دست نیاز اوکراین به سمت آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- آمریکای لاتین به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی به هدفی مهم برای جلب حمایت از دولت کی‌یف در جنگ با روسیه تبدیل شده و در این راستا رئیس جمهوری اوکراین دست نیاز به سمت سران کشورهای این منطقه دراز کرده و از دولت‌های آمریکای لاتین خواسته است تا از هر راهی که می‌توانند برای تداوم مبارزه این کشور علیه مسکو کمک کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از نشریه کلارین، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین همزمان با اینکه کمک سران آمریکای لاتین را خواستار شد تا این کشور بتواند به مبارزه با آنچه وی «استعمار» روسیه نامید، ادامه دهد، موضع لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل را مورد انتقاد قرار داد؛ وی داسیلوا را به موافقت با روایت‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مورد جنگ اوکراین متهم کرد.

زلنسکی با اشاره به اظهارنظرهای داسیلوا گفت: نمی‌دانم چرا باید با روایت‌های پوتین مطابقت داشته باشد. به نظر من ضروری نیست که افکار او با افکار پوتین منطبق باشد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی بار دیگر بر تمایل خود برای دعوت از داسیلوا برای ملاقاتی شخصی و گفت‌وگو پیرامون تحولات اوکراین تاکید کرد که رئیس‌جمهوری برزیل تا کنون با این مسئله موافقت نکرده است.

رئیس‌جمهوری برزیل به تازگی با رد استفاده از زور و تحریم‌ها برای حل‌وفصل اختلافات در مسئله درگیری میان روسیه و اوکراین، «رقابت تسلیحاتی» که در اوکراین در جریان است را محکوم کرد.

زلنسکی در مصاحبه با چند رسانه آمریکای لاتین مدعی شد: روسیه غلات و سایر محصولات کشاورزی را از اراضی اوکراین جمع‌آوری و صادر می‌کند.

وی با تکیه بر تجربه آمریکای لاتین در مورد استعمار، همبستگی با آرمان اوکراین را خواستار شد و تاکید کرد: شما به خوبی می‌دانید که پیامدهای استعمار چه معنایی دارد.

زلنسکی در حالی که سران کشورهای منطقه آمریکای لاتین تمایلی به حمایت از کی‌یف و قطع روابط با مسکو نداشته‌اند، خواستار افزایش کمک از سوی کشورهای این منطقه شد و تاکید کرد: درک این نکته ضروری است که جنگ اوکراین ناشی از تجاوز بی‌دلیل است.

رئیس دولت اوکراین از کشورهای آمریکای لاتین خواست به هر طریقی که می‌توانند، از جمله ارسال کمک‌های بشردوستانه، به کی‌یف کمک کنند. وی گفت: همه کشورها نمی‌توانند به ما در مورد سلاح کمک کنند، به دلایل قانونی یا به دلیل در اختیار نداشتن آن.

دولت‌های آمریکای لاتین با فاصله هزاران کیلومتری این منطقه از جغرافیای اوکراین در تلاشند تا با حفظ موضع بی‌طرفانه در قبال جنگ، منافع ملی خود را از پیامدهای اقتصادی این درگیری حفظ کنند؛ اما اهمیت ژئوپلیتیکی آمریکای لاتین موجب شده تا تمرکز روسیه و اوکراین به جلب حمایت این منطقه معطوف شود.

«مداخله نکردن»، «احترام به منشور سازمان ملل متحد»، «راهکار مسالمت‌آمیز»، «صلح و مذاکره»، «احترام به حق حاکمیت»، «موضع بی‌طرفانه» و «جنگ اقتصادی» کلیدواژه‌هایی است که موجزترین تحلیل از موضع آمریکای لاتین در قبال جنگ اوکراین را نشان می‌دهد.

در تحلیل واکنش‌های مقام‌های آمریکای لاتین نسبت به منازعه اوکراین، ۲ دغدغه اصلی «پیامدهای اقتصادی» و «رد هرگونه مداخله و نقض حق حاکمیت» مشهود است که مورد اول بر اساس واکاوی بررسی شرایط فعلی منطقه و دیگری بر اساس تجربه تاریخی این منطقه قابل درک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha