۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85192633
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوشاک طرح سُنتی و ایرانی در کُنج عُزلت بازار ایلام

۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85192633
پوشاک طرح سُنتی و ایرانی در کُنج عُزلت بازار ایلام

ایلام - ایرنا - پوشاک یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشری بوده که در طول تاریخ، تحولات و تغییرات گسترده و متنوعی را تجربه کرده و در هر دوره ای البسه متناسب و به اقتضای آن عهد، باب شده است.

به گزارش ایرنا، کشور ایران به دلیل قدمت بسیار کهن خود دارای تنوع گسترده ای از انواع پوشاک و تن پوش است و هر منطقه ای از کشور، لباس های سنتی و بومی مختص به خود را دارند که این البسه از تنوع رنگ، پوشش مناسب و اصالت و زیبایی خاصی نیز برخوردارند.

اما نکته تاسف آور اینکه با ظهور پوشاک غربی در دوره پهلوی اول و گسترش آن در زمان پهلوی دوم، عرصه به تدریج برای پوشاک اصیل و سنتی ایرانی تنگ شد و در سال های اخیر و با گسترش روزافزون پیشرفت بشر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پوشاک هایی با سبک و سیاق غربی در بازارهای مصرف ایرانی رواج و فراوانی گسترده ای یافته است.

استان کوچک ایلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه بازار پوشاک و البسه استان در سیطره لباس هایی با سبک غربی درآمده و بخش عمده ای از قفسه ها و فضای فروشگاه ها و مغازه های عرضه پوشاک را فرا گرفته است.

گرایش مردم به خرید پوشاک با طراحی های غربی با توجه به تبلیغات گسترده فعالان عرصه مد در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روزافزون و همه گیر شده و تن پوش بیشتر خانم ها و آقایان در سنین مختلف را البسه با طراحی های وارداتی تشکیل داده است.

عمده این پوشاک با فرهنگ، عرف و حتی شرع و با جامعه سنتی ما بیگانه بود و سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد اما با این وجود، حجم قابل ملاحظه ای از هزینه خانوار در بُعد پوشاک را به خود اختصاص داده است و حتی در مراسمات جشن عروسی نیز لباس های با مُد و طرح غربی نمود و ظهور بیشتری بر لباس های محلی دارد.

در روزگارانی نه چندان دور، لباس های محلی زنانه و مردانه، تن پوش اصلی زنان و مردان این دیار بود اما اکنون به ندرت می توان فروشگاه های البسه محلی در سطح استان مشاهده کرد و این لباس ها در استان خود غریب و مهجور مانده اند.

لباس های آماده فروشگاه ها یا لباس های دوخته شده توسط خیاطان عمدتا برگرفته از طرح های جدیدی است که باوجود نامانوسی با فرهنگ غنی ما، جای خود را در سبد خرید خانوارها باز کرده اند و در خلاء نبود البسه های محلی رنگارنگ و زیبا، این البسه با طرح های بیگانه و حروف منقش لاتین هستند با طرح و مدهای فریبنده جولان می دهند.

حتی کودکان و نوجوانان نیز از همین سنین پایین با پوشاک وارداتی که عمدتا منقش به تصاویر شخصیت های فیلم و کارتون های خارجی است، آشنایی و گرایش دارند اما نوجوانان و یا کودکان متعددی را می توان دید که هیچگاه ولو برای یکبار هم تن پوش محلی استفاده نکرده اند.

ایلام فاقد تولیدی های بزرگ و تولید انبوه البسه با طراحی سنتی است

رییس انجمن مد و لباس استان ایلام در گفت و با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در استان ایلام طراحان زبده و خلاقی در حوزه مد و لباس داریم اما باید گفت آن طور که باید و شاید، از سوی متولیان و مسئولان حمایت نمی شوند در حالی که این افراد توان طراحی تلفیقی البسه برگرفته از هنر ایرانی و به روز متناسب با ذائقه امروزی را دارند.

«اسما یوسف زاده» ادامه داد: طراحان مد استان ایلام در نمایشگاه های مختلف توانمندی و خلاقیت خود را در طراحی لباس نشان داده اند و در البسه از ترکیب اصالت مدرنیته بهره مند شده اند به گونه ای که در طراحی یک لباس از اِلمان های سنتی و محلی برای پوشاک نسل جدید استفاده کرده اند و این البسه حتی مورد استقبال جوانان امروزی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به تنوع طراحی های مد و دوزندگان ماهر، اما استان ایلام فاقد تولیدی های بزرگ برای تولید انبوه لباس با طراحی های سنتی نوین و به روز است و این خلاء مهم را لباس هایی با طراحی های وارداتی پر کرده اند.

یوسفی زاده افزود: یکی دیگر از مشکلان حوزه مد و لباس استان ایلام، گران بودن مواد اولیه، پرداخت مالیات های گزاف با وجود اندکی درآمد، تسهیلات کمر شکن، گرانی پارچه و ضعف تبلیغات در سطح رسانه های جمعی از هنر هنرمندان طراح مد استان است.

وی تاکید کرد: در صورتی که بستر مناسب برای طراحان و دوزندگان مد و لباس استان ایلام فراهم شود، این هنرمندان صنعتگر توان رقابت با پوشاک های موجود در سطح بازار را دارند و وقتی که لباس هایی با طراحی اصیل به سبک جدید در بازار به وفور یافت و عرضه شود، گرایش مردم به ویژه نسل جدید به این نوع از پوشاک نیز بیشتر خواهد شد.

پوشاک طرح سُنتی و ایرانی در کُنج عُزلت بازار ایلام

امام جمعه ایلام: طراحان پوشاک ایرانی و اسلامی مورد حمایت قرار گیرند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام فروردین ماه امسال در آیین افتتاح نمایشگاه پوشاک ایرانی و اسلامی، با تاکید بر حمایت از تولید کنندگان و طراحان پوشاک ایرانی و اسلامی، گفت: توسعه و ترویج پوشش و پوشاک ایرانی و اسلامی باید در سطح جامعه فرهنگ سازی شود.

حجت الاسلام و المسلمین «اله نور کریمی تبار» اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی امروز از مقوله پوشش به عنوان یک حربه علیه ارزش های دینی و اسلامی استفاده و سعی می کنند با ترویج نوع پوشش خاص، کشور را با خطر فرهنگی روبه رو کنند.

وی با تاکید بر حمایت و تولید لباس و پوشش بومی و استمرار و فرهنگ سازی در زمینه این نوع پوشش، یادآور شد: پوشش بومی در استان نمادی از اصالت ریشه‌دار مردمان این دیار است، در این خصوص الگوی سازی ها، باید مانند لباس اسلامی و پوشش اسلامی بوده و متناسب با شرایط تنوع لباس در اختیار مردم قرار گیرد.

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر برنامه ریزی صحیح مسوولان مربوطه در حوزه حمایت از تولید پوشاک ایرانی و اسلامی، یادآور شد: اگر این مهم به شکل صحیح وارد جامعه شود، به طور قطع بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام همچنین ارائه تسهیلات و حمایت از طراحان لباس ایرانی و اسلامی را یکی دیگر از راهکارهای مهم در راستای تولید با تنوع بیشتر لباس های اسلامی و در نهایت رعایت هر چه بیشتر پوشش اصیل ایرانی و اسلامی در جامعه عنوان کرد.

وی اظهار کرد: باید این فرهنگ در جامعه گسترش داده و پوشش و پوشاک ایرانی اسلامی در جامعه مدیریت و ترویج داده شود و قبل از هرکاری نیاز به کار فرهنگی و اطلاع رسانی مناسب است.

امام جمعه ایلام تنوع مد و لباس متناسب با ذائقه مردم را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: خیرین به این عرصه ورود کنند و در کنار آن فروشندگان نیز با ارائه تخفیف باعث رغبت بیشتر مردم و بویژه نسل جوان از محصولات تولیدی شوند.

ذائقه خرید پوشاک در استان ایلام تغییر کرده است

رییس اتحادیه پوشاک استان ایلام نیز در این خصوص اظهار کرد: لباس های موجود در سطح بازار ایلام، عمدتا محصول تولیدی های بزرگ دیگر استان ها از جمله تهران است و بخش اندکی از این البسه هم قاچاق یا لباس های دسته دوم موسوم به تاناکورا بوده که در این بازار عرضه می شود.

«حسین ملکی» ادامه داد: هرچند در بازار پوشاک استان لباس هایی با آرم یا شعارهایی با محتواها و نمادهای مضموم نداریم اما بیشتر طراحی های البسه جدید هستند و بازار پوشاک استان متاثر از دیگر نقاط کشور مدام در حال تغییر و پوست اندازی است.

وی یادآور شد: یافتن لباس های مناسب به ویژه برای بانوان جهت استفاده در اجتماع کمتر از گذشته شده و این بیانگر تغییر ذائقه پوشاک در جامعه به خصوص در بین نسل جوان و نوجوان است و البته نمی توان گفت که پوشاک متناسب با عرف جامعه نیز نایاب و خارج از دسترس شده است.

ملکی، فقدان تولیدی های پوشاک در استان را یک خلاء مهم در این هنر صنعت برشمرد و ادامه داد: در صورت ایجاد تولیدی های بزرگ پوشاک در استان، هنرمندان طراح مد و لباس امکان طراحی، تولید و عرضه پوشاک متناسب با استان را خواهند داشت.

وی با انتقاد از پوشش بازیگران زن و مرد در فیلم ها و سریال های بخش خانگی که از آزادی عمل و پوشش بیشتری برخوردار هستند، تاکید کرد: نوع لباس پوشیدن این بازیگران و مدهایی که آنها به جامعه معرفی و ناخودآگاه تحمیل می کنند در آشفته بازار پوشاک بی تاثیر نیست و مردم به سمت نوع پوشش بازیگران گرایش پیدا می کنند.

رییس اتحادیه پوشاک ایلام اضافه کرد: طراحی، میزان پارچه بکار رفته و دوخت لباس بر قیمت لباس تاثیر مستقیم دارد چرا که به طور معمول هزینه لباس هایی که پارچه و دوخت کمتری دارد پایین تر از لباس های بلندی است که پارچه و دوخت بیشتری برای آن به کار رفته است و عمده مردم لباس با قیمت پایین تر را ترجیح می دهند.

وی افزود: در کنار تاثیرگذاری غیر قابل انکار فیلم و سریال، مسئولان دستگاه های فرهنگی در حوزه مد و لباس آنگونه که باید کار نکرده اند و خانواده ها نیز دچار نوعی دگردیسی در حوزه پوشاک برای فرزندان خود شده اند و جامعه به تدریج پذیرای انواع البسه در طرح ها و مدهای مختلف شده است.

به گفته ملکی ۶۰ درصد لباس های موجود در بازار استان ایلام را البسه با طراحی های مد روز وارداتی، ۳۰ درصد پوشاک اداری و قابل پذیرش عرف و ۱۰ درصد را سفارش های اینترنتی حاصل از تبلیغات شبکه های اجتماعی تشکیل داده است.

پوشاک طرح سُنتی و ایرانی در کُنج عُزلت بازار ایلام

زنگ خطر گمنامی پوشاک اصیل محلی و سنتی در جدال طراحی های وارداتی
بدون شک دیری نخواهد پایید که تداوم این روند نازیبا و نامیمون در آینده ای نه چندان دور، لباس های بومی و محلی را از میدان به درخواهد کرد و نسل آینده باید تصاویر لباس های محلی نیاکان خود را در تصاویر و فیلم ها ببینند و با اصالت پوشش خود بیگانه خواهند شد.
فیلم ها و سریال های تلوزیونی هم بی تردید در گرایش و تبلیغ برای پوشاک سبک جدید تاثیرگذاری مستقیم دارند و لباس های اصیل ایرانی جایگاه خاصی در فیلم و سریال ها ندارد.

بخش عمده ای از لباس بازیگران آقا و خانم در فیلم و سریال های کشوری چون هندوستان را پوشاک سنتی این سرزمین تشکیل داده و لباس اصیل هندی همچنان جایگاه بسیار ویژه ای در فیلم و سریال های تولید این کشور دارند و در قالب این تولیدات ضمن حفظ میراث ارزشمند اصیل، البسه سنتی کشور خود را به دنیا هم معرفی کرده اند.

در استان ایلام اقوام و طوایف مختلفی چون کُرد، لُر، لَک و عَرب زندگی می کنند که هرکدام از این اقوام البسه خاص خود را داشته اند، اما به تدریج جای خود را به پوشاک امروزی داده اند و عمدتا در بین افراد کهنسال می توان لباس های سنتی را به عنوان تن پوش اصلی مشاهده کرد و یا در برخی مراسم به صورت نمادین از این پوشش ها، استفاده می شود.

لباس های سنتی اصیل ایلام دارای رنگ های شادی است که بدون شک احیای آن در سطح جامعه و حتی ادارات با توجه به رنگ های متنوع و چشم نواز، باعث شادابی بصری اجتماعی و تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در سطح جامعه خواهد شد و تنش های فرهنگی کاهش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha