مساجد؛ کانونی برای رشد فکری فرزندان و آسوده‌خاطری پدر و مادرها

بندرعباس - ایرنا - مسجد تنها مکانی برای گذراندن اوقات فراغت نیست و این مکان معنوی می‌تواند پایگاهی برای آرامش خانواده‌ها و نشاط فکری و معنوی فرزندان‌ آنها در تمامی فصول سال باشد. 

به گزارش ایرنا، هرچند دغدغه بیشتر والدین برای فرزندانشان اوقات فراغت است که بچه‌ها را کجا بفرستیم که از فرصت تعطیلات بهترین استفاده را داشته باشند ؛ اما مسجد تنها مکانی برای گذراندن اوقات فراغت نیست و این مکان معنوی می‌تواند پایگاهی برای آرامش خانواده‌ها و نشاط معنوی فرزندان‌ آنها در تمامی فصول سال باشد.

پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید رنگ خدایی بگیرید و شور و نشاط شما دوام داشته باشد، به نزدیک‌ترین کانون‌ فرهنگی و هنری مساجد محله سربزنید و فرزندان خود را حداقل در یکی از کلاس‌های قرآنی، علمی و آموزشی، ورزشی، هنری و مهارتی و صنایع دستی بومی بنا بر علاقه‌شان ثبت‌نام کنید؛ زیرا مساجد بهترین مکانی است که خانواده‌ها با آرامش خاطر می‌توانند فرزندان خود را به این مکان معنوی بفرستند.

مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری آن بهترین مکانی هستند که خانواده‌ها برای حفظ نشاط کودکان و نوجوانان خود و با آرامش خاطر می‌توانند در طول سال فرزندان خود را به این محل معنوی بفرستند.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پایگاهی برای تبیین اخلاق در سیره شهدا

مساجد؛ کانونی برای رشد فکری فرزندان و آسوده‌خاطری پدر و مادرها

وقتی جوانان و نوجوانان در مسجد حضور پیدا کرده و تربیت شوند، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی این روزها دور می‌شوند مانند شهدای دانش‌آموز، هنرمند و امنیت سیر الی‌الله را در مسیر اطاعت و بندگی خدا، پای منبر علمای به نام طی کردند و از همان سنین کم خود به قله‌هایی از معرفت و یقین دست پیدا کردند که جلوه‌هایی از آن در وصیت‌نامه نورانی آنها دیده می‌شود و امروز نیز بهترین الگوی زندگی برای نسل‌های امروز و فردای این کشور هستند.

کانون‌های فرهنگی و هنری نیز یکی از مکان‌هایی بانشاط است که می‌توان اخلاق در سیره شهدا را بررسی کرد؛ مانند آنچه که قَدَمی، یکی از همکاران شهید سید مرتضی آوینی در بیان خاطرات خود یکی از این شهید هنرمند بیان می‌کند.

در خاطرات وی آمده است: «در ایامی که شبانه روز برای تدوین و مونتاژ در صدا و سیما بودیم، به محض اینکه وقت نماز می رسید، همین که قرآن شروع می شد، سید، قلم را زمین می گذاشت، لباس را می پوشید و بچه‌ها را صدا می کرد: حرکت کنید که وقت نماز است، سپس به طرف مسجد بلال حرکت می‌کرد، سید همیشه از نخستین کسانی بود که وارد مسجد می شد».

شاید در ابتدای انقلاب از ظرفیت مساجد به خوبی استفاده می‌شد ولی امروز پ به دلیل توسعه سایر فضاهای فرهنگی از این ظرفیت کمتر استفاده می‌شود که لازم است مساجد به عنوان کانون اصلی زندگی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیش از پیش به خانواده‌ها معرفی شود و معطوف به فصل تابستان و ایام اوقات فراغت نوجوانان نباشد.

یکی از نمونه‌های جوان امروزی که الگویی برای تمامی جوانان و نوجوانان مسجدی است؛ شهید خلیل تختی نژاد، دومین شهید مدافع حرم استان هرمزگان است که در جوار مسجد، قرآن و کانون تربیت شد.

این شهید دهه هفتادی که رابط کانون فرهنگی هنری حضرت حمزه(ع) بندرعباس بود، شب ۱۹ رمضان در سال ۹۷ همزمان با شب لیالی قدر و ضربت خوردن حضرت علی(ع) در سوریه در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به دست نیروهای تکفری به شهادت رسید.

یا شهید ناصرگرجی زاده، مبارز انقلابی که بیش‌ترین فعالیت‌های این شهید در مسجد فاطمیه به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های انقلابی و پایگاه سخنرانان کشوری در بندرعباس پایه‌ریزی شد.

تربیت نیروی تراز اسلامی؛ چشم انداز مسجد «امام زین العابدین(ع)»

مساجد؛ کانونی برای رشد فکری فرزندان و آسوده‌خاطری پدر و مادرها

هرچند مساجدی هستند در دل محلات قدیمی شهر بندرعباس مانند مسجد «امام زین العابدین(ع) محله نایبند جنوبی بندرعباس» که هر روزه به ویژه در ایام و مناسبت‌های خاص درب آن به روی خانواده‌ها باز است و توجه ویژه به قشر کودک و نوجوان و تربیت نیروی تراز اسلامی در چشم انداز ۱۰ ساله در اولویت مهم کانون فرهنگی هنری این مسجد قرار دارد، اما مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری آن بهترین پایگاه برای آموزش درس زندگی فرزندان به ویژه در ایام تعطیلات و مناسبت‌های خاص است و اگر این آموزش‌ها خارج از مسجد انجام شود، سازندگی لازم را ندارد.

اگر مساجد چنین کارکرد و جایگاه زیبایی داشته باشند، محل حضور جوانان و نوجوانان زیادی از دل محلات خواهد بود، بنابراین مسجد می‌تواند کانون بخش زیادی از فعالیت‌های جوانان و نوجوانان و پایگاهی برای آرامش خانواده‌ها در طول سال باشد.

«کانون فرهنگی هنری امام زین العابدین(علیه السلام) از سال ۹۴ با مجوز رسمی ستاد عالی در مسجدی به همین نام در محله نایبند جنوبی شهر بندرعباس فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون اقشار مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان را جذب کرده است».

بچه‌های مسجدی مستندساز در حال تولید فیلم

مساجد؛ کانونی برای رشد فکری فرزندان و آسوده‌خاطری پدر و مادرها

در اهمیت پرداختن به معرفی مسجد به عنوان کانون نشاط و آرامش خانواده‌ها، تولید مستند طرح «مسجد کانون نشاط» در هرمزگان به همت بچه‌های مسجدی مستندساز در حال تولید است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد هرمزگان در این باره گفت: این مستند پنج تا شش دقیقه‌ای که درحال حاضر فعالیت‌های تابستانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در شهرستان‌های مختلف استان را به تصویر می‌کشد و پس از اتمام کار برای بهره‌برداری به ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ارسال خواهد شد.

اسلام خواجه‌یی افزود: طرح تابستانه غنی سازی اوقات فراغت با عنوان «مسجد کانون نشاط» از اواخر خردادماه سال جاری در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آغاز شده و تا نیمه شهریور ماه ادامه دارد.

یکهزار و ۶۳ کانون فرهنگی هنری مساجد با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در مساجد شهری و روستایی استان هرمزگان در حال فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha