۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85192551
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وحشت در دل نظامیان صهیونیست/ دادگاه بین المللی در کمین جنایتکاران

تهران - ایرنا - مقامات ارشد سابق و کنونی در ارتش رژیم صهیونیستی از احتمال تعقیب قضایی خود از سوی محاکم بین‌المللی با فراهم شدن زمینه آن از طریق اعمال تغییرات قضایی جنجالی در این رژیم، به وحشت افتاده‌اند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری العربی ۲۱ امروز (سه شنبه) نوشت: همزمان با ادامه اعتراضات در رژیم صهیونیستی علیه لایحه جنجالی تغییرات قضایی پیشنهادی کابینه بنیامین نتانیاهو، شماری از افسران عالی رتبه و ژنرال های اسراییل با ارائه دادخواستی به دیوان عالی این رژیم، خواستار جلوگیری از تصویب نهایی و اجرای قانون موسوم به «لغو برهان معقولیت» شدند که صلاحیت های دستگاه قضایی اسراییل در برابر کابینه این رژیم را بشدت کاهش می دهد.

این رسانه افزود: ۱۹ افسر عالی رتیه و ژنرال اسراییل در این دادخواست از این که با تصویب چنین قانونی، خطر بازداشت و محاکمه نظامیان صهیونیست در دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) بشدت افزایش خواهد یافت، ابراز نگرانی شدید کرده اند.

دو خبرنگار پایگاه خبری عربی زبان ویللا فاش کردند که ۱۹ فرمانده سابق در دو نهاد نظامی و امنیتی اسراییل خواستار جلوگیری از لغو ساز وکار موسوم به برهان معقولیت شدند.

از جمله امضا کنندگان این دادخواست، "نداف ارگمان" و "یووال دیسکین" دو فرمانده سابق شاباک و نیز "تال روسو"، "نمرود شیفر" و "رونی نومیه" از ژنرال های ارتش اسراییل و همچنین "نیبو ایریز" فرمانده پیشین بخش عملیات در موساد و تعداد دیگری از افسران ارشد این رژیم هستند.

این گزارش حاکی است که "عودید سابورای" نماینده دادخواست دهندگان به همراه "سیون هاوسمان" وکیل آنها گفته است که موضع مشاور حقوقی کابینه و کارشناسان حقوق بین الملل این است که لغو ساز وکار قانون برهان معقولیت، خطر بازداشت اعضای ارتش و نیروهای امنیتی اسراییل و محاکمه آنان در دادگاه لاهه را بشدت افزایش می دهد و باعث بیشتر شدن تعداد کشورهای متخاصم با اسرائیل خواهد شد.

ژنرال شفر هم گفته، سربازانی که همه تلاش خود را برای دفاع از اسرائیل در برابر دشمنانش انجام می دهند، واقعا بیم دارند که لغو برهان معقولیت آنها را در معرض دستگیری و صدور کیفرخواست در دادگاه های مختلف در سراسر جهان قرار دهد.
به گزارش ایرنا، با افزایش اعتراضات و نیز شکاف در ارتش بویژه سیر صعودی تمردها در رده های بالای ارتش اسراییل بر سر لایحه جنجالی تغییرات قضایی در رژیم صهیونیستی، نتانیاهو چندی پیش به ناچار اعلام کرده بود که بر سر دامنه تغییرات مربوطه با مخالفان این لایحه برای رسیدن به توافق مذاکره خواهد کرد.

وی روز دوشنبه نیز اعلام کرد که دیگر بدنبال تصویب و اجرای این لایحه به صورت کامل نیست اما هنوز مشخص نیست قصد او از این سخنان چه بوده است.

کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی بتازگی با حمایت نمایندگان خود در کنست (پارلمان)، پیش نویس قانون "لغو برهان معقولیت" در چارچوب لایحه تغییرات قضایی را تصویب کرد.

کابینه نتانیاهو با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن بود که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی درباره مصوبات و انتصابات خود را بگیرد و در نهایت این قانون را در کنست به تصویب برساند. این قانون جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» می داند، خواهد گرفت.

مخالفان لایحه برهان معقولیت، آن را زمینه ساز دیکتاتوری از طریق یک کودتاگر علیه دموکراسی ادعایی در رژیم صهیونیستی می دانند.

کشمکش های داخلی میان صهیونیست ها بر سر این لایحه، بحران های سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی را تشدید کرده؛ به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران صهیونیست و حتی سران این رژیم نسبت به خطر هر چه نزدیک تر شدن این رژیم به فروپاشی هشدار داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha