قصرشیرین برای پذیرایی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین آماده است

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: اربعین امسال این شهرستان مرزی و مرز رسمی خسروی به عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد به عتبات عالیات و کربلای معلی پذیرای یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین است و تمام امکانات و ظرفیت‌های این شهرستان در خدمت زائران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد نجفی» روز سه‌شنبه در جلسه ستاد اربعین شهرستان قصرشیرین با حضور کمیته های چندگانه، افزود: زیرساخت های لازم برای پذیرایی و تردد زائران در مرز خسروی ایجاد شده و این شهرستان آماده برگزاری یک رویداد بزرگ است که ظرفیتی مهم برای معرفی بیش از پیش این گذرگاه رسمی و رسیدن به جایگاه واقعی آن است.

وی با اشاره به ۲۴ ساعته شدن مرز رسمی خسروی از توسعه و تقویت زیرساخت های مرز رسمی خسروی و افزایش گیت های ورود و خروج به ۱۲۰ گیت، افزایش ظرفیت توقف گاه ها به ۱۰۱ هکتار، برپایی بیش از ۲۳ موکب در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین، جداسازی مسیر ترانزیت و تردد زوار با احداث جاده برکت، ایجاد قرارگاه تاکتیکی بهداشتی و درمانی اربعین در مرز خسروی و همچنین ساخت و احداث و استقرار سرویس های بهداشتی و احداث موکب های وزارت دفاع از امکاناتی هست که امسال در راستای پذیرایی هرچه بیشتر و مطلوب تر زوار اربعین در شهرستان فراهم شده است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: مجموعه دستگاه های اجرایی استان و این شهرستان با تلاش جهادی پای کارند تا اربعین امسال زائران بتوانند به صورت روان و در امنیت و سلامت عازم کربلا و کشور عراق شوند.

نجفی از شهرداری منطقه ۲۲ تهران به عنوان معین شهرداری قصرشیرین برای انجام فضاسازی سطح شهر و برپایی موکب و تمیزکاری و خدمات رسانی به زوار اربعین در مرز خسروی خبر داد و گفت: تمام کمیته ها پای کارند و اقدام های ترافیکی، اسکان، پذیرایی از زوار، اقدام های بهداشتی و درمانی، برنامه های فرهنگی و آموزشی همگی از مجموعه خدماتی است که به زوار در این منطقه ارائه می شود.

قصرشیرین برای پذیرایی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین آماده است

وی گفت: در چند روز آینده شاهد حضور کامیون های مواکب خدمات رسانی به زوار اربعین برای عزیمت به عراق از این شهرستان خواهیم بود و در این زمینه اقدام های ترافیکی برای خروج آن ها اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: ما هر روز شاهد افزایش تعداد زائران خواهیم بود و مرز خسروی با توجه به دمای مناسب تر و امکانات و زیرساخت های بسیار خوب با استقبال زائران مواجه خواهد شد و همچنین اقدامات حمل و نقل و جابجایی زوار با استقرار اتوبوس ها تا مرز خسروی و از منذریه تا حسینیه عراق نیز در دستور کار امسال است.

سامانه امداد زائر راه اندازی شده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه و رییس کیمته فرهنگی اربعین نیز با محکوم کردن هتک حرمت به خانواده شهید مدافع حرم علیخانی، گفت: پارسال اربعین در مجموع ۲۷۰ هزار نفر زائر از مرز خسروی عازم کربلای معلی شدند که امسال با تقویت زیرساخت ها و توسعه امکانات شاهد تردد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر از این گذرگاه خواهیم بود و همه باید تلاش کنیم که میزبانانی شایسته برای زوار باشیم.

حجت الاسلام «یوسف احمدی» افزود: در بحث فضاسازی استان کرمانشاه امسال متفاوت تر از سال های قبل عمل خواهیم کرد و از ورودی استان تا نقطه خروجی استان با فضاسازی و برپایی موکب به یک حسینیه بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی از اجرای برنامه های مختلف فرهنگی برای ایام اربعین خبر داد و گفت: سامانه امداد زائر امسال با ۵۰۰ خدمت در خدمت زائران خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به‌ زیرساخت ها امسال و به طور قطع سال آینده بیشتر کرمانشاه و مرز خسروی به جایگاه اصلی خود به عنوان دروازه ی کربلا خواهد رسید.

حجت الاسلام «صادق صالحی» امام جمعه قصرشیرین نیز خواستار هماهنگی بیشتر دستگاه ها و سامان دهی پارکینگ ها و خدمات رسانی بهتر به زوار در بحث امکانات اسکان و اقامتی و پذیرایی شد و گفت: جلوه های زیبای پذیرایی اقوام و مذاهب مختلف اسلامی از زائران اربعین حسینی باید از طریق رسانه ها به تصویر کشیده شود.

قصرشیرین برای پذیرایی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین آماده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه ی زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha