای نمونه در شهر کهریزک هشت منطقه را زون بندی و ایزوله کردیم تا با مقایسه  میزان مصرف و تولید تا آخر تابستان انشعابات غیرمجاز یا شکستگی احتمالی  لوله ها در مسیر به شکل دقیق تری مشخص شود.

مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران افزود: امسال بارندگی در غرب تهران بیشتر از شرق بود و ما که از شرق تهران آب می گیریم درصورت عدم بارش مناسب در فصل پاییز و زمستان آینده با سختی روبرو خواهیم شد؛ بنابراین موضوع مدیریت مصرف در اینجا اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

هدررفت آب و انشعابات غیرمجاز در روستاهای ری/ ۱۵۰۰ حلقه چاه آب در جنوب تهران

وی گفت: وظیفه ما تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم است و منابع ما سدها یا چاه ها است؛ در منطقه جنوب تهران آب شرب مردم در سال‌های گذشته همیشه از چاههای  موجود تامین می شده که بعد از احداث سد ماملو و اضافه شدن آن به منابع زیرزمینی قبلی کیفیت و کمیت آب بهتر شده و درحال حاضر از آب ماملو و چاه به صورت مختلط استفاده می کنیم.

کیفیت آب شرب ری در حد استاندارد است

حقیقی در پاسخ به سوال ایرنا در زمینه مقایسه کیفیت آب شهر ری با شمال تهران افزود: پارامترهای کیفی آب باید در محدوده استاندارد باشد که براساس نمونه برداری‌های روزانه توسط آزمایشگاه منطقه کیفیت آب  توزیعی درمحدوده استاندارد قرار دارد.

وی ادامه داد: فشار آب شمال و جنوب تهران خیلی تفاوتی ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد اما کلا تعداد فشارشکن ها در شمال تهران به دلیل شیب منطقه بیشتر است.

این مقام مسئول گفت: برای فشار آب شرب هم در تمام تهران توزیع به صورت هماهنگ صورت می گیرد البته مدیریت فشار آب در کل پایتخت انجام می شود؛ که برای مناطقی که مشکل فشار دارند نصب مخزن و پمپ به صورت استاندارد می تواند مشکل را تاحدودبسیار زیادی حل کند.

سختی آب شهرری باید در محدوده استاندارد باشد که هست و ما آزمایشگاه داریم و آب و فاضلاب تهران اما به دلیل استفاده از چاه گاهی نوسان وجود داردوی افزود: برای حل مشکل آب بخش کهریزک مخازنی در کهریزک و باقرشهر در دست احداث داریم؛ ولی سوال اساسی این است که باتوجه به کمبودمنابع تأمین آب چرا باید مجوز ساخت ۶ یا ۷ طبقه در این مناطق داده شود وقتی زیرساخت تامین آب وجود ندارد..

این مسئول آبفا گفت: منطقه جنوب تهران به ویژه ری قابلیت گسترش جمعیت و تامین آب بیشتر را ندارد؛ در حال حاضر در برخی مناطق کهریزک در شب مجبوریم فشار را کنترل کنیم تا تعادل ایجاد شود.

وی افزود: آبفای منطقه ۶ فقط ۴ برابر شهری مثل همدان مشترک آب شرب دارد.

حقیقی این را هم گفت که تمام روستاهای ری از جمله توتک که مشکلات آبی دارند به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) معرفی شده اند تا  ان شالله این مشکلات به صورت اساسی و کشوری حل شوند.

رصد مداوم کارواش ها در ری

وی در مورد انشعابات کارواش ها در ری هم گفت: تمام کارواش ها به صورت مستمر نظارت می شوند و حق استفاده از آب شرب ندارند.

حقیقی خاطرنشان کرد: اگر کارواشی از چاه غیرمجازی استفاده کند حتما برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

قضیه آبیاری فضای سبز ری از آب شرب صحت نداشته و مدیریت شهری حق این کار را ندارد؛ اگر گزارشی دارید اعلام کنید تا ما برخورد کنیم

حقیقی یادآور شد: قضیه آبیاری فضای سبز ری از آب شرب صحت نداشته و مدیریت شهری برای آبیاری فضای سبز معمولاً از چاه‌های  غیر قابل شرب و آب خام استفاده می‌کند؛ اگر گزارشی دارید اعلام کنید تا ما برخورد کنیم.

این مسئول آبفا در مورد چشمه علی هم گفت که در حیطه وظیفه آبفا نیست اما در زمینه حل مشکل آمادگی همکاری داریم.

آبفای منطقه ۶ تهران با ارائه خدمات به جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که درمحدوده مناطق ۱۵،۱۶،۱۷،۱۹،۲۰ شهرداری تهران وشهرهای قیامدشت، خاورشهر،باقرشهر،کهریزک ،حسن آباد و۷۲ روستای  جنوب تهران ساکن هستند فعالیت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha