۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۰:۵۹
کد خبر: 85192426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی مشهد در ابهام است

۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۰:۵۹
کد خبر: 85192426
طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی مشهد در ابهام است

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای نخستین بار در کشور در شورای اسلامی شهر مشهد تصویب شد که کمیته انطباق مصوبات، آن را مبهم دانسته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موسی الرضا حاجی بگلو روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز خراسان رضوی به مناسبت روز خبرنگار، افزود: این در حالی است که هنوز این طرح در مشهد اجرا نشده، مورد استقبال شهرداری تهران قرار گرفته است و حمل و نقل عمومی از مهرماه امسال برای دانش آموزان و ‌دانشجویان رایگان خواهد شد.

حاجی بگلو در خصوص اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی، افزود: در مرحله نخست این طرح، رایگان شدن حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی مطرح و مصوبه آن در شورای اسلامی شهر مشهد تصویب و به کمیته انطباق ارسال شد که در این کمیته ابهامی بر این طرح گرفته شد که برای پاسخ به آن فردا به صورت حضوری اقدام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر تحقق اهداف دولت مردمی با اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی، ادامه داد: امیدواریم کمیته انطباق که نماینده مردم و متشکل از نماینده شورای اسلامی استان خراسان رضوی و فرمانداری مشهد است، ‌این طرح را در راستای اهداف دولت مردمی برای ارایه خدمات مطلوب به مردم تایید و مصوب کند تا با رایگان کردن حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی در مشهد الرضا برای نخستین بار در کشور اتفاقات خوبی رقم بخورد.

طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی مشهد در ابهام است


رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: اکنون خبرهای شنیدیم که پیروی ارایه طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی که از طریق شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شده است، شهرداری تهران نیز در این خصوص وارد عمل شده و برای مرحله نخست اجرای این طرح در تهران حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی دانش آموزان و دانشجویان از اول مهرماه امسال رایگان خواهد شد.

حاجی بگلو افزود: این امر نشان دهنده این است که می توان طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی مشهد را در راستای خدمت رسانی به مردم و کمک به دولت محقق کرد تا از این طریق اتفاق خوبی برای ارایه خدمات مطلوب در جامعه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نقش خبرگزاری ایرنا به عنوان نهادی دولتی برای تحقق این امر بسیار حایز اهمیت است، ادامه داد: از خبرگزاری ایرنا خواهشمندیم همانگونه که اقدامات و خدمات دولت را پوشش و انعکاس می‌دهد این موضوع را نیز جزو اهداف خود قرار دهد تا با همفکری و تعامل بهتر بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم تا این امر یکی از خدمت رسانی‌های خوب دولت محسوب شود.

این مسوول بیان کرد: خبرگزاری ایرنا در حوزه تفکری و نگاه دولتی شکل گرفته است و می‌تواند اتفاقات خوبی را برای تحقق اهداف و شعارهای دولت سیزدهم رقم بزند و ما هم در مجموعه شورای اسلامی شهر مشهد و شورای اسلامی استان خراسان رضوی نگاهمان این است که این اتفاقات را پیوند بزنیم چون که اعتقاد داریم هر اتفاق خوبی را که در مدیریت شهری رقم بخورد مردم آن را از نگاه دولت می‌بینند.

حاجی بگلو اضافه کرد: زیرساخت های اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، خط و ایستگاه اتوبوسرانی فراهم است و هم اینک ۱۰ خط اتوبوسرانی منتهی به حرم مطهر و ‌حاشیه شهر به صورت آزمایشی مشخص و به مدت سه ماه پس از تایید کمیته انطباق رایگان خواهد شد.

طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی مشهد در ابهام است

رایگان شدن حمل و نقل عمومی مشهد سبب کاهش هزینه های این حوزه می شود

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: سالانه هزار میلیارد تومان بابت پرداخت هزینه صدور "من کارت و دستگاه های شارژ آن" صرف می شود که با اجرای رایگان شدن حمل و نقل عمومی این هزینه کاهش می یابد که به نفع دولت، شهرداری و مردم خواهد بود.

حاجی بگلو با بیان اینکه تاکنون حدود ۶ میلیون "من کارت" در مشهد صادر شده است که تنها ۸۰۰ هزار آن در حال استفاده است، افزود: شهرداری برای هر یک از آنها مبلغی معادل ۸۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: هم اینک طبق گفته کارشناسان ‌و مدیران این حوزه، هزینه تمام شده هر نفر برای سوار شدن به اتوبوس ۱۳ هزار تومان است که بخش اعظم آن را دولت و شهرداری پرداخت می‌کند و مردم تنها پنج تا هفت درصد معادل هزار و ۲۰۰ تومان آن را پرداخت می‌کنند.

این مسوول اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۱ سهم مردم بابت پرداخت هزینه اتوبوسرانی ۷۴ درصد بوده که امروز این رقم به پنج تا هفت درصد رسیده است.

حاجی بگلو افزود: همچنین از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ شهرداری مشهد دارای ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس بوده که اکنون این تعداد به حدود هزار و هشتصد دستگاه کاهش یافته است که قاعدتاً باید نیروی انسانی آن نیز از هزار تا به ۵۰۰ نفر کاهش پیدا می‌کرد که نه تنها این امر صورت نپذیرفته بلکه افزایش یافته است که این اعداد با یکدیگر همخوانی و توازن ندارد.

مزایای اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی در مشهد

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با بیان این که هم اینک ۴۱ هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی در کلانشهرها باید هزینه شود که با اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و هزینه های آن نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، گفت: همچنین اجرای این طرح می تواند سبب کاهش سوانح و حوادث ترافیکی و باز شدن گره‌های ترافیکی در سطح شهر شود.

حاجی بگلو ایجاد اشتغال برای ۲ هزار تا سه هزار نفر را از دیگر مزایای اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی عنوان کرد و افزود: در این راستا برای خرید اتوبوس های نو وی. آی. پی بخش خصوصی و مالکین پای کار بیایند و این اتوبوس ها را از داخل یا خارج از کشور خریداری کنند و حمل و نقل عمومی مشغول به فعالیت شوند.

وی ادامه داد: در این راستا برای خرید هر یک دستگاه اتوبوس که حدود هشت میلیارد تومان هزینه دارد، مالکان حدود ۵۰ درصد را به صورت نقدی و مابقی را از طریق معرفی شهرداری به بانک ها و تسهیلات، پرداخت خواهند کرد.

مولدسازی و ایجاد درآمد، جایگزینی برای درآمدهای حمل و نقل عمومی در مشهد

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در خصوص راه های ایجاد درآمد به عنوان جایگزین درآمد حاصل از حمل و نقل عمومی، گفت: با رایگان شدن حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی، ما محل‌های درآمدی برای آن در نظر گرفتیم از جمله اینکه می‌توان از مولدسازی در این زمینه بهره برد.

حاجی بگلو افزود: اکنون حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و سه هزار و ۱۷۰ ایستگاه اتوبوس داریم که طی هماهنگی‌های صورت گرفته برای استفاده از ظرفیت تبلیغاتی اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوسی چهار میلیون تومان ماهانه برای هر اتوبوس و ۱۵ میلیون تومان برای هر ایستگاه اتوبوس هزینه پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد می تواند بودجه عمرانی سالانه را به مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان که برای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می شود و نیز ۸۰۰ دستگاه اتوبوسی را که دولت مردمی در کارگروه ملی زیارت برای شهرداری مشهد مصوب کرده است پیگیری و جذب کند.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی اظهار داشت: همچنین با توجه به بند ت تبصره ۶ قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، در خصوص آرای تکراری ماده ۱۰۰ که قبل از سال ۱۴۰۰ صادر و قید شده است که هر کدام از جرایمی که وصول می‌شود باید در حسابی مشخص واریز و فقط صرف حوزه حمل و نقل شود در این راستا حدود ۴۰ هزار رای قلع داریم که از این تعداد اگر بتوانیم از پنج هزار رای کسب درآمد کنیم حدود پنج تا ۶ میلیارد تومان می‌شود که از این طریق خرید ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس طی دو سال، قابلیت اجرا خواهد داشت.

حاجی بگلو با بیان اینکه در مشهد سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومان برای مصرف سوخت هزینه می شود که با اجرای طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی این رقم کاهش چشمگیری خواهد یافت، افزود: طبق قانون هر چقدر مصرف سوخت در شهر کاهش یابد، بر اساس قانون بودجه و برنامه توسعه وزارت نفت از محل درآمد خود باید درصدی را به حساب شهرداری واریز کند که این نیز یک محل درآمد برای شهرداری مشهد به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، هفدهم مرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز خبرنگار نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha