اقدام تحریک‌آمیز جدید واشنگتن/ حضور هزاران نظامی نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ

تهران- ایرنا- ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از حضور بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار این کشور در دریای سرخ خبر داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از حضور بیش از ۳ هزار نظامی نیروی دریایی این کشور در دریای سرخ خبر داد و اعلام کرد که ملوانان و تفنگداران آمریکایی روز گذشته (یکشنبه) پس از عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده اند.

این نظامیان با ناو هواپیمابر یواس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر هال به دریای سرخ رسیده‌اند که قابلیت دریایی و انعطاف پذیری بیشتری به ناوگان پنجم می‌دهد.
یواس‌اس باتان یک کشتی تهاجمی آبی خاکی است که می‌تواند هواپیماهای بال ثابت و بالگردان و همچنین ناوچه آب‌خاکی را حمل کند. یواس‌اس کارتر هیل یک کشتی بارانداز برای فرود، تفنگداران دریایی و تجهیزات آنها را حمل کرده و به خشکی می‌فرستد.
محدوده عملیات ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تقریبا ۲.۵ میلیون مایل مربع (۶.۴ میلیون کیلومتر مربع) از فضای آبی را در برمی‌گیرد و شامل خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند و همچنین سه تنگه هرمز، کانال سوئز و باب المندب می‌شود.

کشتی های باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) بندر نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون مدعی شد « پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» است، ترک کردند.
کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سمت شرق از تنگه جبل الطارق عبور کرد.
شبکه خبری فاکس نیوز چهارم مرداد ماه به نقل از نیروی هوایی آمریکا مدعی شد که یک گردان هوایی از جنگنده‌های اف-۳۵ آذرخش ۲ نیروی هوایی ایالات متحده برای تقویت جنگنده‌های آ-۱۰ و اف-۱۶ در انجام ماموریت‌شان برای گشت‌زنی در تنگه هرمز وارد خاورمیانه شده است.
فاکس نیوز گزارش داد این گردان هوایی متشکل از جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا برای بازدارندگی ایران و کمک به نیروهای آمریکا و متحدانش در سوریه وارد خاورمیانه شده‌اند.
به ادعای فاکس نیوز، این اقدام پس از تلاش‌های متعدد ایران در اوایل ماه جاری برای توقیف نفتکش‌های نزدیک تنگه هرمز صورت گرفته که با واکنش نیروی دریایی ایالات متحده مواجه شده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید دارد و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha