۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85192325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغییر نگرش به خیریه‌ها زمینه ساز ارتقای فعالیت آنها

زنجان - ایرنا - خیریه‌ها نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت دارند و تغییر نگرش به آنها موجب ارتقای فعالیت این نهادهای مردمی در سطح جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "خیّر" واژه ای نام آشنا برای عموم مردم است چون فعالیت های خیرخواهانه در اشکال مختلف برای حل مسایل و مشکلات مردم نمود و ظهور می یابد.

خیران، افرادی هستند که بدون هیچ چشمداشتی تلاش می کنند به هر طریقی برای حل مشکلات مردم مشارکت فعالانه داشته باشند و با بذل مال و امکانات خود نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند.

مجمع خیرین سلامت از جمله محفل هایی است که می کوشد در تحقق اهداف مقدس خیرین با نیازهای نظام سلامت کشور موثر باشد.

این مجمع طی چند سال گذشته گام های بلندی را در حوزه های مختلف خیرخواهانه برداشته و مراکز مختلف درمانی را با هدف یاری رساندن به نیازمندان ایجاد کرده است.

خیرین حوزه سلامت استان زنجان نیز در سطح کشور پیشگام هستند و اقدامات متعددی را در این خصوص اجرایی کرده اند که نمونه عینی آن را می توان به انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مهرانه اشاره کرد که برترین خیریه در سطح کشور است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با دکتر جشمید وفا، مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت این بخش و اقدامات و مشکلات موجود پرسیده است.

تغییر نگرش به خیریه‌ها زمینه ساز ارتقای فعالیت آنها

ایرنا: در خصوص فعالیت های مجمع خیرین سلامت توضیح دهید.

مجمع خیرین سلامت یک سازمان مردم نهاد کشوری است که در استان ها شعبه دارد و فعالیت های مربوط را انجام می دهد.

چنین شعبه ای در استان زنجان وجود دارد که بستری برای تعامل با خیرانی است که تمایل دارند در این حوزه کارهای عام المنفعه انجام دهند و در بستر قانونی با دانشگاه در ارتباط هستند تا اقدامات داوطلبانه را انجام دهند.

اولویت های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار این مجمع قرار دارد و مرتب به روز رسانی می شود تا بیشترین استفاده از خیران صورت گیرد.

این مجمع در استان ها به صورت مستقل فعالیت دارد و طبق تفاهم نامه هایی با دانشگاه علوم پزشکی و قرارداد با خیران نسبت به انجام پروژه ها اقدام می کند.

در زمان حاضر آمار ثبت شده ای در خصوص تعداد خیرین سلامت وجود ندارد.

این مجمع به صورت هیات امنایی به تعداد ۴۰ نفر مدیریت می شود که چند شخصیت حقوقی در آن عضویت دارند و هیات مدیره نیز توسط هیات امنا هر ۲ سال یکبار انتخاب می شوند و خیرین به صورت مقطعی در اجرای پروژه ها مشارکت می کنند.

ایرنا: استان زنجان به عنوان بهشت خیرین معروف شده، آیا با آن موافق هستید؟

با این موضوع موافق نیستم و بیشتر مبالغه شده است و به طور کلی باید گفت در حوزه خیرین کشور ضعیف عمل شده است.

استان های دیگر در این حوزه اقدامات متعددی نظیر احداث بیمارستان های بزرگ توسط خیرین را انجام داده اند که استان ما از آن بی خبر است یا اطلاع کافی نداریم و سپس شهرمان را بهشت خیرین لقب می دهیم.

از طرفی تصورمان از کار خیر صرفا هزینه کردن است در حالیکه موضوع خیریه ها در کشورهای دیگر نمود بیشتری دارد و آنها بر خدمات داوطلبانه سرمایه گذاری کرده اند تا عموم مردم بتوانند در امر خداپسندانه با کمترین سرمایه ها وارد عمل شوند.

متاسفانه کار خیر در کشور در پرداخت وجه و مشارکت در ساخت بنا و تجهیزات خلاصه شده است و کار داوطلبانه چندان پررنگ نیست؛ به عبارتی در این حوزه بسیار عقب هستیم.

تغییر نگرش به خیریه‌ها زمینه ساز ارتقای فعالیت آنها

ایرنا: برای ارتقای فرهنگ خیری در استان باید چه کار کرد؟

در حوزه خیرین نیازمند تغییر نگرش هستیم و در این زمینه سازمان اوقاف و امور خیریه باید دید خود را نسبت به این موضوع تغییر دهد.

این سازمان تنها دستگاهی است که کلمه خیریه را به دوش می کشد اما در این بخش هیچ کاری انجام نداده است درحالیکه این نهاد منابع بسیار وسیعی دارد و می تواند در کار خیریه مشکل گشا باشد و مشکلات مردمی را به حداقل برساند.

چنین سازمان هایی می توانند با بهره گیری از راهکارهایی در حوزه هایی نظیر سلامت نقش آفرین باشند.

در زمان حاضر انجمن های مختلف خیریه در حوزه سلامت با انگیزه هایی در حال فعالیت هستند و موازی کاری ها موجب شده اقدامات و فعالیت های این حوزه هدفمند نباشد و به هدر رفت منابع منجر شود.

ایجاد یک مکان و ساختمان واحد برای تمامی انجمن های خیریه سلامت در استان می توانست به اقدامات هدفمند و تاثیرگذاری منتهی شود اما هر انجمنی نسبت به احداث ساختمان های چند طبقه مبادرت کردند که کاربری های آنها مشخص نیست.

به عنوان مثال انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان زنجان که در فعالیت های خود سرآمد است در سال ۹۴ مرکز همایش های بین المللی بی نظیری را احداث کردند که می توان گفت در هشت سال از عمر آن در یک ماه هم اشغال نبوده و استفاده ای از آن نشده و هزینه نگهداری آن چند برابر است.

در سال یاد شده برای این مکان هزینه هشت میلیارد تومانی صرف شد که با این مبلغ در آن موقعیت زمانی، امکان ساخت یک بیمارستان وجود داشت و به نوعی حیف و میل محسوب می شود که این مساله در سایر انجمن های خیریه دیگر استان نمایان است.

متاسفانه خیریه ها به هیچ منبعی پاسخگو نیستند و قانونی برای نظارت بر آنها وجود ندارد و قانون مربوط در این بخش ۱۵ سال است که در گیر و دار مجلس شورای اسلامی است و فرصتی برای تصویب نداشته است و همین مساله موجب شده خیریه وقتی وارد عمل می شود از رسالت خود منحرف شود و منابع به هدر برود.

تغییر نگرش به خیریه‌ها زمینه ساز ارتقای فعالیت آنها

ایرنا: راه برون رفت خیریه ها از چالش ها و مشکلات چیست؟

تصویب قانون نحوه فعالیت و نظارت بر خیریه ها از سوی مجلس شورای اسلامی می تواند مشکلات کنونی را کاهش دهد.

از طرفی تغییر رویکردهای در حوزه خیریه لازم و ضروی است.

در دین اسلام به موضوع خیریه توجه و تاکید ویژه ای شده است و بسیاری با این نگاه وارد عمل می شوند اما با نگاه های قدیمی کاری نمی توان انجام داد و تحولات در این بخش چشم انداز بهتری را پیش روی فعالیت های خیریه ها فراهم می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha