هشدار به ساخت وساز غیرمجاز /لزوم هماهنگی دستگاه‌ها برای پیشگیری از تخلفات سازه‌ای

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به ساخت وساز غیرمجاز در گلاب‌دره و خاک سفید هشدار داد و گفت: نیاز به همکاری بین دستگاه‌ها وجود دارد تا از ساخت وسازهای غیرمجاز قبل از ساخت جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا مهدی چمران پیش از یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت و با اشاره به علت حادثه منطقه ۱۹ افزود: قرار شد شهردار منطقه و مدیرعامل سازمان آتش نشانی و در صورت ضرورت معاون خدمات شهری شهرداری و رئیس سازمان مدیریت بحران گزارشاتی را در این خصوص ارائه کنند.

وی اظهارداشت: باید هماهنگی منسجمی شکل بگیرد و زمینه را فراهم کردیم که ماموران شهرداری از طریق قوه قضاییه نیز حکم داشته باشند و پیش از ساخت، جلوی ساعت و سازهای غیر مجاز گرفته شود.

وی با طرح این پرسش که چرا سازه باید ساخته و سپس تخریب شود،گفت: نیاز به همکاری بین دستگاه‌ها وجود دارد تا از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه در گلاب‌دره و خاک سفید نیز همین وضعیت وجود دارد ،افزود: بسیج کردن نیروهای شهرداری و پلیس و هدر رفتن هزینه‌ها برای تخریب از مواردی است که باید با نظارت از آن جلوگیری گردد.

چمران همچنین یادآور شد که در جلسه امروز شورای شهر، انتخابات هیئت رئیسه شورا برای سال سوم، برگزار می شود.

در تخریب ساختمان غیرمجاز منطقه ۱۹ از مواد منفجره استفاده نشد
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان مهدی چمران ارایه گزارش تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ از حادثه منطقه خلازیر و تخریب ساختمان غیرمجاز را در دستور کار قرار دادند.

فرهادی گفت: منطقه ۱۹ دارای ظرفیت های بی شمار است و با توجه به وجود شهر فرودگاهی و شهر آفتاب و اثرگذاری آن بر مباحث کلان اقتصادی و خدماتی، این منطقه بسیار مهم است با این وجود از خدمات اولیه محروم است.

وی افزود: هموطنان ۲۳ استان و گردشگران خارجی از این منطقه وارد تهران می شوند و ۳۲ هزار هکتار وسعت شهر آفتاب، دو هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت منطقه و ۱۵ هزار هکتار وسعت شهر فرودگاهی از ویژگی های این منطقه است.

وی تأکید کرد: تمام تخلفات ساختمانی و نابسامانی های برخی مشاغل مستقر در محل همچون ضایعات فروشان و کلونی ها و مافیای فساد در ساخت و ساز متأسفانه در زمین های موقوفه رخ می دهد.

وی ادامه‌داد: در ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت منطقه تمام تخلفات در ۴۰۰ هکتار موقوفه رخ می دهد و در هزار و ۷۰۰ هکتار باقی مانده تخلفاتی این چنینی نداریم که موضوعی حائز اهمیت است.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه‌داد: ۱۵۰ سال قبل که موقوفه شکل گرفته و در اختیار کشاورزان بود و به تدریج با مهاجرت های شکل گرفته از پیش از انقلاب، این محدوده از حالت روستایی خود خارج و ۴۳۰ هکتار شهر شد که متولیان موقوفه مدیریتی را که باید روی این زمین نداشتند.

به گفته وی، تمام سطح املاک مربوط به موقوفه در قطعه بندی ها بین مردم توزیع شده و شاهد این بودیم که در جریان اغتشاشات و در همان روزهای اول، هرکسی که کاغذی در دست داشت اقدام به دیوارکشی کرد و ما تصاویر این اقدامات را در شورا در همان روزها ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در یک عملیات، ۸۵ هکتار از اراضی را آزاد کرد، گفت: ۹۰ درصد از ساخت و سازها غیرمجاز و تصرفی هستند.

فرهادی تاکید کرد: ۲۰ عملیات وسیع و ۱۶ عملیات موردی در مدت اخیر انجام شد و نیروی انتظامی و یگان حفاظت در این عملیات ها حضور داشتند.

فرهادی افزود: در عملیات تخریب سپر، کلاه‌ و لباس های خاص برای نیروها تهیه شده بود چراکه برخوردها به میدان جنگ تبدیل شده بود؛گ و در آخرین عملیات که ۴۰ روز پیش بود برای اینکه امنیت محدوده را تأمین کنیم ۲ هزار نفر نیروی انتظامی محدوده را محاصره کردند.

وی گفت: در این عملیات ها، یک ساعت و نیم درگیری ایجاد شد و ۲۰۰ نفر بازداشت شدند تا در وضعیت امن، تخریب‌ها آغاز شود.

وی با اشاره به تلاش متخلفان برای جلوگیری‌ از تخریب افزود: در برخی تخریب‌ها افراد اجاره ای توسط سودجویان با کفن در محل حضور می یابند و سنگ پرانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان برای تخریب از مواد منفجره استفاده نشده است، گفت: شورای تأمین اعلام کرده است که حق استفاده از موادی که صداهایی تولید می کنند که رعب و وحشت را به دنبال خواهد داشت، وجود ندارد.

فرهادی ادامه‌داد: برای ساختمان های بتنی نیز از مواد ترمیت که هیچ صدایی ندارد، استفاده می شود.

در شهرداری رنجر و کماندو استخدام نکرده ایم‌
مهدی بابایی‌ رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه حوادث رخ داده در ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ نیازمند ریشه یابی است ، گفت: در ریشه یابی این اتفاق مشخص است که در قانون ساخت و ساز غیر مجاز جرم انگاری نشده و اراذل و اوباش به این نتیجه‌ای رسیدند که چرا از دیوار مردم بالا بروندو کیف قاپی کنند در حالیکه می‌توانند ساخت و ساز انجام دهند و قانون نیز به آنها کاری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز در امنیت کامل هستند، تاکید کرد: جرم انگاری برای سازنده متخلف وجود ندارد و تنها در برخی موارد به تخریب سازه ختم می شود.

وی تاکید کرد: مردم عادی ساخت و ساز غیرمجاز انجام‌ نمی دهند بلکه این نوع ساخت و ساز ها، مافیا دارد.

وی با اشاره به بازدید یکی از نمایندگان مجلس از حادثه خلازیر و انتشار توییتی در این خصوص گفت: این نماینده در توییت خود گفته بود خطای خاطیان مشهود است در حالیکه مجلس شورای اسلامی جرم انگاری نکرده و حتی در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز اجازه ارایه انشعاب موقت به ساخت و ساز غیر مجاز داده شده است.

وی تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشد چرا که قانون نه تنها جلوگیری‌ نمی کند بلکه از خاطیان حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متخلفان و مافیا از قمه و قداره استفاده می کنند، گفت: کارکنان شهرداری مظلوم هستند، در شهرداری تهران مهندس و دکتر داریم؛ رنجرز و کماندو استخدام نکرده ایم‌.

وی با طرح این پرسش که چرا عمر مفید شهردار ناحیه سه ماه است، گفت: باید ناحیه ویژه در شهرداری دیده شود و از طرف شورای عالی استان‌ها موضوع جرم انگاری ساخت و ساز غیر مجاز، از مجلس شورای اسلامی پی‌گیری شود .

عدم ارایه انشعاب آب و برق به ساختمان های غیرمجاز
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، نیز در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در خلازیر و فوت پنج نفر ، گفت: در پی این حادثه همکاران خدوم نیروی انتظامی و شهرداری را از دست دادیم و این موضوع قلب ما را جریحه دار کرد .

وی با بیان اینکه تقاضا این است که با متخلفان با قاطعیت بیشتری برخورد شود ، گفت: برخی متخلفان فکر نکنند که اگر امروز اتفاقی افتاده، شهرداری تهران در عمل به تکالیف خود، کوچکترین مماشاتی خواهد داشت.

وی افزود: همچنین شهرداری تهران نسبت به لزوم پیاده سازی الزامات HSE هرچه سریع‌تر اقدام لازم را انجام و لایحه را به شورا ارایه کند .

وی هم‌چنین خواستار برخورد با سازندگان غیرقانونی شد و گفت: ضرورت دارد با سازندگان غیر قانونی که جان مردم را منبع درآمد خود قرار دادند از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی برخورد قاطعی انجام شود.

وی یادآور شد: بسیاری از خانواده ها بدون اطلاع در واحدهای ناایمن که به شکل غیرمجاز ساخته شده ، ساکن می شوند و با کوچکترین حادثه ای، ساختمان بر سر ساکنان آن فرو می ریزد.

پیرهادی تاکید کرد: همکاران شهرداری و ماموران خدوم نیروی انتظامی جان خود را از دست دادند تا برای زن و فرزند مردم اتفاقی نیافتد.

وی همچنین از دستگاه‌های خدمت رسان به ویژه وزارت نیرو خواست به ساختمان هایی که به شکل غیرمجاز ساخته شدند، انشعاب آب و برق ندهد.

به گفته وی، این موارد از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران امضا و برای نهادهای مربوطه ارسال می شود.

وی در نهایت از شهردار تهران خواست گزارشی از موضوعات مطروحه را در اسرع وقت به شورا ارائه نمایند.

فاجعه فقدان تجهیزات حداقلی آواربرداری در شهرتهران
میثم مظفر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: قانون بد قانونگریزی درپی دارد، ۵۰ درصد منافع ساخت در املاک موقوفه مروی تعیین شده که به موقوفه منتقل شود و لذا مالکین ترجیح می دهند بخاطر عدم مطلوبیت اقتصادی، غیرقانونی ساخت و ساز نمایند.

رئیس کمیته بودجه عدم وجود چنگک مخصوص حمل آهن ومگنت، بیل مکانیکی ۴۰۰ ،قیچی های بزرگ آهن بر،سگ هایی با قابلیت شناسایی اجساد مرده و جی پی اس نصب شده روی لباس نیروهای امداد و عملیات به عنوان فاجعه فقدان تجهیزات حداقلی آواربرداری در شهرتهران یاد کرد.

وی ادامه داد: چرا مدیریت شهری نسبت به انجام اقدامات زیرساختی مانند اجرای آسفالت، جدول گذاری، ایجاد پست برق و... در کوچه ای که همگی غیرقانونی ساخته اند، اقدام کرده و مطلوبیت و رسمیت به آنجا اعطا کرده است.

مظفر تاکید کرد: ارتقای یگان حفاظتی و مراقبتی شهرداری به یک واحد انتظامی مستقل مانند پلیس راه آهن و پلیس فرودگاه که مستقلا بتواند عملیات انتظامی انجام دهد ضرورت اجتناب ناپذیر امروز شهرداری تهران است.

سازندگان و مسببین اصلی این سازه باید مجرم شناخته شوند
احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: همانطور که انبوه سازی باید با حضور شرکت های متخصص و دارای رتبه فنی صورت گیرد، تخریب نیز باید با حضور شرکت های متخصص و دارای رتبه فنی انجام شود که تا آنجا که ما پیگیری کردیم این امر صورت گرفته البته اینکه در این حادثه رعایت الزامات و ضوابط فنی شده یا نه قابل بررسی است.

وی افزود: در این محدوده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده یا در حال تخریب است، در نظر بگیرید اگر در هر واحد مسکونی ۳ نفر در آینده ساکن می شد بالغ بر ۱۵۰۰ نفر می شوند.

وی ادامه داد: حال در نظر بگیرید ساختمان هایی که با یک زلزله ۴ ریشتری فرو می ریزد و حتی برخی از این ساختمان ها روی آسفالت بنا شده و اسکلت آنها بدون پی و شناژ بندی بنا شده اگر با حضور سکنه فرو می ریخت چه فاجعه ای رخ می داد؟ یعنی بیش از هزار نفر ما کشته می دادیم در ساختمان هایی که با کوچکترین لرزه فرو می ریخت.

صادقی ادامه داد: تصورم این است که بایستی موضوع را معطوف به اینکه چطور این ساختمان ها تخریب شده ندانیم، باید سازندگان و مسببین اصلی این کار این ها را قوه قضاییه به عنوان مجرم و شریک جرم بشناسد و جرم آنان پیگیری شود.

وی گفت: به عنوان نمایندگان مردم از قوه قضاییه بخواهیم که این موضوع (ساخت و ساز غیر مجاز)جرم انگاری شود.

چرا جزییاتی از نحوه تخریب منتشر نمی‌شود
ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران در نیز ادامه داد: کار از توان منطقه 19 خارج است و با این که آقای فرهادی از شهرداران باسابقه، شهرساز و با تجربه شهرداری تهران است، اما این حجم،حجمی نیست که از توان منطقه 19 به تنهایی بربیاید و یک عزم فرامنطقه‌ای و حتی فرا شهرداری نیاز دارد.

وی عنوان کرد: سال گذشته شهردار همین ناحیه نمایشی به اجرا گذاشت و ادعا کرد قمه خورده و مورد تعرض مافیای ساخت و ساز قرار گرفته و رسانه‌ای شد و تلویزیون نشان داد و مطبوعات منعکس کردند و بعدا معلوم شد واقعیت نداشته و مساله کاملا مسکوت ماند و شهردار هیچ توضیحی نه به ما و نه به افکار عمومی داد که این حادثه چه بود؟! پس از یک سال از آن حادثه، مواجه شدیم با حادثه ای که روز یکشنبه در این ناحیه رخ داد.

این عضو شورا تاکید کرد: سوالم این است که پیمانکار چه شخصیت حقیقی و حقوقی که برای تخریب این ساختمان‌ها با او قرارداد بسته بودند چه شرکت یا شخص حقیقی بوده و چه گریدی در مهندسی تخریب داشته است؟

ادامه دارد ...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha