۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 85191756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش سه برابری شرکت‌کنندگان جشنواره ملی رسانه‌های کشور

تهران- ایرنا- دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ اثر به این رویداد ارسال شده که در مقایسه با ۲ هزار و ۶۰۰ اثر دوره قبل رشد قابل توجهی داشته است.‌

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی عرفاتی در نشست خبری جشنواره ملی رسانه‌های کشور اظهار داشت: در هر قالب جشنواره یک نفر برگزیده و یک نفر شایسته تقدیر انتخاب شده است.

وی افزود: ۶ هزار و ۸۰۰ اثر برای این جشنواره دریافت شده که در مقایسه با ۲ هزار و ۶۰۰ اثر دوره قبل رشد قابل توجهی داشته است.‌

به گفته عرفاتی همچنین ۷۵۲ رسانه در این رقابت حضور داشتند. آخرین دوره جشنواره یعنی دوره بیستم سال ۹۲ برگزار شد.

وی با بیان این که آثار در ۴ مرحله ارزیابی شده اند، افزود: در مراسم اختتامیه این رویداد از ۳۸ نفر از برگزیدگان تقدیر می‌شود. قدردانی از خانواده‌های حجت الاسلام دعایی و عماد افروغ از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه است. همچنین مراسم تقدیر از احمد توکلی، روزنامه‌نگار پیشکسوت برگزار می‌شود.

افزایش چهار برابری اعضای سامانه جامع رسانه‌های کشور

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگر این نشست عملکرد دوساله این معاونت را مرور کرد و گفت: امروز ۱۳ هزار و اندی رسانه مجوزدار مشغول فعالیت هستند. البته همین تعداد رسانه هم به دلیل فعال نبودن تغییر وضعیت داده یا از گردونه خارج شده‌اند. تلاش ما بر این بوده توسعه‌ی کمی به عنوان الگوی پایدار نباشد و توسعه کیفی هم افزایش پیدا کند؛ به همین جهت با وجود سه هزار مجوز و سه هزار تبدیل وضعیت این عدد رشد نکرد.

فرشاد مهدی‌پور افزود: در طول این مدت پنجاه سفر استانی رفتیم و دیدارهایی از نزدیک در حوزه رسانه با مدیران رسانه‌ها، خبرنگاران فعال، مدیرهای کانون تبلیغاتی، اعضای شورای اطلاع رسانی داشتیم و این دیدارها ارزیابی کامل‌تری در حوزه رسانه‌های کشور به ما می‌دهد.

وی با اعلام این خبر که در طول این مدت تعداد اعضای سامانه جامع رسانه‌های کشور هم چهار برابر افزایش یافت اظهار داشت: در حال حاضر ۸۵۰۰ خبرنگار عضو این سامانه هستند. زمانی که ما این سامانه را تحویل گرفتیم تعداد خبرنگاران کمتر از ۲ هزار نفر بود. هدف این است که تسهیلات و کمک ها از این ناحیه توزیع شود. این اتفاق در صندوق هنر هم افتاد و میزان عضویت روزنامه‌نگاران در صندوق هنر هم سه برابر افزایش یافته است.

مهدی پور گفت: این صندوق برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران است. وقتی کار  را شروع کردیم تعداد روزنامه نگاران این صندوق بسیار کم بود.

به‌روزرسانی دوباره آیین‌نامه‌ها

مهدی‌پور همچنین از بازنویسی و به‌روزرسانی دوباره آیین‌نامه تعرفه آگهی‌های دولتی، آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و قانون تبلیغات خبر داد که تمام اینها در مرحله تصویب‌خواهی در مراجع بالا دستی است. قانون تبلیغات قدیمی و مربوط به دهه شصت است.

به گفته معاون مطبوعاتی برخی قوانین و آیین نامه ها مربوط به ۳۰ سال پیش بوده که بازنگری در آن صورت نگرفته است. در ۳۰ سال پیش اوضاع رسانه ها متفاوت بود.

وی با اشاره به تنظیم گری عادلانه و فعال معاونت مطبوعاتی گفت: ما چرخه نظارت، هدایت و حمایت را به صورت توامان پیش  بردیم و از یک نهاد پشتیبان تبدیل به یک نهاد تنظیم گر شدیم. بر همین اساس  در رویدادهای مهم کشور با همکاری رسانه ها ورود کردیم.

مهدی پور با بیان این که امیدواریم طی سال جاری علاوه بر جشنواره رسانه ملی، تعداد قابل توجهی جشنواره تخصصی هم برگزار کنیم ادامه داد: ما امسال جشنواره طنز با عنوان گل آقا در فومن را داشتیم. جشنواره خورشید را در مشهد برگزار می کنیم که روزنامه‌نگاران زن از کشورهای دیگر و ایران حضور دارند. جشنواره دیگری که پیش‌رو داریم زن روزنامه‌نگار انقلاب اسلامی به یاد خانم مریم کاظم‌زاده در شیراز است. همچنین قصد داریم برنامه‌های مستقلی برای نشریات کودک به صورت اختصاصی داشته باشیم.

به مطبوعاتی که فاقد کد بیمه کارگاهی باشند یارانه نمی‌دهیم

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نیز در بخش دیگر این نشست با اشاره به موضوع امنیت شغلی خبرنگاران اظهار داشت: در آیین نامه اجرایی ماده ۳۱ به بیمه خبرنگاران اشاره شده است که اگر رسانه‌ای فاقد کد کارگاهی بیمه باشد، آن کارگاه تعطیل می‌شود. اگر رسانه‌ای این مهم را رعایت نکند از همه حمایت‌های مادی و معنوی وزارت ارشاد محروم می‌شود.

ایمان شمسایی افزود: در آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کردیم که اعطای یارانه به مطبوعاتی که فاقد کد بیمه کارگاهی باشند، صورت نمی‌گیرد و آن یارانه در اختیار رسانه‌هایی که کد بیمه کارگاهی دارند، قرار بگیرد. اینکه از بیمه شدن خبرنگاران صحبت می‌کنیم بیشتر منظور خبرنگارانی است که یک شیفت کامل خبری در اختیار رسانه‌ها هستند.

به گفته وی اشکالی که در حوزه رسانه و خبرنگاران وجود دارد، بحث احراز هویت خبرنگاران است که متأسفانه قانون مطبوعات هم در این زمینه سکوت کرده است. از طرفی دیگر ما چون فاقد نظام صنفی هم هستیم، نهاد و مرکز مشخصی برای اعلام هویت خبرنگاران نداریم. بنابراین تلاشی که ما در این حوزه انجام دادیم، تقویت جامع رسانه‌های کشور بوده که حداقل‌هایی را برای احراز هویت خبرنگاران قرار دادیم.

شمسایی با بیان این که تمامی فرایندهای مهم در این سامانه به صورت الکترونیکی انجام ‌می‌شود گفت: همچنین سعی کردیم بخشی را به خبرنگاران آزاد و پیشکسوت اختصاص دهیم که در اینجا دیگر نیازی به تایید مدیر مسئول نیست و آنها هم می‌توانند به راحتی عضو سامانه جامع رسانه‌ها شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha