روایت "کیودو" از ملاقات وزیران امور خارجه ایران و ژاپن

تهران- ایرنا - خبرگزاری رسمی ژاپن "کیودو" در گزارشی از ملاقات وزیران امور خارجه ایران و ژاپن در توکیو، بدون اشاره به اقدامات و رویکردها مخرب آمریکا و غرب در قبال جنگ اوکرین، به انعکاس ادعاهای طرف ژاپنی در خصوص رویکرد ایران در قبال این جنگ و نیز اظهارنظر وی در خصوص موضوع هسته ای ایران پرداخت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، طی جلسه وزیران امورخارجه ایران و ژاپن در توکیو، یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن بدون اشاره به انبوه سلاح هایی که آمریکا و دیگر هم پیمانانش در اختیار اوکراین قرار می دهند تا جنگ اوکراین را طولانی تر کنند، با ادعای بی اساس حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه، از ایران خواست تا از تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خودداری کند.

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین بدون اشاره به رویکرد مخرب برخی قدرت ها در قبال جنگ اوکراین، از ایران خواست رویکرد سازنده در قبال این جنگ داشته باشد.

علاوه بر این وزارت امورخارجه ژاپن اعلام کرد دو طرف توافق کردند تا به ارتباطی نزدیک درباره مسائلی که بر خاورمیانه تاثیر می گذارد ادامه ادامه دهند.

این مذاکرات پس از آن اتفاق افتاد که توکیو تصمیم گرفت از روابط دوستانه با تهران برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند.

ژاپن ریاست سال جاری کشورهای گروه ۷ را به عهده دارد که تحریم های اقتصادی بر روسیه را به خاطر جنگ اوکراین حفظ کردند.

وزیر امورخارجه ژاپن همچنین بدون اشاره به کارشکنی های آمریکا و غربی ها در خصوص توافق هسته ای، خواستار همکاری کامل و بدون شرط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و نگرانی جدی خود درباره گسترش فعالیت های هسته ای ایران را ابراز کرد.

ایران پیش از این با ۶ قدرت بزرگ، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا توافق کرده بود تا در قبال رفع تحریم های اقتصادی برنامه هسته ای خود را محدود کند. اما این مذاکرات از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و خروج وی در سال ۲۰۱۸ از مذاکرات متوقف شد.

روز گذشته حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرد.

وی که از روز یکشنبه هفته جاری به ژاپن سفر کرده است، نخستین وزیر امورخارجه ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی است که از ماه اوت سال ۲۰۲۱ این مقام را دارد و به ژاپن سفر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha